Då var det dags för nästa steg i min konverting av lada till ett bilpalats! 
Det gamla höloftet som ni ser på bilden vill jag bygga in, isolera och utrusta med arbetsbänk, hyllor, arbetsredskap, maskiner och allt som förgyller bilhobbyn.
Hur är bästa sätt att göra detta på?
Isolering, material o mängd?
Väggar, material o konstruktion?
Golv, material o konstruktion?
Under loftet finns idag den enda isolerade delen av ladan, garaget. Det finns ingen uppvärmning alls i byggnaden men planen är att använda luftvärmepump. CC-måtten är långt ifrån dagens standard dvs större. Dimensionerna på virket känns tilltagna. Jag behöver bygga en trappa nånstans för att komma upp i rummet. Finns möjligheter utifrån, från ladan och från garaget men kan inte bestämma mig vad som blir bäst. Bygget är ett budgetbygge och kostnaderna ska minimeras. Föröker återanvända så mycket som möjligt från gammalt byggmaterial och använder det jag kan få tag på.
Vill ha massor med förslag och idéer. Tokiga:eek: eller rationella
spelar ingen roll. Jag gillar okonventionella lösningar.
Det gamla höloftet som ni ser på bilden vill jag bygga in, isolera och utrusta med arbetsbänk, hyllor, arbetsredskap, maskiner och allt som förgyller bilhobbyn.
Hur är bästa sätt att göra detta på?
Isolering, material o mängd?
Väggar, material o konstruktion?
Golv, material o konstruktion?
Under loftet finns idag den enda isolerade delen av ladan, garaget. Det finns ingen uppvärmning alls i byggnaden men planen är att använda luftvärmepump. CC-måtten är långt ifrån dagens standard dvs större. Dimensionerna på virket känns tilltagna. Jag behöver bygga en trappa nånstans för att komma upp i rummet. Finns möjligheter utifrån, från ladan och från garaget men kan inte bestämma mig vad som blir bäst. Bygget är ett budgetbygge och kostnaderna ska minimeras. Föröker återanvända så mycket som möjligt från gammalt byggmaterial och använder det jag kan få tag på.
Vill ha massor med förslag och idéer. Tokiga:eek: eller rationella
Helt klart tänkvärt. Garagedelen är inte tillräckligt stor för att få till en bra arbetsplats. Har funderat på att öka garagets yta och öppna upp in i ladan för ett bra arbetsutrymme men då tappar jag golvyta för att förvara bilar på och bilar kan man aldrig få för många av!akhagen skrev:
Mysrum med typ en projektor o duk har varit en fundering för loftet och känns fortfarande lockande. Men jag har ju resten av ladan att bygga loft med trevligheter på. Egentligen behöver jag ju inte bestämma använding än. Måste ju få till isolering och ytor först så jag får ta mig en funderare till!
Vad gäller eldragning känner jag mig tveksam till det merarbete som det väl innebär att dra eleln i väggarna jämfört med utanpåliggande. Är det något annat än utseendet man vinner på det extra arbetet?
Det enklaste är nog att ev bygga på befintliga reglar något och sedan spänna upp en vindväv och därefter spruta ner ullen. Kika på någon av tillverkarnas hemsidor så kan du se lite olika varianter.Thoomas skrev:
Tack frhe! Ska kolla in deras sidor!
Nu har jag rivit de gamla golvbräderna och hittat ett fräscht golvbjälklag. Innan jag lägger nytt golv måste jag bestämma mig för var jag ska ha trappan?
Om jag ska ha den i garaget under rummet så får jag bara plats med den på så sätt att jag måste kapa 4-5 golvbjälkar och på nåt sätt stötta upp dom från garaget. Trappan hamnar mao tvårgående mot bjälkarna. Går det att gör och är det isf mycket jobb?
Om jag ska ta den utifrån på gaveln måste jag ju få till en dörr.
Livet är fullt av svåra val! Hjälp mig göra dom enklare.
Nu har jag rivit de gamla golvbräderna och hittat ett fräscht golvbjälklag. Innan jag lägger nytt golv måste jag bestämma mig för var jag ska ha trappan?
Om jag ska ha den i garaget under rummet så får jag bara plats med den på så sätt att jag måste kapa 4-5 golvbjälkar och på nåt sätt stötta upp dom från garaget. Trappan hamnar mao tvårgående mot bjälkarna. Går det att gör och är det isf mycket jobb?
Om jag ska ta den utifrån på gaveln måste jag ju få till en dörr.
Livet är fullt av svåra val! Hjälp mig göra dom enklare.
Klicka här för att svara


