Tak & Vind
Ghia64: Hej! Har kikat runt lite på takpannor, då jag köpt mig en friggebod. Då även huset inom ett par tre år behöver nytt tak, så vill jag ju helst köra samma modell samt färg. Jag har surfat runt lite och hittat svarta pannor hos Benders, men antar att det finns fler märken? Hur ser prisbilden ut på svarta pannor kontra vanliga gråa? Skall man satsa på någon sorts ytbehandling av
Tag_H: Bump, hur har det gått med projektet, och va kösta det ?
KnockOnWood: Uppbyggnaden av en sk klimatvind finns bra beskrivet här http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak%20broschyr_web2006.pdf //KoW
tobias_div: Det var skönt att höra! Utseendet spelar ingen roll och jag behöver inte gå på det. Det är bra kvalitet på jobbet i över, stödfotsplåt, fotplåt, rännor etc. tack för svar, nu kan jag fundera på annat! =)
telabtelab: Be dom "shimsa" med masoniteremsor eller dylikt innan råspont/läkt och se till att få det så bra som möjligt. Överkurs är helt ok. Checka även av hanbjälkarna/ underramarna innan du sätter plas/papp på insidan också, det diffar säkert där med och det syns mer än ett yttertak. Det går även att "shimsa" mellan gles och bjälke. Om jag inte minns helt fel så tar ama enbart upp
JanneL: Problemet med nocktätning har avhandlats tidigare i bl.a denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/78749-spika-nockpannor.html Järnhandeln brukar sälja gummiduk i olika tjocklekar och bredder, om du nu absolut vill ha en sådan.
Peppe_e: Plåten som brukar användas är 0.7mm plastisol, alltså lackad plåt, eller FA. Finns lite olika namn på dem. Inte PLX iaf, det är en mjukare variant som används vid falsning
thomasx: Kan du inte lägga upp bilder på det tillrättade, så vi får se skillnaden. Det första var ju som du påpekade inte så snyggt. Hejhej Thomasx
Peppe_e: Kan ju säga som så att det inte var länge sedan dom bestämde att det inte fick vara synliga spik i pappen vid bandtäckning. Har brutit bort många bandtäckningar och aldrig varit med om att det blivit nåt rostangrepp vid spiken. Isf skulle man inte få ha klammer till plåtarna heller? Men däremot som sagt innan ska man vara noga med att man spikar i spiken ordentligt, för det kan bli
Peppe_e: Under en altan kan jag förstå att man sätter en självrensande. Eller kanske i en stuga där man inte bor. Annars hade jag ALDRIG skaffat dessa. Hur svårt är det att rensa den nån gång emellanåt? Sprutar nog mer vatten utanför än i vid skyfall. Man har ju dagvattenrör för att bli av med vattnet. Och på vintern blir det isgator vid dem..... E för övrigt plåtslagare som e trött på
andersmc: I de här fallen är det alltid tryggast att använda det som shingel-tillverkaren rekommenderar.
cheetah1: [citat] Det är iofs värst mot obehandlat stål. Genomrostning av en bilplåt, tätad mot tex rutan med silikonfog, kan i värsta fall ske efter nån eller ett par månader.
Nimajneb: köp eller hyr en Disto D3. http://www.proffsmagasinet.se/leica-disto-d3-avst%C3%A5ndsm%C3%A4tare.html
byggare henke: det kommer bli fult när du målar. du måla många gånger. olje färg skulle jag ta
Immobil: Jag tror faktiskt att det inte spelar så stor roll.
Ajson: [citat] Hejsan Jag har nyss lagt om mitt tak med hjälp av firma. Jag har ca250kvm tak. Är taket bara rätt utfört/lagt är det ingen fara,,Jag tycker i allmänhet folk har en uppfattning att alla "platta" tak är farliga/dåliga. Mitt gamla tak har hållit i nästan 40år med bara lite bättringsarbeten utfört på det. Som du säger så kan det svikta under pappen, det gör det även på mitt
Andemari: Hej! Har ett 1,5 plans lösvirkeshus som är 15 år gammalt. Halva övervåningen är oinredd och behöver nu byggas klart för familjens behov. Det rör sig om ca 60 m2, 8 x 7 m med snedtak, ca 1m takhöjd längs ut vid väggen. Det ska bara läggas golv och byggas ett eller två rum. Taket skall sättas med full takhöjd, ca 4,5 m i nock. Det är fördraget ledningar till vattenelement så det
cheetah1: Sponten som är där nu är även den fuktskadad, och nu ikväll när det kom en störtskur märkte jag att det fortfarande droppade, trots att dom plåtat om skorstenen.. :( Tydligen är det en läcka i yttertaket precis bredvid skorstenen också... J-vla sk-t... :( Dessutom såg jag en del mögel på vinden när jag var uppe och kollade, som inte var där sist. Kanske blir nytt innertak på
frenzy: Hej, Ska lägga ett Halle-plasttak över balkongen. Det finns redan en ramverk i stål att lägga taket på. Men - för att fästa plastplattorna (Halle polysol, som ser ut som "korrugerad plåt") verkar bara finnas träskruv med tätning (farmarskruv). Ett alternativ är ju att köpa de skruvarna och ta flytta över tätningsbrickorna till rostfri skruv+mutter. Men finns det inte nånstans man
njitnjau: vilken snö? ;-) jag befinner mig i skåne. här brukar det inte bli mycket av den varan. men om det blir snö ovs.. så har du nog rätt.
Axelzons: Jag håller med ppalm, oljehärdad masonite.. eller ännu bättre, paroc underlagstak som är lättare att jobba med samt kommer att ersätta masoniten på tak. Mvh
Peppe_e: Precis som frebbe säger skall det falsas ihop.....anlita en plåtis, lär inte ta många minuter för honom :)
njitnjau: ja, det låter nog petigt he he.. Men jag använde inte bladmått i första hand för att jag ville veta exakt hur stor glipan var utan för att bevisa att plåtis har fel när han säger att han måste skruva så hårt för att det skall bli tätt... och för att jag råkade hitta ett blad mått i verktygslådan... uppenbarligen blir det ju otätt när man skruvar som han gör... Mao det blir
anek71an: Stort tack för alla svar!
Jan-Å: Kravet på taklutning hänger samman med att man riskerar att vatten rinner uppför plåten och in under skarven vilket ökar risken för läckage. Det här inträffar när vinden ligger på från "fel" håll och blåser vattnet uppför plåten. Största risken för denna typ av läckage (ja läcker in gör det ju bara om man också har hål i pappen som oftast ligger under plåten) är i de
wilmas: Ring till Planjas kundtjänst dem hjälper gärna till och man får riktiga svar till skillnad från många bygghandlare. Lycka till.
Farzan: Jag har samma situation med mitt tak, "raspiga" betongpannor som släpper en massa finkornigt material som lägger sig som slam i hängrännorna. Jag behöver i o f s inte rensa så ofta som du, en gång om året kanske... Jag tycker inte att det är värt att byta bara för den skull. Med ett så pass gammalt tak tycker jag däremot att man gärna kan inspektera då och så, säg en gång om
Anders af Sidhufvud: [citat] Jag har samma typ av balkong. Har tagit bort asfaltlagret och kommit ner till en gjutning som verkar rätt okej men har några sprickor och inget fall. Kan man gjuta ett nytt fall ovanpå den gamla? Hur tjockt måste man gjuta för att det ska hålla? Ska man armera med typ nåt galvat nät? mvh Anders