jag äger ett litet hyreshus vars takyta är ca 150 kvm. och består av takstolar, brädor, takpapp, reglar och sedan plåt.
hela detta tak skall bytas (även brädor dock ej takstolar)
och det skall se ut på samma vis.
men vad bör jag välja får takpapp? har nämligen hört av en person att man bör välja en dyrare variant än den som byggföreaget troligtvis kommer att föreslå.

ska man satsa på att välja en dyrare (dyraste?) takpappen eller är detta bara onödigt om det ska sitta plåt ovanpå?

Jag har i sommar lagt om ett tak, 136 kvm. Jag har gjort arbetet själv och handlat på Beijer. Jag använde Icopal underlagspapp (YAM 200) med klisterkant. Det var den papp de rekommenderade till detta. Jag bytte även råspont, precis som du skall göra. Läktade sedan och lade ett plåttak. Tror inte att det är nödvändigt att använda dyrare papp, om det nu finns. Det blir tätt med ett plåttak och då tycker jag att underlagspappen bör klara sig lika länge som plåttaket. I dag räknar man med att ett plåttak stoppar en mansålder och det räcker för mig. :)

apotekarnes
Papp med klisterkant är att föredra även om den är aningen dyrare. Sen tror jag mer på traditionell underlagspapp framför de nyare varianterna som är nån slags hybrid mellan papp och fiberduk.

Jag lade nyss om ett tak, och valde en lite hävligare papp , den hade större täckbredd 0,9 meter vill jag minnas, och var fiberarmerad på något vis, samt hade klisterkant.
Den var något dyrare, men prisskillnaden var marginell räknat på hela taket med plåt och allt,
Himla trevlig att lägga, och väldigt tålig, det gick inte att dra sönder den t.ex ,
Märke/tillverkare minns jag inte, men efter att jobbat med denna så vill jag inte ha med vanlig papp att göra igen

apotekarnes
Mäster skrev:
men efter att jobbat med denna så vill jag inte ha med vanlig papp att göra igen
Jag lade sån fiberarmerad papp för några år sedan och tyckte också att den var suverän tills jag vid en utbyggnad skulle riva bort taket och upptäckte att pappen efter endast två år blivit jättespröd och gick sönder av minsta påfrestning. Min slutsats är att fiberskiktet gör pappen väldigt tålig ett tag, men efter ett tag tål den ingenting alls. Jag gick tillbaka till traditionell papp och kommer fortsättningsvis att hålla mig till den.

okej. så slutsatsen blir väl då att det inte spelar så stor roll utan jag ska välja det som byggföretaget föreslår. (förutom om det är fiberarmerat)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.