pappskallen
pappskallen: det priset är inkl. allt ! man kan inte skruva fast trallen i taket för då gör man hål på detsamma=läckage. (kanske inte det du menade när jag tänker efter, men bygg den i sektioner ifall du vill ha bort den) Ett papptak håller30-40 år och kostar ca 200-300/kvm inkl allt.
1 svar · 3,3k läst
K
kenka: Ingen risk att mna sjunker så lågt.... Jag har inget att varken dölja eller förlora. Har ju betalat för mig. Tycker bara att det är synd att det finns en gråskala med nollor som har firmor som drar ner resten av de seriösa i branchen. Nollorna ska bort! Läs Dalademokraten....3 augusti
2 svar · 1,5k läst
T
Thompa: Det syns även innuti huset så ska taket läktas om krävs även en riktning av innerväggarna. Hur går man tillväga för att förstärka takstolarna? Kan man göra som jag sa, ta en domkraft för att räta och sedan skruva fast förstärkningen längs med takstolen?
5 svar · 10,5k läst
Immobil
Immobil: [citat] Näe, det måste ju vara både jobbigt och varmt därunder. ;D 8)Lyd rådet från Jesca_j istället. ;)
2 svar · 4,1k läst
T
Thompa: Martin Timell gjorde faktiskt detta i ett program förra året. ;) Där användes mögelstopp. Gå till Äntligen Hemma's hemsida och sök på Martin Timell och "vind". /Thomas
10 svar · 5,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nej, jag har den inte och vet inte var den kan köpas. Dock finns den på ett antal bibliotek. Sök på http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple. De flesta är dock universitetsbibliotek som oftast bara lånar ut till studenter.
1 svar · 4,1k läst
L
LB: Läkten brukar vara från nock och ner (ströläkt) cc 600 dim 25*38. Bärläkt cc-avst enligt plåttakstillv dim 25*38. Brukar också lägga en trekantslist längst ut vid språnget före pappen.
3 svar · 4,6k läst
M
muster: [citat] Tack för svaret. Jo, så misstänkte jag att man kan göra, visste dock inte om isoleringen hjälper när den ligger ovanpå golvspånet. Men jag tolkar dig som att den gör det, så det är väl en jättebra lösning isf.
1 svar · 4,8k läst
P
petarn: Hej, vi har nyligen köpt ett hus som tyvärr har svartmögel (tror jag det är iaf, svarta prickar i lite olika storlek) på vinden, enligt den tidigare ägaren kommer det från en renoveringar av källaren som hade fuktskadats anär vv beredaren började läcka. Dom hade en avfuktare som förmodligen var kopplad till ventilationsystemet och man gjorde nått fel så att det sprutade ut vatten i
0 svar · 6,6k läst
pappskallen
pappskallen: Det ÄR skäligt med tanke på att det har vissa krav på sig vad det gäller täthet osv. betänk vad det kostar att lägga in en enkel plastmatta tex. Protan har jag inte jobbat med så mycket men mina erfarenheter är inte särskilt goda, skulle nog inte lägga det själv utan att det fanns särskilda skäl, dessutom finns det väldigt mycket roliga estetiska alternativ på pappsidan för den
8 svar · 11,5k läst
T
Tumstocken: Hörrudu, Mathias... Tack. Otroligt bra info och bilder. Tack än en gång; sådana poster blir inte till av sig själva. Men, jo- något sånt var det jag tänkt mig. Hur bäst man vill, men friskt och starkt skall det vara. Visserligen har jag bara tvåtumsexor utan triangel att leka med, men vafan.. det finns ju lim. Och tejp. :)
2 svar · 15,8k läst
U
ulse: Hej! Jag har ett tak från 69 som jag högtryckstvättat. Färgen blev ljusgrå-beige och skulle se bättre ut om det var mörkare. Vore intressant att höra hur det gick med era tak, Magnyz och Marrej. Hälsningar Uffe
4 svar · 5,5k läst
Immobil
Immobil: [citat] Jepp, vackert jobbat! :D
4 svar · 3,0k läst
M
magnus_gbg: Jag har nyss flyttat till en lägenhet i ett gammalt hus från sent 1800-tal. Taket är i hela lägenheten sänkt med ett sk. spänntak eller spännväv. Då lägenheten nu skall bli bostadsrätt är jag natirligtvis jättesugen på att plocka bort spänntaktet och därmed höja takhöjden med ca. en halvmeter samt att ta fram existerande stukatur i vardagsrummet. Dock verkar det som om taket
0 svar · 6,9k läst
P
Pangsjis: [citat] Tack för synpunkten ;) Jo, jag kan tänka mig att det blir mycket snyggare, men boden ligger lite inklämd så taket syns egentligen inte från något håll. Lutningen är nog 20 grader så det klarar sig ;D
2 svar · 4,4k läst
M
Madstone: Hur många kvadrat är det det gäller? Om man slår ut de 200:- /kvm på hela taket. Är det mycket det rör sig om. Min erfarenhet av Baltiska täckare är inte den bästa. Hur hade du tänkt göra med det löpande underhållet av taket, som t.ex ryggning?
4 svar · 4,3k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] :DJa just idag iallafall men säg den glädjen som varar(regn imorgon) :-[
3 svar · 7,3k läst
pappskallen
pappskallen: Klart du fixar det själv! ;) Köp grejorna från ett plåtslageri då dom BRUKAR ha bättre grejor än bobbys länkar, dessutom får du ju en massa tips och trix av din lokale plåtslagare (dock är länkarna kanonbra, bob) ;) :)
3 svar · 4,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Om någon är intresserad så har jag en låda (20 st) av Benders plåtvariant (galvad) över. Lite mer gedigen än plast-Mögelstopper.
5 svar · 5,0k läst
pappskallen
pappskallen: Vilken lutning har ni på taket?? (ungefär)
2 svar · 2,2k läst
N
norrlandshus_sthlm: totte_s den här länken kan vara nåt kanske.. mest om plåttak men du får filura lite http://www.teokonsult.se/plat/plattip4.htm
28 svar · 7,9k läst
N
norrlandshus_sthlm: skall du ha luftspalt i nocken så måste du göra annorlunda
2 svar · 10,1k läst
S
Skrotnisse: Hejsan, jag har oxå planer på att förse en framtida friggebod med sedumtak men jag tror jag kommer bita i det sura äpplet och hosta upp stålarna till Vegtech (har dom inga konkurrenter?). Jag tänkte passa på och fråga vad ni tror om materialdimensionerna till taket. Tror Vegtech anger en extravikt på 50kg/m2. Har en äldre bod på tomten där man använt 45x145 reglar med cc 100cm och
4 svar · 21,8k läst
lastkaj
lastkaj: Det är ingen större skillnad på priset på takstolarna. Jag hade valt 27 grader för att det generellt blir mindre problem med större taklutning.
4 svar · 14,1k läst
hajof70
hajof70: Tidningspapper och tapetklister går också utmärkt. Står rätt mycket om hur man sätter upp sådanahäringa tak i Gysinges inomhusrenoverarbok vad den nu hette. Se till att det är limfärg endast på taket och inget lager med t ex "plastfärg" lagt på den gamla limfärgen. Försöker du måla på det igen släpper "plastfärgen" och flagar. Ner med allt i så fall från början, i princip
9 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] ??? Va? Vardå? ;)
7 svar · 2,0k läst
A
Alfisti: OK - då var det rivet och klart och följande kan konstateras: - Lätt missuppfattning om terminologin från min sida. Plattorna är monterade så här: De ligger omlott i ett diagonalt mönster (dvs varannan rad är förskuten en halv platta). Plattorna sitter i bakkant med två kopparspik och i framkant med en sk bricknit som skjuts in under de två underliggande plattorna, nitens ståndare
6 svar · 5,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Även mitt tak stod utan pannor länge (delar av taket ett par månader). Ingenstans finns det antydan till fukt på råsponten. Jag var dock väldigt noga med att aldrig ha mindre överlapp än 8 cm. Men det skadar ju naturligtvis inte att klistra om man vill ha hängslen, livrem osv... :)
6 svar · 18,6k läst
N
nitto: Hej! Håller precis på med samma projekt som du just nu. Lägger en ny tegelprofilsplåt på ett onduline tak. Jag har gjort så att jag har tagit 1" ribb och lagt som ströläkt i ränndalarna på ondulinen. Ovanpå detta har jag sen lagt 34x70 bärläkt.
1 svar · 5,9k läst
H
Husbygge: på Älvsbyhus hörner?? Eller blir det inget kvar om man kör normal tak??
0 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.