11 596 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Vilken fukthalt på vinden nu?
Sida 1 av 3
hej Storkarp.
Svårt att svara på. Det beror av hur varmt/kallt du har på vinden när du gjort dina mätningar. RH är enbart ett relativt värde. Luften kan innehålla mer fukt om det är varmare, t.ex. din vind, än tempen ute. Det är alltså möljigt att du har exakt lika mycket fukt i luften inne som ute. Du måste räkna om siffrorna till Absolut fuktighet!
Annars vet du inte riktigt. Tabell/skala finns hos SMHI. Kanske har du mindre fukt på vinden, än ute? Beror av hur välisolerat du har.
Vänligen
DALASOL
Svårt att svara på. Det beror av hur varmt/kallt du har på vinden när du gjort dina mätningar. RH är enbart ett relativt värde. Luften kan innehålla mer fukt om det är varmare, t.ex. din vind, än tempen ute. Det är alltså möljigt att du har exakt lika mycket fukt i luften inne som ute. Du måste räkna om siffrorna till Absolut fuktighet!
Annars vet du inte riktigt. Tabell/skala finns hos SMHI. Kanske har du mindre fukt på vinden, än ute? Beror av hur välisolerat du har.
Vänligen
DALASOL
Jag hade troligen 2-3 grader varmare på kallvinden är ute vilket kan vara anledningen till att det var 84% istället för 99% relativ fukt. 99% var enligt SMHI.
Det verkar vara närmare 99% fukt i flera veckor och då måste det väl vara nästan omöjligt att undvika mögel på en kallvind om man inte har massor av värmeläckage?
Det verkar vara närmare 99% fukt i flera veckor och då måste det väl vara nästan omöjligt att undvika mögel på en kallvind om man inte har massor av värmeläckage?
Ja, det har du troligen rätt i storkarp!
Vi är många som brottas med din problematik. Kallvind är ett problem i våra energibesparingstider. På många ställen här beskrivs olika försök att få ut fukten.
Avfuktare, trygghetsvaktens lösning, min lösning med att låta en liten solpanel driva en fläkt(klicka på mitt alias om du är intresserad). mm mm. Våra hus är felkonstruerade, nu när vi spar energi och fukten ökar med uppvärmningen.
Isoleringen borde sitta i yttertaket istället.
Hoppas du hittar en lösning som passar dig. För mig fungerar solpanelen-fläkten.
Vänligen.
DALASOL
Vi är många som brottas med din problematik. Kallvind är ett problem i våra energibesparingstider. På många ställen här beskrivs olika försök att få ut fukten.
Avfuktare, trygghetsvaktens lösning, min lösning med att låta en liten solpanel driva en fläkt(klicka på mitt alias om du är intresserad). mm mm. Våra hus är felkonstruerade, nu när vi spar energi och fukten ökar med uppvärmningen.
Isoleringen borde sitta i yttertaket istället.
Hoppas du hittar en lösning som passar dig. För mig fungerar solpanelen-fläkten.
Vänligen.
DALASOL
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det beror ju på hur kallt det är. Mögel växer inte vid låga temperaturer. Jag har haft 99% i min krypgrund i 7 månader utan påväxt. Sannolikt för att det varit mindre än 10 grader.storkarp skrev:
En uteluftventilerad kallvind har samma klimat som ute. Idag var det 98% Rh både ute och på min kallvind. Känns inget bra, men det är byggt enligt de svenska byggnormerna. Det är inget roligt att knalla upp en kall vinternatt och konstatera lilka mycket rimfrost på vinden som utomhus. Hela konceptet känns sjukt - passar inte alls i vårt klimat.
Huset är relativt nytt, har perfekt ångspärr och en alldeles perfekt injusterad FTX.
Huset är relativt nytt, har perfekt ångspärr och en alldeles perfekt injusterad FTX.
Vi har det likadant men det har inte kommit någon mögel alls på de 20 år som vårt hus funnits.Consensus skrev:En uteluftventilerad kallvind har samma klimat som ute. Idag var det 98% Rh både ute och på min kallvind. Känns inget bra, men det är byggt enligt de svenska byggnormerna. Det är inget roligt att knalla upp en kall vinternatt och konstatera lilka mycket rimfrost på vinden som utomhus. Hela konceptet känns sjukt - passar inte alls i vårt klimat.
Huset är relativt nytt, har perfekt ångspärr och en alldeles perfekt injusterad FTX.
Det viktiga är ju att det är mycket ventilation.
Det är inte alls viktigt att det är mycket ventilation. En kallvind kan mögla mer vid ökad ventilation. Läs på.John J skrev:
Kolla med spårljus så kan jag slå vad om högerarmen att du hittar gott om påväxt, men kanske ingen svampodling. Likaså, klättra upp en smällkall stjärnklar vinternatt och leta efter köldbryggor - du ser dem lätt för där brukar rimfrost bildas. Hittar du sånt så har du fuktfällor på vinden, men kanske inte nödvändigtvis några större mängder mögel.
Ju längre norrut desto bättre brukar det bli. Ett snötäckt tak gör att vindsklimatet håller sig riktigt bra. Värst är det i mellansverige där vi har gott om trähus och där vintrarna numera är snöfria.
Så sant som det är sagt.Consensus skrev:
Jag har en grads skillnad i temp på vinden och ute just nu, RF skiljer sig 20 procentenheter, och det är mindre fuktigt på vinden än utanför. 5-6 procentenheter av det kan förklaras av tempskillnaden.
Reglerad ventilation is the shit.
Redigerat:
Blev lite fundersam över vad du skrev så jag gjorde lite mätningar.Consensus skrev:Det är inte alls viktigt att det är mycket ventilation. En kallvind kan mögla mer vid ökad ventilation. Läs på.
Kolla med spårljus så kan jag slå vad om högerarmen att du hittar gott om påväxt, men kanske ingen svampodling. Likaså, klättra upp en smällkall stjärnklar vinternatt och leta efter köldbryggor - du ser dem lätt för där brukar rimfrost bildas. Hittar du sånt så har du fuktfällor på vinden, men kanske inte nödvändigtvis några större mängder mögel.
Ju längre norrut desto bättre brukar det bli. Ett snötäckt tak gör att vindsklimatet håller sig riktigt bra. Värst är det i mellansverige där vi har gott om trähus och där vintrarna numera är snöfria.
Utetemperatur: 10,7 °C
Vind: SSW 13,4 m/s (frisk vind)
Nederbörd idag: 7,2 mm
Lufttryck: 1001,4 hPa
Luftfuktighet: 98 %
Innevärden på vinden:
Temperatur: 11,3 °C (solen har varit framme och lyst på taket idag några timmar)
Luftfuktighet: 76,4%
Temperatur i balkarna 8,3 °C
Dagpunkt 8,9 °C
Balkarna hade en fuktighet på cirka 15%
Mätt med IR-Thermohygrometer M 102
http://www.air-bridge.de/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=36&Itemid=57
samt
Holz- Baufeuchtemessgerät M100
http://www.air-bridge.de/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=37&Itemid=56