Tak & Vind
andersmc: Det måste finnas nån installationsanvisning till dina spånskivor. Jag är helt övertygad om att där står vad du måste ha för underlag.
Suhagg: Intresserad att se hur ett hus som detta ser ut invändigt med ryggåstak. Någon som vet var jag kan hitta bilder? [bild] [bild]
sunndal: Ska bygga hus i norsk stil med utskjärningar osv. Ska ha torvtak men vet inte vart jag kan köpa det här i Sverige. Någon som kan hjälpa mig? Lin
Jan-L: Var glada att ni inte behöver lägga det själva...................det går väldigt lätt sönder om man kliver på det. Upplever det som mindre tätt än vanligt tegel med dalar i, ställer högre krav på pappen alltså. Jag skulle aldrig köpa det till tex ett götenehus med deras takkonstruktion=stora risker för takläckage.
njitnjau: ja, nåt sådant menar jag fast lite längre eller i flera sektioner och mer som en rektangulär sten med ränna i mitten mvh /N
DeEss: Körde Impregnum på vårt tak för 1,5 år sen. Du kommer att bli positivt överraskad, jag blev det i alla fall... Norrsidan var täckt med mossbollar innan besprutning. Borstade först bort det värsta med piasava, sen duscha tak. Tre-fyra dagar senare regnade det och hängränna och renskorgarna i stuprören fylldes med resterande mossbollar. Vitlav tog det dock inte - men eftersom taket
Micke_nr5: Njaaaae! Men sök på tele2 själv å se om dom använder andra :p /Micke
estwing: jag hade dragit om den invändigt först å sen provtryckt den. blir den bra kan du gå på utsidan å fixa till... du drar den själv invändigt. enkelt. firma= svindyrt... mvh snickar estwing
MickeK: Jag kollar själv runt på tak. Ska byta papp, läkt och betong pannor. Har fått ett pris på 350kr/kvm inkl arbete. Materialet är ca 1/3 del resten arbetskostnad. Ska kolla vidare.
Bujin: På en gammal hög skorsten, som tidigare var kopplad till en nu borttagen oljepanna, sitter en stege. Några av stegen eller handtagen sitter lite löst. Är det någon som har något bra tips på hur de ska repareras? Till skorstensmurning har vi tidigare använt SERPO 224 Puts och Murbruk C. Kan man använda samma bruk igen eller ska man hellre välja en produkt med mer cement för att öka
jessko: Undrar om någon har erfarenheter som vasstaksläggare. Hur marknaden ser ut, jobbflöde, inkomst osv?
Mrjonas: Hej, Jag undrar om det är någons om känner till någon takläggare med erfarenhet av vasstak i Stockholmstrakten. Tacksam för svar, Jonas ps, jag har kollat på Eniro, men bara hittat en som verkar sådär kunnig på området
johankson38: Håller på att lägga om taket och är i stort sett färdig. Reflekterade över en sak angående pannorna (Jönåkerpannan). Det är väldigt mycket föroreningar i ytbehandlingen på dessa. Stänk av betong från gjutningen som är övermålad. Vissa pannor är felfria och vissa kan ha någon centimeterstor betongrest på sig samt vissa som har mycket småstänk på sig. Är det någon annan
bonkeman: Hej! Jag är spekulant på ett hus med väggar av blåbetong. Huset är ett enplanshus med källare så taket är ju ganska flackt. Jag var uppe och tittade på vinden idag och takstolarna är liknande den på översta bilden i länken nedan: http://www.tass.se/default.asp?sida=9⊂=2 Det är alltså en fackverkstakstol med utrymme att gå i mitten och kunna förvara fruns skit som ändå ska
CHEMAS: Som rubriken lyder. Hur löser man det bra? I mitt fall så är pulpettaket bredare än husväggen. Sedan papptak uppdragen på väggen. Men vet inte riktigt hur jag ska lösa plåtjobbet. Några bra bilder och tips?
Jonas77: Tydligen kan man inte gå på Benders Carisma heller.......
Micke_vb: http://www.monier.se/fileadmin/bu-files/se/downloads/Drawings_and_descriptions/SE_Drawings_Tvakupiga/3-18-14.pdf
Mikael_L: Nja, inte nu längre. Datorn där programmet låg har totalkraschat. :( För övrigt kan programmet inte räkna på sådana takstolar i 30gr. 45 och ev 38gr, men jag tänkte dra en beräkning med den vinkeln, ifall det kunde gett en fingervisning.
b8q: Tyckte jag såg en bra förklaring en annan tråd här; i korthet gick det ut på att på "sinusvågig" plåt som alltså har rundade åsar och dalar, spikar/skruvar man i topparna. Men "fyrkantsvågig" plåt ska spikas/skruvas i dalarna.
Milkshaken: Finns olika sätt att göra det på, men jag skulle rekommendera att det nya släta, monteras direkt mot gamla träpanelen.. Det är allra snabbast och billigast... Kvm-priset får du lättast om du kollar på byggvaruhusens hemsidor,,, samt att räkna med en timkostnad på mellan 500- 650 :-/tim, för hantverkare...
Peppe_e: Eller ta med en panna till byggvaruhuset, säkert nån som vet vad det e för nån. Eller så kan du jämföra vilka som passar
Melie: Det blev dubbelfalsad plåt till slut på delen som vi byggde ut nytt (bostadsyta under) Träreglar under. På den befintliga betongdelsterassen, som det är garage under, blev det en rejäl asfaltspapp som de svetsade/värmde fast direkt på betongen.
shieldfire: OK, det har är ju uppenbarligen baserat på att de inreder hela vinden. Men hade väl tänkt göra't själv i så fall. Om man tänker sig bara en tilläggsisolering av taket? Resten av huset är "isolerat" enligt tidens metoder (dvs tätad stock), är det då överhuvudtaget lyckat att täppa till taket med tilläggsisolering? Eller det kanske inte gör något i så fall?
Biiancca: Nej, det verkar ju uppenbarligen inte varit ett smart val, beijer skickade med dessa i leveransen och vi använde dem, men skulle nog kollat upp det lite mera först. Får försöka lösa det i efterhand, merjobb, med det får vi ta helt enkelt! Dold spikning med klisterkant. Pappen tror jag är denna: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=25848
ugrash: Tack så mycket för hjälpen Custard. Ser fint ut på bilden! Jag kör nog plåttak med phantomprofil eftersom huvudbyggnad och bodar har det. Så blir det enhetligt!
andypandy: Ramlade över denna http://www.byggfaktadocu.se/10/company/21/79/51/product313080_10.html De kör med plåt och så låga taklutningar som ner till 13mm/meter genom prefabricerade plåtelement
Peppe_e: Till fönsterblecken anlitar du plåtslagare, Blir ofta bra mycket bättre än de medskickade blecken plus att det säkert e ungefär lika dyrt om du monterar själv!
Kissekatten: Jag brukar lägga två ca 150cm (eller mer) långa regelbitar 45x95 från nock och ner, under läkten, precis i ytterkanterna på skorstenens underbeslag, skruva reglarna i läkten över och under hålet du gjort för skorstenen så beslaget kläms fast mellan läkt och regelbitar. Sen kan du skruva fast beslaget ordentligt i regelbitarna. Det sitter starkt som brännvin på det viset, garanterat.
Lakebone: Jag har upptäckt att mitt tak i hallen tillika balkonggolv ( balkong utan tak) vid något tillfälle blivit fuktigt och till och med blött någon gång.. troligtvis innan vi köpte huset i december 2008. Balkonggolvet är klätt med plåt som fogats med någon form av sillikon tror jag, det är också en ränna i betongen som taket består av som ska fungera som ränna för regnvatten även den