2 182 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fukt på vår kallvind
Hej
Jag ska försöka beskriva mitt problem så gott jag kan så ha tålamod
Först kommer fakta:
Jag och min fru har köpt ett stort gammalt hus från sekelskiftet 1900. För ca ett år sedan la vi om taket och igårkväll upptäkte jag fukt på kallvinden.
Huset är isolerat med lösull. Alltså insprutat i väggar och tak (Dock ej yttertaket). Jag upptäckte att i kuporna (kattvinden) har frigoliten (som ligger som luftspalt) som sitter närmst väggen lagt sig ovanpå lösullen och i spånten ovanför var det vita fläckar lite överallt. Jag mätte med fuktmätare och såg då att fukten i vissa spåntar var över 22%.. Även utanför kuporna var det vita fläckar, ungefär som någon dammat av tavelkrita. På ett fåtall ställe var det även svarta prickar, såg ut som mögel.
Jag har en vanlig dörr från hallen på ovanvåningen till vinden som varken är isolerad eller har gummilister och jag förstår att varm luft sipprar igenom. Röret ifrån matfläckten som går genom vinden är bara isolerat där det går upp genom golvet och ut genom taket.
Det finns inga ventiler på vinden från ytterväggen eller någon annanstans. Den spånt som var dålig vid takläggningen byttes ut och ny papp lades på. Skrapar jag på de vita fläckarna går det bort ganska lätt.
Anticemex kommer ut till mig i december och ska titta på eländet.
Nu undrar jag om det finns några tips ni kan ge mig här?
Jag har själv tänkt isolera dörren till vinden med cellplast, täta den med gummilister och hänga ett tjockt drapperi på sidan mot hallen.
Jag ska försöka rätta till luftspaltarna i kuporna men vet inte riktigt hur jag ska ta mig ut då det ligger lösull överallt och jag ser inte bjälkar eller något annat jag kan lägga en planka på.
Jag hade tänkt sätta in två blockventiler i husets båda kortsidor. Tips här??
Samt hade jag tänkt ha en avfuktare på vinden ett par dygn.
Låter detta sunt? Detta är mitt första hus och jag känner mig lite vilse och orolig.
MvH
Martin
Jag ska försöka beskriva mitt problem så gott jag kan så ha tålamod
Jag och min fru har köpt ett stort gammalt hus från sekelskiftet 1900. För ca ett år sedan la vi om taket och igårkväll upptäkte jag fukt på kallvinden.
Huset är isolerat med lösull. Alltså insprutat i väggar och tak (Dock ej yttertaket). Jag upptäckte att i kuporna (kattvinden) har frigoliten (som ligger som luftspalt) som sitter närmst väggen lagt sig ovanpå lösullen och i spånten ovanför var det vita fläckar lite överallt. Jag mätte med fuktmätare och såg då att fukten i vissa spåntar var över 22%.. Även utanför kuporna var det vita fläckar, ungefär som någon dammat av tavelkrita. På ett fåtall ställe var det även svarta prickar, såg ut som mögel.
Jag har en vanlig dörr från hallen på ovanvåningen till vinden som varken är isolerad eller har gummilister och jag förstår att varm luft sipprar igenom. Röret ifrån matfläckten som går genom vinden är bara isolerat där det går upp genom golvet och ut genom taket.
Det finns inga ventiler på vinden från ytterväggen eller någon annanstans. Den spånt som var dålig vid takläggningen byttes ut och ny papp lades på. Skrapar jag på de vita fläckarna går det bort ganska lätt.
Anticemex kommer ut till mig i december och ska titta på eländet.
Nu undrar jag om det finns några tips ni kan ge mig här?
Jag har själv tänkt isolera dörren till vinden med cellplast, täta den med gummilister och hänga ett tjockt drapperi på sidan mot hallen.
Jag ska försöka rätta till luftspaltarna i kuporna men vet inte riktigt hur jag ska ta mig ut då det ligger lösull överallt och jag ser inte bjälkar eller något annat jag kan lägga en planka på.
Jag hade tänkt sätta in två blockventiler i husets båda kortsidor. Tips här??
Samt hade jag tänkt ha en avfuktare på vinden ett par dygn.
Låter detta sunt? Detta är mitt första hus och jag känner mig lite vilse och orolig.
MvH
Martin
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
isoleringen kan innebära ännu mer fukt men gummilisterna är bra. avvfuktaren tror jag knappt är lön och dessutom är det nog för kallt nu om det är en kondensavfuktare. Troligen blir din lösning att förbättra ventilationen men det är omöjligt att säga utan att ha sett alla förustättningar. Lite mögel är nog mer regel än undantag men 22% fukt låter absolut för mycket.
Klicka här för att svara