Vilken fukthalt (RH) kan anses vara ok på en kallvind nu när utefukten ligger på 99% Jag mätte idag och den låg på 84% vilket i sig är för högt men åtminståne lägre än utefukten.
 
50-70%
 
B
är kall vind. så tänk på att det är inte är tätt utåt.
blir gärna mera fukt då. speciellt om det regnat.
egentligen behöver du bara börja bli rädd för fukten om isoleringen är blött
 
hej Storkarp.
Svårt att svara på. Det beror av hur varmt/kallt du har på vinden när du gjort dina mätningar. RH är enbart ett relativt värde. Luften kan innehålla mer fukt om det är varmare, t.ex. din vind, än tempen ute. Det är alltså möljigt att du har exakt lika mycket fukt i luften inne som ute. Du måste räkna om siffrorna till Absolut fuktighet!
Annars vet du inte riktigt. Tabell/skala finns hos SMHI. Kanske har du mindre fukt på vinden, än ute? Beror av hur välisolerat du har.
Vänligen
DALASOL
 
I vårt besiktningsprotokoll står det att det finns risk för microbiell påväxt om det är över 75% luftfuktighet.
 
Jag hade troligen 2-3 grader varmare på kallvinden är ute vilket kan vara anledningen till att det var 84% istället för 99% relativ fukt. 99% var enligt SMHI.

Det verkar vara närmare 99% fukt i flera veckor och då måste det väl vara nästan omöjligt att undvika mögel på en kallvind om man inte har massor av värmeläckage?
 
Ja, det har du troligen rätt i storkarp!
Vi är många som brottas med din problematik. Kallvind är ett problem i våra energibesparingstider. På många ställen här beskrivs olika försök att få ut fukten.
Avfuktare, trygghetsvaktens lösning, min lösning med att låta en liten solpanel driva en fläkt(klicka på mitt alias om du är intresserad). mm mm. Våra hus är felkonstruerade, nu när vi spar energi och fukten ökar med uppvärmningen.
Isoleringen borde sitta i yttertaket istället.
Hoppas du hittar en lösning som passar dig. För mig fungerar solpanelen-fläkten.
Vänligen.
DALASOL
 
storkarp skrev:
Det verkar vara närmare 99% fukt i flera veckor och då måste det väl vara nästan omöjligt att undvika mögel på en kallvind om man inte har massor av värmeläckage?
Det beror ju på hur kallt det är. Mögel växer inte vid låga temperaturer. Jag har haft 99% i min krypgrund i 7 månader utan påväxt. Sannolikt för att det varit mindre än 10 grader.
 
En uteluftventilerad kallvind har samma klimat som ute. Idag var det 98% Rh både ute och på min kallvind. Känns inget bra, men det är byggt enligt de svenska byggnormerna. Det är inget roligt att knalla upp en kall vinternatt och konstatera lilka mycket rimfrost på vinden som utomhus. Hela konceptet känns sjukt - passar inte alls i vårt klimat.

Huset är relativt nytt, har perfekt ångspärr och en alldeles perfekt injusterad FTX.
 
J
Consensus skrev:
En uteluftventilerad kallvind har samma klimat som ute. Idag var det 98% Rh både ute och på min kallvind. Känns inget bra, men det är byggt enligt de svenska byggnormerna. Det är inget roligt att knalla upp en kall vinternatt och konstatera lilka mycket rimfrost på vinden som utomhus. Hela konceptet känns sjukt - passar inte alls i vårt klimat.

Huset är relativt nytt, har perfekt ångspärr och en alldeles perfekt injusterad FTX.
Vi har det likadant men det har inte kommit någon mögel alls på de 20 år som vårt hus funnits.

Det viktiga är ju att det är mycket ventilation.
 
John J skrev:
Vi har det likadant men det har inte kommit någon mögel alls på de 20 år som vårt hus funnits.

Det viktiga är ju att det är mycket ventilation.
Det är inte alls viktigt att det är mycket ventilation. En kallvind kan mögla mer vid ökad ventilation. Läs på.

Kolla med spårljus så kan jag slå vad om högerarmen att du hittar gott om påväxt, men kanske ingen svampodling. Likaså, klättra upp en smällkall stjärnklar vinternatt och leta efter köldbryggor - du ser dem lätt för där brukar rimfrost bildas. Hittar du sånt så har du fuktfällor på vinden, men kanske inte nödvändigtvis några större mängder mögel.

Ju längre norrut desto bättre brukar det bli. Ett snötäckt tak gör att vindsklimatet håller sig riktigt bra. Värst är det i mellansverige där vi har gott om trähus och där vintrarna numera är snöfria.
 
Consensus skrev:
Det är inte alls viktigt att det är mycket ventilation. En kallvind kan mögla mer vid ökad ventilation. Läs på.
Så sant som det är sagt.

Jag har en grads skillnad i temp på vinden och ute just nu, RF skiljer sig 20 procentenheter, och det är mindre fuktigt på vinden än utanför. 5-6 procentenheter av det kan förklaras av tempskillnaden.

Reglerad ventilation is the shit.
 
Redigerat:
J
Consensus skrev:
Det är inte alls viktigt att det är mycket ventilation. En kallvind kan mögla mer vid ökad ventilation. Läs på.

Kolla med spårljus så kan jag slå vad om högerarmen att du hittar gott om påväxt, men kanske ingen svampodling. Likaså, klättra upp en smällkall stjärnklar vinternatt och leta efter köldbryggor - du ser dem lätt för där brukar rimfrost bildas. Hittar du sånt så har du fuktfällor på vinden, men kanske inte nödvändigtvis några större mängder mögel.

Ju längre norrut desto bättre brukar det bli. Ett snötäckt tak gör att vindsklimatet håller sig riktigt bra. Värst är det i mellansverige där vi har gott om trähus och där vintrarna numera är snöfria.
Blev lite fundersam över vad du skrev så jag gjorde lite mätningar.

Utetemperatur: 10,7 °C
Vind: SSW 13,4 m/s (frisk vind)
Nederbörd idag: 7,2 mm
Lufttryck: 1001,4 hPa
Luftfuktighet: 98 %


Innevärden på vinden:

Temperatur: 11,3 °C (solen har varit framme och lyst på taket idag några timmar)
Luftfuktighet: 76,4%
Temperatur i balkarna 8,3 °C
Dagpunkt 8,9 °C
Balkarna hade en fuktighet på cirka 15%






Mätt med IR-Thermohygrometer M 102

http://www.air-bridge.de/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=36&Itemid=57

samt

Holz- Baufeuchtemessgerät M100

http://www.air-bridge.de/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=37&Itemid=56
 
Vad kostar ett par såna där mackapärer som du har?
 
J
BiFuel skrev:
Vad kostar ett par såna där mackapärer som du har?
Cirka 180 Euros på tyska ebay.

Använder den otroligt mycket faktiskt. tex. för att kolla temperaturen på skorstensrör, element, kall-ras eller ölen d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.