Jag får inte riktigt ihop era resonemang.
Varför ska man stänga av den när det är plus på vintern?

Själva grejen varför den skulle funka som avfuktare är ju att den blåser in varm (allt är relativt) luft. Samma mängd fukt i varmare luft har lägre luftfuktighet. Varm luft kan bära mer fukt. Alltså fångar man upp fukt från vinden och trycker ut den.
Sen eftersom den går när det är soligt så tycker jag att man kan förutsätta att luftfuktigheten är lägre ute när den går eftersom det är en viss tröghet på vinden.
 
puu skrev:
Jag får inte riktigt ihop era resonemang.
Varför ska man stänga av den när det är plus på vintern?

Själva grejen varför den skulle funka som avfuktare är ju att den blåser in varm (allt är relativt) luft. Samma mängd fukt i varmare luft har lägre luftfuktighet. Varm luft kan bära mer fukt. Alltså fångar man upp fukt från vinden och trycker ut den.
Sen eftersom den går när det är soligt så tycker jag att man kan förutsätta att luftfuktigheten är lägre ute när den går eftersom det är en viss tröghet på vinden.
När det är plus på vintern är ofta fuktigheten hög i luften. Sannolikt är det torrare på vinden och då gör man ju vinden en otjänst genom att blåsa in fuktig luft.

I krypgrunder är det iaf direkt olämpligt med SV eftersom den varma luften med högt fuktinnehåll (men lågt RF) kondenserar mot kalla byggdelar. Se t.ex.

http://www.lfs-web.se/Luftsolfangare_avfuktning.pdf

Tror detta delvis gäller vindar också, om den inte är så liten att SV snabbt höjer tempen i byggdelarna. Jag skulle iaf inte våga chansa med min stora vind, är övertygad om att den varma utomhusluften skulle kondensera mot de kalla bjälkarna och orsaka fuktskador.
 
Hej holyanna.
Din idé med Solarventi är, vad jag tror, inte så tokig!
I första hand är det inte "den torrare luften" som ev. skulle komma in på vinden som jag tänker på. Även om den är bra i sig!
Jag funderar över : den varmare luften som kommer in på vinden med "solarventin".
Idag, med våra välisolerade kallvindar, är det inte så stor skillnad på tempen ute och vinden på vintern. Däremot är det nästan alltid lite fuktigare på vinden, pga av oss därunder.
Med "solarventin" skulle luften på vinden få "högre" temperatur och som resultat av detta kan vindsluften innehålla mer fukt än tidigare. Det som då sker är att en del av fukten, som finns "bunden" i trävirket/isoleringen lämmnar denna och "vandrar" över till vindsluften. Denna vindsluft transporterar ut "det då förhöjda fuktinnehållet" då "solarventins" fläkt blåser.
Enkelt uttryckt : högre temperatur på vinden är "alltid" bättre och kan du dessutom byta luften så du får ut den då "absolut fuktighets" ökade luften, måste det vara bra!
Jag är ingen expert på detta och kan ha fel, men kanske skall du fundera över mina teorier i ämmnet.
Vänligen.
DALASOL
 
J
Det går ju ta luft från vinden och leda in den i solarventi om man är rädd att uteluften är fuktigare
 
John J.
Vill inte anmärka på dig, men...... om du tar luft från vinden, tror du inte att det "tomrummet" på luft som uppstår måste fyllas på något sätt?
Luften, och därmed fukten, går runt, runt mellan solarventin och vinden. Det blir liksom ingen vits med det hela.
Fukten måste ut från vinden och därför måste du ta ny luft från något ställe.
Uteluften är oftast torrare än den luft som kommer nerifrån bostaden, så vad jag förstår måste du ta uteluft!?
DALASOL
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.