8 583 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Offert på lägga ny papp - er åsikt?
Sida 1 av 2
Ska reparera garagetaket, har egentligen bara haft en firma än så länge, efter en lång tid så damp det ner en offert vilket jag inte trodde skulle ske men, nu har jag ju chansen att höra med er vad ni tycker:
ca 70kvadrat. (enligt dem, fast borde vara 64 + uppdragningen mot sargerna)
Summa: 20,000kr
Moms: 5,000kr
Totalt: 25,000kr
Arbetskostnad ca 17,000kr (Innebär det 8500kr i rotavdrag - dvs 16,500kr totalt?)
* Transport och lyft utav material
* Städning och justering ev. dragningar och blåsor på befintligt tätskikt
* Lossning och återmontering av krönplåt
* Lagning rötskada råspont ca 2kvm.
* Justering av fall i ränndal
* SBS 5500 Tema Flex asfaltsmatta. Mekaniskt infäst och överlappsvetsad.
* Uppdragning av matta på sarger samt i anslutning till husvägg.
* städning
övriga arbeten debiteras timpris 350kr exl moms och material
10års garanti, betalning sker efteråt men inom 10dagar.
--------------------------
Verkar det vettigt pris? Bra asfaltsmatta? Något jag bör tänka på?
ca 70kvadrat. (enligt dem, fast borde vara 64 + uppdragningen mot sargerna)
Summa: 20,000kr
Moms: 5,000kr
Totalt: 25,000kr
Arbetskostnad ca 17,000kr (Innebär det 8500kr i rotavdrag - dvs 16,500kr totalt?)
* Transport och lyft utav material
* Städning och justering ev. dragningar och blåsor på befintligt tätskikt
* Lossning och återmontering av krönplåt
* Lagning rötskada råspont ca 2kvm.
* Justering av fall i ränndal
* SBS 5500 Tema Flex asfaltsmatta. Mekaniskt infäst och överlappsvetsad.
* Uppdragning av matta på sarger samt i anslutning till husvägg.
* städning
övriga arbeten debiteras timpris 350kr exl moms och material
10års garanti, betalning sker efteråt men inom 10dagar.
--------------------------
Verkar det vettigt pris? Bra asfaltsmatta? Något jag bör tänka på?
Tycker priset är i högsta laget för en papp som denna.
En importpapp (tillverkad i ryssland) är betydligt billigare än dom svensktillverkade materialen och för det priset du fått tycker jag du borde kunnat få ett av dessa märken som håller den bästa kvaliteten (Mataki, Trebolit, Icopal).
Vad gäller garantin så finns det mig veterligen bara en garanti som är värd namnet och det är TG-Norden, premien är förbetald i femton år och fungerar även om företaget som gjort jobbet inte finns kvar. läs mer på http://www.tg-norden.se (en matnyttig sida!! kolla särskilt "broschyrer" "Chansa inte med taket")
fråga om garantin gäller om dom skulle vara borta om fem år samt dom övriga frågorna i broschyren "chansa inte med taket" på tg-nordens hemsida.
Hur är det med Takavattningen?? Brunn eller fotplåt? ska dom inte byta den eller kommer det extra? Jag rekommenderar att man ALLTID byter brunn/fotplåt hur fräscht det än ser ut.
En importpapp (tillverkad i ryssland) är betydligt billigare än dom svensktillverkade materialen och för det priset du fått tycker jag du borde kunnat få ett av dessa märken som håller den bästa kvaliteten (Mataki, Trebolit, Icopal).
Vad gäller garantin så finns det mig veterligen bara en garanti som är värd namnet och det är TG-Norden, premien är förbetald i femton år och fungerar även om företaget som gjort jobbet inte finns kvar. läs mer på http://www.tg-norden.se (en matnyttig sida!! kolla särskilt "broschyrer" "Chansa inte med taket")
fråga om garantin gäller om dom skulle vara borta om fem år samt dom övriga frågorna i broschyren "chansa inte med taket" på tg-nordens hemsida.
Hur är det med Takavattningen?? Brunn eller fotplåt? ska dom inte byta den eller kommer det extra? Jag rekommenderar att man ALLTID byter brunn/fotplåt hur fräscht det än ser ut.
Redigerat:
1st brunn, lite överdimensionerad sådan så han ansåg inte att det var någon mening att slösa pengar på göra fler brunnar utan ansåg att det var bättre att göra "styrningar" som ledde vattnet bättre istället för att gå längst sargen.
-Enda jag minns mer var berörande brunnen "här har det släppt" "du behöver inte ha sil till den brunnen då den är stor och har automatisk utkastare därnere"
Aha, sedär, ryskt vill man ju inte ha. Vilken tur att jag frågade - och som fick svar.
Nu gäller det bara att hitta en som använder de andra produkterna.. Hum....
-Enda jag minns mer var berörande brunnen "här har det släppt" "du behöver inte ha sil till den brunnen då den är stor och har automatisk utkastare därnere"
Aha, sedär, ryskt vill man ju inte ha. Vilken tur att jag frågade - och som fick svar.
Nu gäller det bara att hitta en som använder de andra produkterna.. Hum....
Gå in på Tg´s hemsida och kolla på återförsäljare.........
Offert från en annan firma, kanske rentav var ifrån Tg´s hemsida :
1. lossning och lyft av material
2. byte rötskadad råspont ca 7m2. (haha jag lurade honom med den siffran, han regagerade skeptiskt när jag sa att jag ville minnas att andra firman räkna på det, men jag hade visst fel... tror han ville räknat på typ 3-4)
3. läggning ränndalskilar från isover för uppbyggnad av fall i ränndal
4. läggning 1 lager trebolit unic-r mekaniskt infäst och skarvsvetsat
5. demontering befintliga kantplåtar
6. uppdragning mot väggliv och sarger h=300
7. fanns ingen punkt 7...
8. montade nya plåtar på krön och väggliv.
9. grovstädning efter avslutat arbete.
pris: 26300kr
arbetskostnad ingår med 7333kr
i priser ingår gällande moms fn 25%
Tätskiktsgarantier i norden ab som innebär de första 10 åren
asvarar vi för reparation av tätskiktsskador inklusive följdskador
enligt 68:13. Utöver det ingår materialgaranti på ytterligare 5år.
---
när han var här så var han skeptisk till göra rännor utan ville hellre gjort två små brunnar utöver min stora som hamna där pölarna fanns, så de blir 3 brunnar... och menade på att det rentav skulle bli billigare... han skulle räknat på båda modellerna fast fick bara detta exemplet dock..
Denna lät lite bättre anar jag?
(15års garantin gäller bara på om det rör sig om mer än 75.. denna månaden skulle de dock få nya villkor från tillverkaren så han sa att det kanske gällde 70 ändå, verkar inte så på offerten men...)
1. lossning och lyft av material
2. byte rötskadad råspont ca 7m2. (haha jag lurade honom med den siffran, han regagerade skeptiskt när jag sa att jag ville minnas att andra firman räkna på det, men jag hade visst fel... tror han ville räknat på typ 3-4)
3. läggning ränndalskilar från isover för uppbyggnad av fall i ränndal
4. läggning 1 lager trebolit unic-r mekaniskt infäst och skarvsvetsat
5. demontering befintliga kantplåtar
6. uppdragning mot väggliv och sarger h=300
7. fanns ingen punkt 7...
8. montade nya plåtar på krön och väggliv.
9. grovstädning efter avslutat arbete.
pris: 26300kr
arbetskostnad ingår med 7333kr
i priser ingår gällande moms fn 25%
Tätskiktsgarantier i norden ab som innebär de första 10 åren
asvarar vi för reparation av tätskiktsskador inklusive följdskador
enligt 68:13. Utöver det ingår materialgaranti på ytterligare 5år.
---
när han var här så var han skeptisk till göra rännor utan ville hellre gjort två små brunnar utöver min stora som hamna där pölarna fanns, så de blir 3 brunnar... och menade på att det rentav skulle bli billigare... han skulle räknat på båda modellerna fast fick bara detta exemplet dock..
Denna lät lite bättre anar jag?
(15års garantin gäller bara på om det rör sig om mer än 75.. denna månaden skulle de dock få nya villkor från tillverkaren så han sa att det kanske gällde 70 ändå, verkar inte så på offerten men...)
Redigerat:
Som gammal takläggare känner man igen frågan. Det är jättesvårt att svara på om det är för dyrt då man inte sett taket. Hur mycket skall justeras? Vart sitter den dåliga råsponten? Hur höga uppdragningar mot sarg? Och hur ser anslutningen mot huset ut? Hur ser fallet ut idag och hur mycket behövs göra för att få till ett tillfredställande fall? osv...
Mycket pill kostar mer så är det ju bara. Men be en stor firma med tex Icopalpapp om en offert och jämför sedan det med mindre firmor.
Det skillnad på utförandegaranti och materialgaranti, det får man inte glömma... Jag har lagt både "kvalitetspapp" och billigare alternativ och det finns riktigt bra alternativ. Utförandet är viktigast. Är jobbet dåligt gjort spelar det ingen roll om du har bra material.
/Fredrik
Mycket pill kostar mer så är det ju bara. Men be en stor firma med tex Icopalpapp om en offert och jämför sedan det med mindre firmor.
Det skillnad på utförandegaranti och materialgaranti, det får man inte glömma... Jag har lagt både "kvalitetspapp" och billigare alternativ och det finns riktigt bra alternativ. Utförandet är viktigast. Är jobbet dåligt gjort spelar det ingen roll om du har bra material.
/Fredrik
Ska väl i sig inte justeras vinkelmässigt.
Har tagit bort en skorsten där hålet ska läggas igen, lite dåligt virke kring den öppningen, sen är det endel i andra änden, låga punkten på taket i hörnen där brädor ska bytas.
uppdragningen är väl sisådär 30-40cm där det är som högst...
fallet är nog bra, fast de ville antingen göra fler brunnar eller sarger för att undvika att vattnet stannar i hörnen än glider till mitten där brunnen är..
mot huset var båda firmorna av samma åsikt att det var fel gjort på huset, de får såga upp lite på panelen och byta plåten osv..

Har tagit bort en skorsten där hålet ska läggas igen, lite dåligt virke kring den öppningen, sen är det endel i andra änden, låga punkten på taket i hörnen där brädor ska bytas.
uppdragningen är väl sisådär 30-40cm där det är som högst...
fallet är nog bra, fast de ville antingen göra fler brunnar eller sarger för att undvika att vattnet stannar i hörnen än glider till mitten där brunnen är..
mot huset var båda firmorna av samma åsikt att det var fel gjort på huset, de får såga upp lite på panelen och byta plåten osv..

Ser ju sannerligen inte ut som några konstigheter om man bara går på bilderna.... Hemligheten är väl att hitta en firma som inte har alltför mycket jobb och på så sätt kan gå ner lite för att ha sysselsättning... annars tycker jag inte priset är så mycket att snacka om....
/Fredrik
/Fredrik
vad tror ni på, en sarg på varje sida utav brunnen för få lite bättre flöde dit..
eller extra två mindre brunnar på sidorna om den stora befintliga, ja, på bilden syns ju pölarna...
- och på samma bild så är det uppe till vänster, inget vatten där på bilden men där är endel dåligt virke.. det mesta kunde torka dock...
----
sen berörande de två firmorna.. den första offerten, deras bilar ser man överallt och har hört att de utför sina jobb ganska snabbt, han gav delvis felaktiga råd om skorstenen.....
den andre firman har jag inte hört något om men de har funnits i typ 40år, och har väl lika många anställda, och hade lite mer ídéer de var relativt uppbokade dock så får vänta några veckor innan de kommer, bor i samma by som mig så får hoppas att de inte kan med att fuska hos en "granne" hehe...
----
det var då stor skillnad på hur mycket arbetskostnaden var;
företag 1: 17,000kr
företag 2: 7,333
hur ställer man sig till detta, och det är väl detta rotavdraget räknas på?
eller extra två mindre brunnar på sidorna om den stora befintliga, ja, på bilden syns ju pölarna...
- och på samma bild så är det uppe till vänster, inget vatten där på bilden men där är endel dåligt virke.. det mesta kunde torka dock...
----
sen berörande de två firmorna.. den första offerten, deras bilar ser man överallt och har hört att de utför sina jobb ganska snabbt, han gav delvis felaktiga råd om skorstenen.....
den andre firman har jag inte hört något om men de har funnits i typ 40år, och har väl lika många anställda, och hade lite mer ídéer de var relativt uppbokade dock så får vänta några veckor innan de kommer, bor i samma by som mig så får hoppas att de inte kan med att fuska hos en "granne" hehe...
----
det var då stor skillnad på hur mycket arbetskostnaden var;
företag 1: 17,000kr
företag 2: 7,333
hur ställer man sig till detta, och det är väl detta rotavdraget räknas på?
Redigerat:
Jag försökte få företag 2 att ge bättre offert... Frågade då lite om skillnaderna på arbetskostnaderna och hur roten räknades...
När alla började prata ROTavdrag så fick jag intryck att det var 50% på arbetet...
Men finns ju nästan inget företag som drar av 50% ju..
För denna takläggaren (nr2) svarade att det blev 30-33% utan de 7,333kr...
---
Grannen sade; ryssland har ju hårdare klimat, behöver ju inte vara dålig papp för det.
Och garantin är ju den samma...
Så jag blir lite tveksam, det är ju några tusen att spara som jag kunde lagt på inreda nya tvättstugan...
Samtidigt är det ju inte så många tusen så jag vill vara dum-snål och få ett skit-tak heller...
mummel... företag 2 som hade räknat ondöigt mycket råspont byte kunde dock lappa ihop taket åt mig där skrostenen var.... de hade allt räknat på extra brunnar men visade sig bli onödigt dyrt vilket han inte trodde när han var här utan de lät de tvärtom...
Företag 1 kunde byta till annan papp, de nämnde de skulle kosta 5-12procent mer eller nåt man han undrade varför jag inte ville ha den kvalitepappen de erbjöd...
bah... beslutsångest...
När alla började prata ROTavdrag så fick jag intryck att det var 50% på arbetet...
Men finns ju nästan inget företag som drar av 50% ju..
För denna takläggaren (nr2) svarade att det blev 30-33% utan de 7,333kr...
---
Grannen sade; ryssland har ju hårdare klimat, behöver ju inte vara dålig papp för det.
Och garantin är ju den samma...
Så jag blir lite tveksam, det är ju några tusen att spara som jag kunde lagt på inreda nya tvättstugan...
Samtidigt är det ju inte så många tusen så jag vill vara dum-snål och få ett skit-tak heller...
mummel... företag 2 som hade räknat ondöigt mycket råspont byte kunde dock lappa ihop taket åt mig där skrostenen var.... de hade allt räknat på extra brunnar men visade sig bli onödigt dyrt vilket han inte trodde när han var här utan de lät de tvärtom...
Företag 1 kunde byta till annan papp, de nämnde de skulle kosta 5-12procent mer eller nåt man han undrade varför jag inte ville ha den kvalitepappen de erbjöd...
bah... beslutsångest...