Hallå,

Har planer på att byta tak mest för att de är dags och innan de blir problem. ROT-avdrag och låg ränta är ju bra med... Taket besiktigades av en tidigare köpare 06 med orden: "allt är ok men de är så gammalt att de när som helst kan bli problem."taket är lagt -77.De är 352kvm stort beståendes av betongpannor.
Eller är de så att ja ska ta hit en ny besiktningsman och få ett mer noggrant utlåtande?

Har varit i kontakt med flera olika hantverkare och har lyckats få en offert modell dyr. Kändes så iaf 250k ink allt. Tvivlar inte en sekund på att de skulle bli bra gjort men de kändes mer som om de skulle vara till en kulturfastighet inte mitt tegelhus... De andra hantverkarna har inte bemödat sig att svara... Jag hade precis samma problem när ja skulle installera min nya vedpanna... Är väldigt less på hantverkare tyvärr... De kan väll iaf säga nej?

Nu till den egentliga frågan hittade en firma på blocket som anlitar lettiska takläggare och de kom ut direkt var, trevliga och gav en offert som känns ok. 74000:- för allt jobb exlusive material. Ink. Rot-avdrag. Firman är alltså svensk men anlitar letter.
Skall självfallet kolla upp firman lite noggrannare men va ska ja göra?

Hur tycker ni att ja ska göra? Är hantverkare helt omöjliga ja menar först pannan sen taket eller har ja en himla otur? Bor söder om sthlm på gränsen till Gnesta.
Har såklart tänkt tanken på att göra de själv med men känner inte att ja orkar... så de är inte ett alternativ än så länge iaf...

här i värmland skulle en offert på taket hamna på ungefär 160 k inkl moms...

Fick offert i Göteborg från 3 olika företag. Tak ca 160kvm, lertegel (kostar nästan dubbelt mot betongpannor), stuprör/hängrännor, byte lite råspont, plåtjobb (detta kan bli dyrt om du har många ränndalar etc), vindskivor, byggställning, container...
Billigast var 120kkr och dyrast 150kkr, + 500kr/h ifall det var annat som dök upp vid jobbet....

Har nu beslutat mig för att använda firman med letter.
120k - ROT ger en arbetskostnad på 60k + material 50k ink taklyft. tot 110k för 352kvm tak. Känns helt ok! Ja återkommer när de är klart så får i se om dom va bra eller ej... :S

Skulle du kunna skicka företaget du anlitat till mig via PM, samt är väldigt nyfiken på hur det har gått. har dom svensk kontakt person eller arbetsledare?

De har en svensktalande arbetsledare som kontaktperson och allt går igenom hans svenska företag.
Nu har hantverkarna börjat med mitt tak :)
Mitt första intryck är att de är trevliga, jobbar i ett imponerande tempo, de verkar iaf i mina ögon vara mycket noggranna och de städar efter sig. Vilket iaf inte ja är van vid... Allt känns riktigt bra!

Milkshaken
Stackars letter som får jobba för i sverige mätt svältlöner....
Stackars svenska byggfirmor som går miste om en hel del jobb....
Sverige behöver ha igång den inhemska arbetskraften först och främst....
Slå ut på vad 150K egentligen kostar under ett taks livslängd.... Livslängden baserar du på ca 50 år...
har du lertegel så är det 20 år till...

Dom hade inte jobbat i sverige om dom fått såna skitlöner. Så det stämmer inte. Sen kan man inte jämföra lönerna med våra iofs. Och det beror på att dom OFTAST inte kan lika mycket. Har sett många skräckexempel på nödlösningar osv. MEN, det betyder inte att alla är sådana. Vet någon firma med mycket seriösa Litauer. Så det är ofta lite att det KAN bli fel här å där som måste åtgärdas. Men ofta tas det igen på deras otroliga arbetsvilja. Brukar gå undan......

Milkshaken skrev:
Stackars letter som får jobba för i sverige mätt svältlöner....
Stackars svenska byggfirmor som går miste om en hel del jobb....
Sverige behöver ha igång den inhemska arbetskraften först och främst....
Slå ut på vad 150K egentligen kostar under ett taks livslängd.... Livslängden baserar du på ca 50 år...
har du lertegel så är det 20 år till...
intressant!! :confused:

jag har än så länge i mitt hus haft 2 större projekt. De första va en gammal olje/el/vedpanna som skulle bytas mot en ny vedpanna med acktankar.
Ja va i kontakt och frågade om offert hos flera svenska firmor och ja fick en preliminär offert på telefon alltså en med väldigt många frågetecken. Ja fick en offert på bergvärme trotts att ja frågade på vedvärme med orden att om ja vill ha vedvärme så kunde ja isf få offert på de ( öh..??) en firma kom ut men skickade aldrig någon offert . En firma skulle komma ut men kom aldrig... En firma rekommenderade en vedpanna på 30kw och en tank på 1kbm till mitt hus på 300kvm... Alltså saknades all kunskap där... tja de va väll de...
För att inte göra denna historia allt för lång så slutade de med att ja köpte allt material själv och fick hjälp av en hydraul och bilverksta som gjorde min installation på helgen... Skulle alla gånger använt en svenska firma om de fanns någon som ville jobba!!!

Nu till taket.
Fick som ja nämnt tidigare inga svar eller orimliga och ofullständiga svar från dessa svenska hantverkare. Så hur skall man då göra? Hur många gånger skall man på sina knän be om en offert som redan är utlovad?? Vad väljer man? jo ja valde med gott samvete en svensk firma som en svenskatalande lettisk man driver som i sin tur anlitar lettisk arbetskraft. Allt är vitt med kvitto och ROT-avdrag.
Att man sen får ett snabbt svar på plats, de finns tid och vilja att börja och när de väl börjar jobbar som fasiken är för mig bara ett stort plus.
Språkbariären som ibland måste korsas ser ja mest som en krydda... Ja försöker serva med fika vilket inte är helt lätt.. men kaffe och mackor har ja iaf fått i dem dock inte lunch för de hade dom med sig vilket ja va orolig för att dom inte hade... När de äter vet ja inte inte heller när de druckit kaffet men termosen är iaf slut efter ett tag och smörgåsfatet tomt. :)

Snälla "Milkshaken" berätta hur ja skulle gått tillväga? För mig är 150000:- extra ganska mycke pengar även om de skall slås ut på en väldig massa år... Dessutom så är min personliga åsikt att de suger att betala mer pengar till firmor som med all önskvärd tydlighet visar att dom har hur mycke jobb som helst och nu finns igentligen ingen tid för just mitt lilla projekt!

Kan ju nämna lite hur de går också...

Har stött på patrull eller kanske mer ruttet tak men på nå't sett känns de ganska ok iaf... Hade ja inte satt igång detta projekt hade de kanske gått åt skogen i vinter eller nästa och de alternativet känns skrämmande...
Ja känner mig trygg med att de kommer att bli bra och billigare än andra alternativ... Att ja skulle gjort de själv ser ja som uteslutet och således inget alternativ... Ja åker som en tok fram och tillbaka och köper material och irriterar mig mest på brädgården faktiskt... men men de är en annan historia...

Hej, blev nyfiken, hur blev resultatet samt slutnotan?

Slutnotan blev ganska så mycke mer än planerat... Men de berodde på allt som var ruttet... Materialet skulle gått på 46' men slutade på 70' jobbet 60' men slutade på 90'. 130' totalt således ink ROT för 351kvm. Då ink allt material. bla, 75kvm nytt tak ink isolering och ventilation 11 renoverade takstolar. En liten veranda fick helt nytt tak från plast till takstolar och allt så att de blev ett symetriskt tegeltak istället.
130' är ju inte kul men så här i backspegeln är ja himla glad att ja drog igång de hela för de hade inte varit bra att vänta... de konsekvenserna vågar man ju inte ens tänka...

Min erfarenhet av just dessa lettländare då.
Jo är mycket nöjd med allt faktiskt. Grymt arbetssamma, duktiga, trevliga, städar efter sig osv...
men visst svåra att förstå. 1 av 5 kunde engelska men då dåligt... :)

Efter ett par veckor ringde firman upp och frågade om ja va nöjd med allt och undrade om ja kunde vara referens och självklart ställde ja upp på de!

summa summarum: Är fortfarande less på de svenska byggfirmorna som med all önskvärd tydlighet visar att ja inte är intressant för dem som kund!
...är lite besviken på "Milkshaken" som inte berättade hur ja skulle ha gjort..
Men kommer absolut att nästa gång ja behöver hjälp ringa denna firma direkt!!

Tja de va väll allt för den här gången.

Vill gärna ha ett PM på firmans namn då jag behöver byta tak själv i vår så man kan få kontakt med dom när du är så nöjd !

Tack på förhand.

önskar gärna också ett pm, med kontaktuppgifter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.