Tak & Vind
Rigel: Det där är ingen större fara. Vi köpte precis ett hus från 1947 (tillträder i oktober) och där var liknande problem. Taket är inte omlagt sen 1947 och då ser du små svarta fuktfläckar där spiken till takpappen sitter. Vidare fanns där ingen ventilation där uppe. Alltså, lägg om taket och sätt in ventilationsdon på gavlarna uppe på vinden. Se också till att du har ett tätt
LasseR: Tack för era svar, jag behöver verkligen råd här. Det är något åt det hållet du beskriver mina tankar har gått också. Jag har inte testat att göra på det sättet men jag tror tyvärr att jag inte skulle få samma avstånd eftersom avståndet mellan takfot och nock är större där nocken är som lägst än där den är som högst. Det är det som ställer till det i min skalle. Jag
nboom: Hej, Jag skall lägga underlagspapp, och har inhandlat takfotsplåtar som jag skall lägga under pappen, enl. monteringsanvisningen. Dock är anvisningen inte tydlig med hur man gör vid gaveln, där trekantslisten är. Problemet är att pappen skall dras ner halva bredden på takfotsplåten. Lägger man en takfotsplåt bredvid trekantslisten och drar ner halva breddden lämnas trekantlisten bar
klaskarlsson: När det gälelr att gå på taket så kan dy bygga en nockstege som du hänger över nock och går på. Hur man tar hål i eternit vet jag inte - det kanske finns firmor som tar på sig sånt och har den rätta skyddsutrustningen? /K
samulle: Hej på er och tack för alla informationsrika trådar! Jag är ny på forumet och även som torpare. Har tagit över ett gammalt torp med stora renoveringsbehov. Taket är det första jag ger mig i kast med så spruckna pannor orsakar läckage med fukt som resultat. Pannorna är lagda nån gång på första halvan av 1900-talet och är således spröda som chips. Under pannorna ligger i dag jord
laxen: Hej! Får snart påhälsning av plåtslagare som skall lägga bandad aluzink på mitt nybygge och har nu fått besked att de vill att alla genomföringarna skall vara klara när de kommer. Med detta menade de att det ska sättas "plyfalådor" där alla huvar och avluftningar etc skall sitta. Är det någon som vet hur dessa plyfalådor brukar se ut, vilka mått man brukar ta till och hur man
Milkshaken: Tyvärr är platta tak en riskkonstruktion. Om ni tycker att det är snyggt med platt tak, och inte vill investera en större förmögenhet på att byta tak helt, dvs, nya takstolar, och allt... Så föreslår jag att ni bygger ifrån sargen vid kanten på taket, en anordning,,, den består i ett regelverk som man placerar våtskivor på. typ Båtplywood, eller formplywood som dom oxå kallas....
Peppe_e: Nästan bättre å spara den gamla. Blir ju en extra säkerhet. Kan ju inte bli för mycket iaf. Hade blivit dyrare för dig om dom skulle riva den gamla oxå....
Kreevera: Nuvarande situation är ett 40 år gammalt papptak som i princip faller isär. Taket har liten lutning 40cm på under 8m. Pulttak Någon som har ngn info eller rekommendation om byta takstolar till antingen sadeltak eller ett mer lutande pulttak m plåt isf papp? Eller ska man lägga nytt papptak? Ungefärlig kostnad? Arbetstid?
Doldskada: Jag hade liknande problem med ruttna vindskivor på en takkupa, det löste jag genom att montera färdigt allt på marken - dvs skruva ihop båda vindskivorna och sätta på plåten. Sen hissade jag upp allt på taket och kunde bara lägga hela paketet på plats. Lyckligtvis hade jag en speciell bithållare man stoppar in skruvarna i (som ett rör som åker över hållaren när skruven går
cheetah1: Hm, va? Alltså, det räcker väl med att man har en 20-30 mm luftspalt mellan råsponten och isoleringen, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du rita en skiss i typ paint?
Mikael_L: [citat] Råsponten spikas med galvad trådspik, lämpligtvis 60-65 mm, ev75mm, 2 spik vid varje regel. Pappen spikas med pappspik, hur tätt och dimension enligt tillverkaren.
Peppe_e: Vissa kallar ju tätningsbandet i plast som kan sättas mellan nockpanna å vanliga pannan för nockband oxå. Kolla upp vilket det är först
husolle: HEJ Har en gammal skorsten som är lagad nu. Behöver ny plåt mot taket. Behöver målas. Kanske skulle klä in hela skorstenen i plåt. 1m hög. 80 bred 120 lång. Någon som kan gissa på en plåtslagares tot. pris ?? Mvh
Andreas S: Tack för instruktionerna! Synd att de inte kan skriva så på bruksanvisningen så att man gör rätt frånbörjan.:( Från trebolits hemsida: "Lägg första våden av Glaciär ytpapp kant i kant med fotplåten. Rulla alltid ut ytpappen i dess egen bana. Tvinga aldrig rullen åt något håll. Då uppstår lätt veckbildning, som kan ge upphov till läckage. Lägg alltid alla rullar i samma
DanielT: Svartöra, precis så har jag gjort på några ställen också. För att göra det "ordentligt" borde man ju dock lyfta pannor och läkt. Det känns inte så roligt, då lägger jag hellre ett helt nytt tak (råspont mm). Frågan är om det finns någon bättre tillfällig lösning? Hur sätts tex plasten som vissa företag använder sig av nu?
nightzero: Tack för tipsen! Hittade av en slump en slang för detta ändamål på Coop Byggmarknad när jag var där. 139:- för en 10 m lång slang. Det ligger ingen tomtmark bakom vårt hus, så det borde vara lugnt att leda ut vattnet där. Mvh, Mattias
Danne031: Du bör lyfta bort ett par pannor åt alla håll, både nock och vanliga för att se hur det ser ut. Sedan beroende på hur illa eller lokalt det är, lägga ny papp som överlappar den gamla och trasiga rejält och klistra dit den, sen är det bara att lägga tillbaks pannorna.
Danne031: Om det är masoniten så är det ju ganska enkelt att byta ut mot asfaltsboard t.ex. det är ju definitivt tystare.
kimpo: Det är lugnt om du "bara" ska byta pannor + läkt och lägga ny papp över den gamla. Men det brukar man kunna lösa med några stora lättviktspressenningar om man inte hinner få på den nya pappen innan regnet kommer.
Mikael_L: Dokumentet från Trebolit avsåg iofs proffsprodukter, inser jag. Jag har inte hittat någon annan instruktion avs yttäckning med hemmafixarprodukter. Men i denna brochyr avseende underlagspapp så framhåller dom lite ang anslutning mot vägg. http://www.trelleborg.com/upload/WP_se/Downloads%20(pdf%20format)/Monteringsanvisningar/Montanv_MB380_2008.PDF Men du kan leta lite själv också, det
plåtslagarn: ja ring din lokala plåtslagare så fixar han det till rätt pris
plåtslagarn: silikon får inte användas på plåtdetaljer utvändigt överhuvudtaget. koppar är svårt å få tätt då de rör sig mycket mycke mer än vanlig plåt. wurths utefog är riktigt bra men ska du ha en bestående tätning är de nog bara lödning som gäller. plåtslagaren bör göra det där på några timmar å tar du bort det gamla så allt är rent när han kommer bör han göra det på
plåtslagarn: det går alldeles utmärkt å göra så om du har kvar gamla plåten under å läktar brukar man använda plåtreglar å skruva direkt i gammla plåten då behövs inga ströläkt å den lilla kondens som blir lär försvinna tämligen fort med tanke på att det blir ganska bra luftning
andersmc: Det måste finnas nån installationsanvisning till dina spånskivor. Jag är helt övertygad om att där står vad du måste ha för underlag.