1 513 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Knäckt skorsten
Hej igen,
Vår skorsten tog stryk i stormen pga ett långt antennfäste (ja, vi ska flytta antennen nu). Den knäcktes diagonalt över taket och sitter troligen kvar endast tack vare en metallrör som går från fläkten och upp. Murare är kontaktad via försäkringsbolaget och de har tittat på den. Enligt besiktningen var den i mkt bra skick så troligtvis inget åldersavdrag. Men;
1. Vad ska man förvänta sig att murarn ska göra? Riva ned allt ovan tak och göra om och dessutom suga ur piporna från skit från brottet och det efterföljande jobbet?
2. Ingen panna eller eldstad idag genom skorsten, bara ventilation/självdrag. Borde en glidgjutning av piporna göras i alla fall? Hoppas kan man ju då vi planerar eldstäder
Vår skorsten tog stryk i stormen pga ett långt antennfäste (ja, vi ska flytta antennen nu). Den knäcktes diagonalt över taket och sitter troligen kvar endast tack vare en metallrör som går från fläkten och upp. Murare är kontaktad via försäkringsbolaget och de har tittat på den. Enligt besiktningen var den i mkt bra skick så troligtvis inget åldersavdrag. Men;
1. Vad ska man förvänta sig att murarn ska göra? Riva ned allt ovan tak och göra om och dessutom suga ur piporna från skit från brottet och det efterföljande jobbet?
2. Ingen panna eller eldstad idag genom skorsten, bara ventilation/självdrag. Borde en glidgjutning av piporna göras i alla fall? Hoppas kan man ju då vi planerar eldstäder
Jag har dåliga fogar.. lösningen på det är att man glidgjuter samtliga kanaler ovan noc endast det blir starkt nog säger sotaren. Sen så tar man bort så mycket av fogarna det får o smetar in ny fog. Detta ska tydligen bli lika bra som om man plockar ner hela skorstenen ovan noc o sedan murar om.
Med denna tekniken så blir det ca 20 tusen billigare...
man kan ju gissa vad försäkringsbolaget kommer välja :-/
Med denna tekniken så blir det ca 20 tusen billigare...
man kan ju gissa vad försäkringsbolaget kommer välja :-/
nja om den var tät innan så är det väll upp till försäkringsbolaget att få den tät igen.. 
Så det är nog inte omöjligt att det blir om murning.. om det nu inte går att Fusk laga som jag beskrev tidigare..
Så det är nog inte omöjligt att det blir om murning.. om det nu inte går att Fusk laga som jag beskrev tidigare..
Klicka här för att svara