M
Madstone: Hej! Är det någon som känner till hur man snickra en kupa på ett tak? Taket är råspont med papp på. Taxam för hilfe.
0 svar · 3,7k läst
E
Erik_D: Jepp ;)
8 svar · 5,1k läst
E
8 svar · 5,1k läst
E
Erik_D: Lugn o fin nu 230v lamporna håller betydligt kortare än 12 volts dito, blir betydligt varmare samt ger sämre ljusutbyte per watt. Köp inga jävla målarburkar, ska du ha någon som helst garanti samt skydd om huset brinner ner från f-bolagen då får du enbart använda dom speciella inbyggnadsburkarna. Obvservera även att ingen isolering får finnas OVANPÅ burkarna samt att man aldrig får
5 svar · 3,0k läst
S
swede: [citat] Benders takpannor ,ny pap,ny läkt,mont av nya hängrännor samt stuprör,containers med avfall ingår ej,men firman sorterar avfallet Mvh Göthe
8 svar · 6,9k läst
A
Atte: Jag har samma problem men jag vill få bort allt för att se vilken kondition taket befinner sig i, så att man kan byta ut skadat virke och lägga ny papp. Jag vet inte om det är att överdriva det hela. Hur gjorde ni tillslut?
3 svar · 5,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: ...men man ska ändå inte skarva mer än varannan bräda i varje takstolsfack. Det hände ett antal gånger att jag fick hålla på och trixa och byta bräda för att inte få två skarvar bredvid varandra. Ibland slutade det ändå med att jag fick såga och skarva över takstolen.
2 svar · 3,1k läst
pappskallen
pappskallen: Klös ner allt utom plywooden om det ändå ej behövs, kolla därefter med morakniv el. dyl. om plyfan är ok (dvs. ej rutten), om den är ok - lägg om taket och vädra så mycket ni kan under sommaren så torkar det ur. om den EJ är ok. så byter man så mycket man behöver (mellan takstolarna, en cirkelsåg, en hammare och 3" spik är vad som behövs) samkör med takläggaren så täcker han
0 svar · 4,5k läst
L
ledighetskommiten: :D Hoppsan ...
3 svar · 3,2k läst
E
einpajo: Ja, det låter ju rimligt. Skall köpa 20st på vägen hem så får vi se.
4 svar · 6,1k läst
C
charta77: 6000 var min självrisk på, eventuellt skulle anticimex stå för självrisken. Men min skada var så pass liten och torkad, enligt anticimex. Jag valde då att byta ut det som behövdes själv, materialkostnad ungefär 200-300kr. Svårt att uppskatta eftersom jag hade lite liggandes och inköpt får andra ändamål. Det blyrt efter som min noja köpte en flaska boracol åt mig. Men en skiva på
10 svar · 5,7k läst
S
saidlasf: [citat] Hej Förstår inte riktig hur du menar. Vad kostar ett "hantverkarlagt" tak med SAMMA material som Clix eller Gasell?? Mitt val står nämligen inte mellan "traditionellt" plåt tak och något annat utan mellan CLIX och Gasell. Någon annan med erfrarenheter eller pris på CLIX eller Gasell?? Tack på förhand Said
7 svar · 8,3k läst
pappskallen
pappskallen: Normalt sett brukar det räcka att lufta på gavlarna, men det beror lite på hur takkonstruktionen ser ut, vill man lufta ytterligare är det i princip bara att ta hål rätt genom råsponten mellan takstolarna och sen fixa en plåthuv med intäckningskrage som man sedan lägger papp på svartmögel på brädorna e´inte så mycket att hänga upp sig på, kolla konditionen på virket genom att
1 svar · 2,2k läst
pappskallen
pappskallen: Protan är bra grejor men, brukar bli dyrare än papp och är EJ bättre (no matter what they say!!!!!) svårt att felsöka om något krånglar. är främst framtaget för stora ytor (500 kvm+) men går naturligtvis lika bra att lägga på mindre ytor (Har själv lagt detta material en del) somsagt är det papp innan ser jag ingen anledning att gå ifrån det! Håll dig till svenska
1 svar · 5,5k läst
pappskallen
pappskallen: Halmtak e bland det läckraste man kan ha, men man får vara bra polare med kamrer´n......få som klarar av att lägga det!!! decra e ett superbra tak som läggs mycket i danmark (lätt, åldringsbeständigt, starkt och lättmonterat) men kostar oxo en bra slant, kanon där takstolarna ej håller för pannor. ett läckert alternativ om man har estetiskt rätt byggnation är ribbtäckning dvs.
5 svar · 5,2k läst
S
swede: [citat] Denna man har helt rätt Göthe 8)
19 svar · 5,2k läst
pappskallen
pappskallen: Hej -det här är mitt första svar!!! ;) Ett papptak från -92 ska hålla minst 10 år till men dåliga material och hantverkare förekommer än idag!!!! ta dit en takläggare för besiktning, (brukar och bör vara gratis) Välj mellan auktoriserade firmor från Icopal eller Mataki! för att avgöra vad det är för material måste jag ha en bild eller närmare beskrivning. I 99% av fallen är
2 svar · 2,8k läst
A
AndersG: Håller med... Fel årstid. Men regn & vind... Vattnets vägar är som vår herre outgrundliga..
3 svar · 4,1k läst
KarlXII
KarlXII: Självklart. De här klossarna finns lite varstans, men är rätt dyra om man ska ha många. Vi har klossar överallt, i princip, och lät en snickare med tillgång till bänkfräs tillverka dem. Det blev halva priset. I hörn vid snedtak är det dessutom en fördel om de är lite längre än standard eftersom man snedkapar hela klossen. [bild]
3 svar · 1,5k läst
S
swede: Stockholm samt söderöver är priset ca 390kr per kvm ;)
3 svar · 4,7k läst
J
Jani: [citat] Vi väljer aluzink till hängrännor, stuprör, fönsterbleck, väggskarv samt till en "sarg/kjol" runt huset, vita plåtar till vindskivor och fotbräda samt röd plåt till taket. Huset blir ljust "vanilj"gult, med vita foder och tegelröda betongpannor. (suktade länge efter vittinges enkupiga äkta tegelpannor).
10 svar · 7,1k läst
cubix
cubix: Ok. Nu har jag redan lagt takpappen, men får väl ta kontakt med en plåtslagare som fixar plåtdelarna.
2 svar · 3,8k läst
Immobil
Immobil: Jag skulle satsa på Mataki´s variant. Billigare än falsat plåttak, lätt att fixa själv och det håller tätt. ;)
1 svar · 2,8k läst
cubix
cubix: Föreslår att du begär in prisuppgift från olika företag. Ibland kan även stora företag vara bland de billigaste.
1 svar · 2,1k läst
T
TN: [citat] Inte en chans, blir troligen listtäckt papptak igen :D
9 svar · 6,6k läst
N
norrlandshus_sthlm: rännan monteras i främre flärparna först från röret mot högpunkten hela vägen. tryck sedan ner rännan med knät ända i botten och dra fast rännan i bakflärpen. ge sedan flärpen en smäll med hammaren (annars kommer det vara svårt att montera fot plåten) och hålet i rännan ska vara lika stort som röret. driv ner en kant på ca 5mm ner i omvikningskupan så rinner inte vattnet av
7 svar · 17,9k läst
K
kenka: Det är så jäkla typiskt med entreprenörer som kommer med "det håller hur länge som helst". Akta du går på en nit... Mig byggare sa detsamma. Men som RogerPl säger om det är YAM så lovar jag att det blir problem. Jag får själv lägga om min papp på hela huset efter att en kunnig yrkesman sagt "det håller".
7 svar · 3,9k läst
Fasting65
Fasting65: falsade tak kan repareras. Ring en plåtis och be dem kolla upp det.
1 svar · 1,8k läst
I
Inger: Kan bara instämma med Nybyggare och byggimpert. Vi som byggt i Stockholmsområdet fick inte ens veta att det finns plåttak, så det var ju tur att vi inte ville ha det ;D
6 svar · 2,7k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] går utmärkt....
17 svar · 25,7k läst
N
Nicke_Nyfiken: Hej! Någon som har erfarenhet av undertak av lockpanel? (med tegelpannor över) I Stockholms Läns museums byggnadsvårds sidor står bla "Undertak av lockpanel i takfallets riktning förekommer. Lockpanelen klarar sig utan papp. Vid en omläggning byts bärläkten ut." Räcker det att byta ut skadad panel? Skall de behandlas på något sätt? Någon som renoverat ett sådant tak? Tacksam för
0 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.