Tak & Vind
CHEMAS: Har tagit reda på svaret själv och kan dela med mej. Horisontell läggning är säkrare om man lägger som gör det självare. Då borde ju det vara säkrare för entreprenörer också eller hur? Och ja det är det men dom lägger inte åt det hållet av en betydande anledning. Svetsen. Man vill ju inte att den ska dra sej neråt vilket det gör om man svetsar horisontellt(vid horisontell
Jan-Å: Jag har monterat bort en bit och tagit med till plåtslagaren men nu för tiden tar jag ett par bilder med mobilen och visar han istället :)
Byggare_moe: Ingen kunnig person som har erfarenheter att dela?
annanina: Hej, är ny medlem för idag och efter två veckor med hantverkare börjar jag förstå att jag inte kan något om hus.:confused: Har ett gammalt hus i småland från 1900 som jag nu håller på att brädfodra om, Under resans gång har det uppstått många dolda problem med så mycket att ställning till, att jag känner att jag behöver råd. Vi har haft läckande tak, så många brädor har
Poppelpin: Tro det jag med,men vi är inte överens jag och min arbetare, hehe. Fler får gärna skriva ner vad dom tycker.
FemTummar: Tiden var inte problemet, vagnen drogs upp nästan fortare än önskat, problemet var att det skulle ha varit ett gammalt cykelhjul istället, med frigång i ena riktningen. Som det nu var, var man tvungen att köra borrmaskinen baklänges för att kunna dra tillbaka vagnen och det var för omständligt. Vi resignerade och gjorde som pbengtsson sa; bildade en trenivåers kedja av langare
jocke_mejsel: Lägger du ytterligare ett lager papp på isoleringen är det inte längre ett omvänt tak. Då är det ett helt vanligt tilläggsisolerat tak. Cellplasten fäster man inte i taket utan du sprutar helt enkelt upp grus på taket som tyngd.
gadeberg: A denna va de http://www.fondamenta.se/ Men för min del får jag MYCKET bättre pris hos min lilla lokala järnhandel än på internet och de lite större kedjorna
Danne031: Aj fan det sket dom i på 70-talet då, plåt med spikar varav hälften numera rostat och ger läckage..tack i alla fall.
Tornhuset: Kan tillägga att min oro för sponten grundar sig i diskussioner jag läst här tidigare om t.ex. oljehärdad kontra ej oljehärdad board i luftspalten. MVH Patrik
_coffe_: Jag menade som den översta teckningen som du ritat så fint. Förlåt att jag var lite otydlig. Tack för hjälpen!
v-g: Förtydligande med paneltak menade jag även huntonit som jag antar att ovanstående också menar. Dock är det inte alla som gillar den looken. Något att skruva i är väl bäst i båda fallen också
Havsutsikt: En bräda tenderar ofta att slå sig och vrida sig, för att minimera detta så fräser man spår på baksigan av breda brädor. Skulle inte satsat på 1 om det inte är en designfråga som förändrar husets karaktär.
VillaRo: Kan jag måntro ta bort glesen och spika den liggande panelen direkt i takstolarna?
frhe: Ja, man ska inte blanda de typerna av material. Om allt ser bra ut under så skulle jag satsa på att spruta cellulosa istället. Cellulosa funkar bra med spånet.
iswal: Ingen aning, men vi är många som hjälps åt med taket, så det går nog rätt fort
iswal: Jag ska ju byta mitt tak till plåt, och jag har tegelpannor nu. Men du bor rätt långt bort.
FemTummar: Maken till en väninna i hustruns syförening visade sig vara takläggare och sa att det var helt OK att gå upp med underlagspappen mot skorstenen, så vill bara det ¥)!(#"#¤ regnet hålla sig borta så blir det pappläggning imorgon.
Sophie: kolla på: http://www.snickargladje.se/bild_gavelornament.htm Tror det är gavelornament du söker!
grodis: Här har du nog Zanda nordica plus á la Polen: http://www.monier.pl/fileadmin/bu-files/pl/produkty/braas/cennik_braas_2009.pdf Gissar att Dachowka Baltycka är zanda nordica plus i ny skepnad.
stahlberg: En lysande förklaring till spikfenomenet och hur man fixar det finns i denna äldre tråd "Täta efter gammal klocksspik". Ber om ursäkt; jag borde letat bättre innan jag postade.
mazz: tack för svaren Ang fråga 1 så har jag inga riktiga plåtbockarverktyg mer än plåtsax..Får ordna fram det av nån polare. Fråga 2, det stämmer att plåtarna ligger på läkten, jag blev lite konfunderad själv där men byggaren vi hade sa att man gör så idag. För när jag frågade så låg redan läkten på plats... Och det är som på bilden, ca 1/2cm kant uppvikt på långsidorna,
OskarJansson: Pulpettak antar jag, Mitt tips: såga ut för lutningen(fallet) på taket och sedan fästa takbjälkarna med 80x80 vinklar(beroende på storlek). Oskar
yuphin: Hej! Jag har en källare i sommarstugan. Dörren/luckan ner till trappan utifrån har underlagspapp på ovansidan och nu funderar jag på om man kan måla med någon typ av färg för att snygga till pappen. Den behövs inte bytas, har inte märkt någon vatten läckage men jag skall måla om betongfundamentet till källaren och då vill man passa på att snygga till luckan till källaren
joflopp: Med klisterkant på underlagspappen ser jag ingen anledning att spika med synliga skallar. Väljer du den billigare varianten utan klisterkant får du spika genom båda våderna.
anra: Du bör nog följa resp. tillverkares anvisningar. Dem vet nog bäst när det gäller deras produkter. Men om jag var du så skulle jag nog ringa både ICOPAL och Trebolit och höra med dem. Sen så kanske du ska fundera på att ta hem en bra takläggare som kan titta på ditt tak och komma med förslag? Det brukar inte kosta så himla mkt att låta en professionell firma (med goda referenser)
andersmc: [citat] Jo, det är klart att Icopal som tillverkat takavvattning försöker höja statusen på detta för att därigenom motivera oss att köpa det onödigt dyrt. Men inte stod det ungefär samma på Wikipedia? Deras text var betydligt mer saklig.