Tak & Vind
Jan-Å: Kravet på taklutning hänger samman med att man riskerar att vatten rinner uppför plåten och in under skarven vilket ökar risken för läckage. Det här inträffar när vinden ligger på från "fel" håll och blåser vattnet uppför plåten. Största risken för denna typ av läckage (ja läcker in gör det ju bara om man också har hål i pappen som oftast ligger under plåten) är i de
wilmas: Ring till Planjas kundtjänst dem hjälper gärna till och man får riktiga svar till skillnad från många bygghandlare. Lycka till.
Farzan: Jag har samma situation med mitt tak, "raspiga" betongpannor som släpper en massa finkornigt material som lägger sig som slam i hängrännorna. Jag behöver i o f s inte rensa så ofta som du, en gång om året kanske... Jag tycker inte att det är värt att byta bara för den skull. Med ett så pass gammalt tak tycker jag däremot att man gärna kan inspektera då och så, säg en gång om
Anders af Sidhufvud: [citat] Jag har samma typ av balkong. Har tagit bort asfaltlagret och kommit ner till en gjutning som verkar rätt okej men har några sprickor och inget fall. Kan man gjuta ett nytt fall ovanpå den gamla? Hur tjockt måste man gjuta för att det ska hålla? Ska man armera med typ nåt galvat nät? mvh Anders
jeppe_L: Ja sprutisolera är klockrent!=) Jag är grymt sugen på att riva ner min ovanvåning o bygga mansardtak istället, vilket utrymme man får!!!=)
JonN: Hej, Jag har funderat lite över vad det kan finnas för "gör det självtipps" kring problemet mögel (fukt) på vinden. Det är ju något som allt för många har problem med (inklusive jag). En säker lösning är ju att köpa och installera ex en Trygghetsvakt och då ska man enligt de flesta som uttalar sig i dessa frågor åtminstone ha kontroll på sin problematiska vind. Andra lösningar
Macke i Växjö: Jag bor i ett hus med fristående garage, och nu har det börjat att läcka in vatten i garaget via stupröret som leder av vattnet från mitt platta garagetak.:mad: Garaget är isolerat men utan värme och det används till allt utom det det byggdes för... att parkera bilen i. Jag har kikat runt i området där jag bor och i andra stadsdelar och har kommit fram till att jag vill ha ett garage
Yrrol: uh det lät jobbigt, nu finns det iofs ingen papp sedan tidigare skulle jag tro. Gammal hederligt magasin från typ 30talet, tror de vertikala brädorna egentligen var menade att vara pann-lösa från början - vilket iofs är ett ännu sämre tecken då de inte stått emot.. men iaf.. :) åh stön, får väl räkna lite på vad plåt kostar dåda.. :)
Xazh: Jag vet inte vad det är för papp du har köpt men hade jag som takläggare kört med vanlig svetspapp så hade jag lagt pappen i fallets riktning uppifrån och ner. Mvh Jonas
sandydoull: Tack för hjälpen! Här är hela ritningen. ritade huset för att vi vill kolla hur olika färger såg ut på fasaden. [bild]
Korp-Johan: Gör som Beppo säger. Vad Fredrik påpekar är ju helt riktigt, men det har du ju redan koll på. Good luck! mvh Johan
Grop: Jag har lagt om taket med falsade tegelpannor. Tyvärr åkte jag på att byta all plåt på taket, eftersom falsningarna ställer till det då man ska sticka igenom plåtar för huvar o.dyl. då falsarna på de yttre pannorna "klättrar" på plåten om man bara sticker in en rak plåt. . Då får man glipor...I efterhand vete tusan om jag skulle ha valt dessa pannor, med tanke på extrajobbet...
HomerS: Hej, har ett platstak över entrén som ansluter mot tegelvägg. Nu har det börjat läcka betänktligt i skarven mot väggen. Det är tyvärr rätt så dåligt frånlut vilket inte gör saken bättre. Hur tätas eller ansluts detta på bästa sätt? Det ligger tätband under platstaket.
Milkshaken: Snackade med honom idag, och han förklarade hur man skulle göra, och han är villig att prefaba... Kostnad runt 2500:- + moms Så det är ju bara att slå till på nästa år..:)
stavås: Tyvärr är detta grannens carporttak som fått lite färg på sig (kedjehus....), så det skulle vara trevlig att kunna ta bort färgen. Ingen form av vätska man kan använda, typ lacknafta eller nått? Eller förstör det betongpannan också? Kom förresten på att det kanske skulle ha varit bättre att posta denna fråga i "Färg, måla tapetsera"-tråden... // Mvh, Torbjörn
Beppo: Jag kan inte se att det skulle spela någon roll. Luften tar ju sig från takfoten och upp över isoleringen och det är ju det som är hela tenken med luftspalten så den fyller ju fortfarande sin funktion.
gromit42x: Nu är det kanske just torv du är ute efter men annars så kan man ju köra med sedumtak. Där finns det leverantörer som säljer färdiga "plattor" som är lätta att lägga. Tror även att dom har plattor med sedum+örter och gräs som växer lite mer på höjden. Kolla www.vegtech.se för mer information. Annars så är det väl bara att ösa på jord och plantera lite gräs;) -h "Spela
pade68: Vet inte om det är den "Svenska" takstolen. Jag har ändrat lite i min ritning och flyttat stödbenen utåt mot överramen. Vad jag funderar på är om den övre hanbjälken (eller vad den nu kallas) verkligen har så stor betydelse i konstruktionen med tanke på att vindsgolvet också utgör en hanbjälke. Men det kanske är som du säger att man måste låta en konstruktör räkna på det. Ett
Peppe_e: Vad menade dom med "renovera" gamla plåtar? Slå till på den billigare plåtisen å gör nytt. Skorstenar å takfönster är tidskrävande = dyrt. Sen blir det ju inte billigare när folk vet att det måste till en plåtis för att göra det.....Men du har ju chansen att få det BRA mycket billigare med ROT avdraget iaf! 10-15 tusen. Bör bli max 1500:- för material å resten ROT jobb
titanium: Garanterat går denna inte att köpa i handeln. Gå till din lokala "svetsverkstad" och be dem göra en sådan konsol. Kostar inte så många kronor. Men se till att de förstärker vinkeln lite mer än på din bifogade bild. Ser lite för vekt ut.
svantea: Jag ska byta garagetaket och funderar på vilken dimension jag ska välja på takbjälkarna. En bra hjälp har varit lathunden på skogsindustrierna.org. MEN takbjälkarna kommer att vara kompletterade med tre järnvägsrälar som ligger där nu och som jag inte gärna tar bort. Jag vill att taket ska bygga så lite som möjligt utan att kompromissa hållfastheten. Bor i Stockholm. Taket lutar
Frebbe: Vad är det för typ av tak du har idag då`Har du falsat plåttak är det garanterat råspont, men det tror jag inte du har. Betongpannor? Då kan det mycket väl vara masonite-skivor som hänger mellan takstolarna och kraftigare bärläkt ovanpå det. Har du ingen tillgänglig vind? Annars får du göra som alen skrev.
Milkshaken: Undrar vad dom har under gräset och jorden??? Butylgummi håller ju inte hur länge som helst... Betong kanske?
puu: Ta dit en säljare och/eller installatör först. De kan säga vilken kanal du kan använda och eventuellt öppna ett hål där kaminen ska in. Sen kan sotarn komma och provtrycka.
DeEss: Okej... Själv har jag glasat... Därav Windy´n pga temperaturskillnaderna. Sen är det ju inte fel att ha både hängslen och bälte, eller?;) Ska du måla panelen i innertaket? mvh Daniel
hakanhanna: Har ritat en ritning på hur jag vill ha takstolarna men funderar på om detta kan funka. Någon som har lust att kolla på den och se om det kan funka och kanske någon som har en idé på spikmönster till dem. [bild] Tacksam för svar!
Alpha: Tänkte bara nämna priset på mdf panelen som jag nämnde ovan efter lite ringande ifall nån är intresserad å håll i hatten..50kr LPM och det skulle vara prisvärt.. Man kan få tag i färdig HELvit spårpanel i trä för 25kr lpm exempelvis.. Hittat nå´n snygg panel än Engan73?
maggan68: Det var spik och inte klammer som användes. Tack för alla svar , nu tror jag att taket bör hålla tätt, fint blev det åxå.;)
MathiasS: Ja vi har byggt bort oss. Isoleringen borde ligga på utsidan av taket så vi slipper detta mögel-elände. Finns standardlösningar för det sedan många år men det är ju ingen praxis att använda dom. Jag antar att det beror på att dessa problem bara finns i gamla hus. I nya hus är det så tätt nedåt att det klarar sig utan fix och trix.