takventilation

2k läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    hejsan,, nån duktig fläktmontör har dragit rör från spisfläkten till ena gavelventilationsuttaget och täppt till runt om. med åren så har det bäckat igen osså.. gör man så eller?? räcker det med vent.hål på ena sidan

2. S
    Medlem Nivå 2

Re: takventilation

ett tillägg: skall man ta upp ett nytt hål till röret från spisen för att inte rubba vindsventilationen?? Kan man då få sug i vindsvent, så os och fukt dras in i vinden istället?? ??? :p

3. P
    Medlem Nivå 5

Om jag förstår dig rätt så har du då bara fungerande gavelventilation på ena sidan.

Om detta är tillräckligt eller ej är ju svårt att säga. Man brukar ju försöka ordna vent i båda gavlarna.

Jag har svårt att se att ett utlopp från fläkten skulle leda till att du får in fuktigare luft på vinden. Rent teoretiskt skulle det väl snarare skapa ett sug ut från vinden men det måste vara försumbart.

Men det finns kanske lämpligare sätt att dra imkanalen när du ändå skall jobba med den. Kanske ut genom en huv på taket. Kolla att den uppfyller brandkraven på minst 30 mm (vill jag minnas) avstånd från brännbart material.

4. C
    Medlem Nivå 1

Ventilation från spisen får inte gå ut i fasaden. Måste gå upp genom taket. Annars finns risk att vid brand i röret antänds takskägg mm.

Du bör nog dra om ventilationen på nått sätt. Vinden behöver nog den luft som ventilations hålet en gång var avsedd för.

5. P
    Medlem Nivå 5

Jag har fått veta att det inte är något hinder att dra ut imkanalen genom väggen om det kan göras på ett brandsäkert sätt. Men det kanske är en svårt att lösa i en gavelventil.

Säkrast är att kolla med sotaren vad som gäller.

6. S
    Medlem Nivå 2

Oki Tack... ska kolla med bla sotaren för vidare utredning. Hmmm. konstigt,, killen från villaförsäkringen (länsförsäkringar) godkände konstruktionen vid besiktning av huset.

7. Immobil
    Medlem · Nivå 16

:surprised: Det betvivlar jag starkt. Den lösningen, kan aldrig ha välsignats av en sotare.
    Byggnadstekniskt är det också förkastligt. :p Du blåser upp varm luft som kondenseras mot de kalla ytorna på vinden.

8. J
    Medlem Nivå 4

Köksfläkt ut genom fasad är ok även utan isolering av kanal mm. Kravet är då ett godkänt brandspjäll som monteras mellan fläkten och imkanalen.

/Jögga

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: