Hej!
Jag och min fru är på väg att köpa ett 1 1/2 plans hus i Skåne från -61. Ovanvåningen är inredd med "snedväggar/snedtak" upp till tacknocken. När huset byggdes lade man inte in någon diffusionsspärr utanför gipsplattorna i snedtaket, utan man lade 10 cm mineralullsmatta direkt bakom gipsen och därefter taklag med takstolar av trä som täcktes av panel, underlagspapp och tegel. Därefter har säljaren renoverat många av rummen på ovanvåningen och då har han lagt till 5 cm isolering. Dessutom har han lagt in plastfolie som diffusionsspärr bakom gipsplattorna, men detta är inte gjort överallt och inte där innerväggar sluter an mot innertaket, så det finns ju stora möjligheter för fukt att passera in i takbjälklaget från den relativt fuktiga inneluften. Tyvärr är det ju (pga den inneslutna konstruktionen med öppet upp till taknock) mycket begränsade möjligheter att titta in i takbjälklaget och undersöka ev mögelväxt på takstolar eller råspont. Dessutom finns det inga inspektionsluckor till sidovindarna. Vid visningen upplevdes dock ingen som helst mögeldoft i huset.
Jag undrar hur allvarligt detta är (om man generaliserar) och hur man bäst undersöker detta. Vidare undrar jag om man i samband med byte av yttertak (som ändå snart är aktuellt) kan ta av råspont och isolering utifrån och utifrån täcka gipsplattor (och då även takstolar) utifrån med diffusionsspärr och sedan lägga tillbaka isolering och råspont och därefter lägga på yttertak som vanligt. Om detta är möjligt, blir det i så fall mycket dyrare jämfört med vanligt takbyte?
Ett stort tack för svar då jag inte är insatt i ämnet!