Tak & Vind
Gutte: Problemet är att när jag rev det gamla taket så kom det fram lite rolig vass som har varit armering till det gamla siporextaket. Så nu får jag smäcka upp massonite för att skydda vassen mot värmen, sen regla ner och slutligen sätta gips. Pratade med en snickare igår ang reglarna och han sa att det borde funka fin fint ;D
Fasting65: Ja, du kan skära med kniv. Vinkeln och djupet bör likna de som finns på långsidan. Skär du djupare får du spackla mer, skär du grundare riskerar du att få pappremsan för grund, vilket medför problem vid slipning av skarven. [citat] - Jag förstår inte vad du menar. På www.gyproc.se, www.danogips.se och www.norgips.se finns en hel del info om hur man bygger med gips. På gyprocs sajt
Skistar: Tackar, har dragit ett mail till vår husfirma så får vi se vad de säger
AndersG: Kanske därför min elektriker monterade dem i en rymlig plåtlåda och med silikonkabel? :) Jag har inga problem med att lita på expertisen, såvida de kan producera data som stöder deras påståenden. Sålunda: Om alla andra faktorer är samma, hur mycket varmare blir en 230V lampa. Det måste ju finnas data på detta?? Se nu inte detta som ngn kritik. Jag betvivlar inte dina kunskaper, utan
Immobil: Är huset byggt -23 i trä är ytterväggarna + den genomgående väggen i mitten av bottenvåningen med all säkerhet bärande. Betr. ovanvåningen är det svårt att veta vad som gäller. Jag föreslår att du kontaktar en byggnadstekniker innan du börjar riva. Tänk på att husets takstolar inte är dimensionerade för att det ska vara öppet upp i nock. Mögelstopp funkar med plåttak om det
MathiasS: [citat] Du kanske tycker jag ska lägga upp lite reklambilder på forumet..... :) Allt har sitt pris.... 8) Jag slår en signal imorgon, det är en grej med ränndalen vi ska fundera lite på.
JesperS: Om du bor i Stockholmsområdet kan du prata med ABC färg vid Jarlaplan. De säljer spännpapp, nubbremsor etc. och de kan kanske tipsa om en målare som spänner ett nytt tak år dig.
tiggre: kan man inte köra 13mm på cc60? har funderat liiite på det i biorummet nu, och har cc60
Zany: 20.000:- låter rimligt beroende på vad som ingår, du får himla många golvspånskivor och 45*70 reglar för de pengarna, men är det inklusive gips, och ytskikt är det en bra affär. Mycket beror förstås på hur ni tänkt planera övervåningen, själv bygger vi bara ett sovrum, en liten toalett/dusch, kädkammare och ett stort allrum och då går det inte så mycket reglar och gips...
snickarkalle: Hej! Du kanske redan lyckats, annars vet jag en bra kille på http://www.kummelnas.se/biorklund/ som kan hjälpa dig med jobbet. /Kalle
fredstu: Vi byggde 14x9m med 45 gradig taklutning,2 våningar med 2,40 takhöjd + en vind med 2,8 till nock.... Snacka om att den vinden sväljer mycket skit ;D ;D
pappskallen: Har fastloc på min egen carport, funkar kanon!
HasseTT: Lite svårt att exakt förstå hur du menar. Ett bra tipps är att ta dit någon kunnig inom området innan du sätter igång(exvis plåtslagare ;) ),som kan tala om hur du ska gå till väga så det inte blir onödigt merjobb eller läckage i framtiden. //Hasse
Mannesson: Lyckades till slut få fast dem ordentligt med Universalpluggarna..... Borde tåla ett atomkrig nu
knoster: Är det över 14 graders lutning så kan man välja att ha ett enkelfalst tak ::)
sas: Hej Jag har ett torp med ryggåstak och oisolerad vind som jag funderar på att inreda. Torpet är endast uppvärmt de gånger vi är där. Nu undrar jag hur ska man isolera vindstaket? ska man utesluta ångspärr?, finns inget sådant i övriga huset och kan man sätta isoleringen direkt mot innertaket? utan någon ventillation mellan tak/isolering? Om man nu bör ha ventillation mellan
Hubbe: Hej igen! En följdfråga - Hur gör man med ev diffusionsspärr? Räcker det med fuktspärr i taket vid t.ex. duschplats? /Hubbe
MathiasS: Lite tips här kanske: http://www.lafarge-tekkin.se/cgi-bin/imtekkin/LT_se/Services/InfoMaterialOverview.jsp?BV_SessionID=@@@@0083845923.1097474523@@@@&BV_EngineID=cadcljgjkdlebemgcfkmcgjdhm.0&catOID=-536880115
Pete_R: Jag tycker att Vilpe`s produkter för genomföringar av plåttak är snygga och vältänkta,kolla in sidan http://www.sk-produkter.se/takhuvar.htm
Olfe: Jag har 120 cc och har glesat 30 cc och sedan gips. Det enda som ev. kan hänga ned lite grann är tvärskarvarna på skivorna, "kottla" bra så är det inga problem.
Herman: Åh...okej. Jag får väl vänta med djungel projektet då ;D Skämt åsido, tack för svaren, nu kan jag isolera lugnt !
unigas: Som sagt, takkupa är nog billigast och enklast men annars borde det väl gå att lysta taket och göra ett helt nytt (finns ju det här på forumet som gjort det senare) //Markus