3 885 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Tak bärighet
Hej
Har fått bygglov för våran tillbyggnad i 1 1/2 plan. Nu har jag varit i kontakt med en kille som ska göra konstruktionsritningen och han vill lägga en limträbalk i mitten då huset blir 5,5 m brett utan bärande väggar. Dock när jag talar med takstolsleveratören så anser dom att man klarar sig med att istället lägga mellanbjälkarna på cc 300.
Eftersom tillbyggnad blir 11 m så menar takstolsfirman och jag citerar "Det blir dyrare att använder balk eftersom man skulle behöva ha ett antal upplag(bärande väggar) för att klara detta spännvid(11m)."
Vem tror ni på. Vill inte ha ett svajigt golv.
Mvh
Tove
Har fått bygglov för våran tillbyggnad i 1 1/2 plan. Nu har jag varit i kontakt med en kille som ska göra konstruktionsritningen och han vill lägga en limträbalk i mitten då huset blir 5,5 m brett utan bärande väggar. Dock när jag talar med takstolsleveratören så anser dom att man klarar sig med att istället lägga mellanbjälkarna på cc 300.
Eftersom tillbyggnad blir 11 m så menar takstolsfirman och jag citerar "Det blir dyrare att använder balk eftersom man skulle behöva ha ett antal upplag(bärande väggar) för att klara detta spännvid(11m)."
Vem tror ni på. Vill inte ha ett svajigt golv.
Mvh
Tove
Jag har takstolar med en spännvidd av 6,70 och 27 graders lutning. Jag har väggar som bär på större delen av huset, men på ca 4m är de helt fribärande och det funkar bra. Jag har fackverkstakstolar (w-typ) med undertak spikat direkt emot. Jag vet inte vad du har för takstolstyp eller lutning, så frågan är lite svår att svara på.
Ett tips är takstolsboken. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9154059283
Det medföljer en cd med ett litet beräkningsprogram.
Ett tips är takstolsboken. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9154059283
Det medföljer en cd med ett litet beräkningsprogram.
Säger takstolsfirman att det fungerar så tror jag att det kommer att fungera bra. Det som är viktigt är att tänka på att man verkligen ger takstolsfirman all information. Kommer ni t.ex. att ha ett badrum med klinkers på övervåningen så blir det ju extra viktigt att det inte blir svajigt.
5,5 meter är på den övre gränsen för ett träbjälklag med normal tjocklek.
Håller gör det, men det är risk att man får problem med att golvet sviktar för mycket. Detta är ju dessutom särskillt dåligt vid badrum med tätskickt, keramiska material och hög belastning. För att göra det hela ännu värre så tar man ofta hål i bjälkarna för avloppsrör etc, vilket självklart försvagar.
Finns det lämpliga stöd för en balk är detta alltså att föredra. Det är en enkel och stabil lösning.
Vill man, oavsett anledning, undvika stöden kan man titta på andra lösningar
Det är ju även relevant om takstolstillverkaren verkligen tar ansvar för konstruktionen, eller om dom bara kom med ett förslag.
Håller gör det, men det är risk att man får problem med att golvet sviktar för mycket. Detta är ju dessutom särskillt dåligt vid badrum med tätskickt, keramiska material och hög belastning. För att göra det hela ännu värre så tar man ofta hål i bjälkarna för avloppsrör etc, vilket självklart försvagar.
Finns det lämpliga stöd för en balk är detta alltså att föredra. Det är en enkel och stabil lösning.
Vill man, oavsett anledning, undvika stöden kan man titta på andra lösningar
Det är ju även relevant om takstolstillverkaren verkligen tar ansvar för konstruktionen, eller om dom bara kom med ett förslag.
Använder ni ett kertobjälklag så kan ni nog känna er säkra på att det kommer att fungera. Om det sen är värt pengarna kan ni nog bara avgöra själva. Men då jag personligen inte är så förtjust i synliga balkar så skulle jag utan att tveka betala lite extra för att slippa blaken.
Klicka här för att svara