Tak & Vind
Hneirk: Har precis satt i spots och en högtalare i ett nyrenoverat badrum och funderar på hur jag ska göra med diffusionsspärr när jag lägger på isolering igen. Jag har inte sänkt taket, utan satt i spots med kupor på vinden. Huset är byggt -67 och taket består av tjärpapp i rätt dåligt skick, trä och gips. Innertaket är nymålat med våtrumstakfärg som ska vara vattentät. Kan man anse
Krawk: En bild innifrån hade nog varit mer till hjälp. Eller en beskrivning iaf. Men antagligen så är det isolerat mellan takstolarna. Enda sättet att ta fram dessa isåfall är genom att lägga isoleringen utvändigt istället. Vilket varken brf eller kommunen lär tycka om.
Erik E: Hej Vi har ett gammalt reverterat hus från slutet av trettiotalet, med full kallkällare. I samband med att vi installerade fjärrvärme så renoverade vi även den gamla kallvinden och öppnade upp så det nu är en del av bostadsytan, vi har isolerat mellan takstolarna och mellan takstolarna/isoleringen och innetakspanelen finns en diffusionsspärr. Detta har fungerat utmärkt men nu har jag
zombieboy: Det är nog bra att göra en prioriteringslista i god ro. Vi utgick lite från köpbesiktningen av huset på saker vi åtgärdade i tur och ordning efter vi flyttat in. Det kan ju finnas saker att göra som ni inte vet om just nu men kanske visar sig vara akuta om en månad, allt ifrån badrum som läcker eller att det blir för kallt i huset på vintern. Kosmetika kan man alltid slänga pengar
Amatörbyggaren: Råspont 22 mm borde ju hålla. Används på tak ovanpå takstolarna och det håller ju bevisligen att gå på.
Axelzons: Tartan har medhåll från mig ang. rivning och läggning av papp uppifrån. Pappspiken jag har till min pistol är mellan 16 & 20 mm (finns även längre, men dessa är mer till för annat än underlagspapp)
andersmc: Shingel går snabbt och lätt att lägga. Det är ett utmärkt val för gör-det-självaren. Snyggt blir det också.
nyttanvändarnamn: Jag hade läst igenom följande länk mycket noggrant innan jag började med att ventilera vinden för mycket. http://www.lfs-web.se/
BiFuel: Så vitt jag vet är det bara en gavelventil på varje sida. Ska kolla hur det ser ut med gavelventilationen. Vet i alla fall att på ett par ställen vid takkupan kan man se rakt ut så där ventileras det ju friskt.
s60: Hej! Bygger ett hus med taklutning på 14grader. Kommer lägga spont sen papp på de men skulle viljaha förslag på vad jag ska ha som yttersta beläggning.. är de risk att lägga pannor på 14graders lutning?!eller ska man satsa på plåttak?? Mkt tacksam för svar
AndersS: Svårt att se men kan det inte vara vanligt "blåträ" och det kan ha funnits där från början. Blåträ kan utvecklas i fuktigt virke, t.ex. vid lagring, men processen stannar när det sedan torkar. Inget att oroa sig för om det är blåträ som syns och virket är torrt.
DALASOL: Consensus. En annan tråd tog upp att en del nya hus med konstgjorda isolermtrl även bygger in en låda med spån på vinden. Detta spån skulle sedan verka som akumulator för den fukt som blir där(genom taket nerifrån) och sedan avge fukten till ventilationen. Jag förstår att det inte har någon större betydelse vilket isolermtrl man använder, vinden blir kallare i alla fall. Men, tanken
lillsnickrarn: lite rättning vad gäller priset på min mammas tak.. hon betalade 60000:- för taket, efter rotavdraget..
lillsnickrarn: jag och min man gjorde just detta jobb i sommras.. mitt hus är från 1926, med stora brädor som råspont, sedan var det gammalt sticketak,dålig knapphänt läkt, och lövtunna pannor... vi visste att det var dåliga brädor i olika tjocklek så vi rev allt och började om.. taket är på 120kvm och vi gjorde jobbet själva, med ytterst lite hjälp.(opålitliga lata släktingar) sammanlagt blev
björnuf: isolering mellan tak stolar på sk sned vindar ställde denna fråga här men detta ämne har en förmåga att löpa i väg ,och det är i för sig inte så konstigt ,när ,man tycker en så elemäntär sak som att tilläggs i solera vinden är nog så komplicerat ,men man försöker ju att göra så mycket man kan själv på sitt gamla hus ska jag i solera sned vindar en är ouppvärmd en är i
imported_dabe: Hej. Var själv kluven att köpa ett hus med platt tak. Vi ville dock bo på den plats huset låg på, och det säljs inte många hus här... Pappen var original när vi flyttade in, så vi bytte på en gång. Forskade runt lite då, och jag tror att dagens papp håller i 25år ca, rätt lagt. Välj bara en produkt som är anpassat för nordiska förhållanden. Mataki, Trebolit etc. Med facit i
Consensus: [citat] Du menar fuktstyrd ventilation. Det kan funka, men man kan också behöva värma upp vinden á la trygghetsvakten. Det bygger dock på att man pluggar igen all ventilation, inklusive takfotsventilation och nockventilation. Jag tror inte det fungerar bra på långa parallelltak, där man då har innestängd luft i långa takstolsfack. Takstolsfacken kommer därmed aldrig att ventileras
Forbo: Luddet: Du har en fullkomligt normal konstruktion, gå till någon av masonit-tillverkarnas hemsidor och se läggningsinstruktioner för takboarden. Nedhänget är som många uppmärksammats just för avrinning av eventuellt inkommande vatten eftersom det annars fastnar i bärläkten då ströläkt inte används vid boardläggning. En helt ok konstruktion som funkar bra i vår sommarstuga...men
ByggareNick: Sitter ju en jätte limträbalk där. Jag är ju ingen konstruktör men skulle gissa på att det räcker. Skall ju givetvis kolla upp de innan jag smäller upp det.
magnushasselqvist: [citat] Hej Jonas, och tack för rådet. Fapejo, är det möjligen www.fapejo-bygg.se i Finspång ? Det vore ju kul, eftersom jag bor i, och skall bygga i, Finspång. Jag kanske skulle komma över och diskutera om det är något ni borde göra åt mig ? :) mvh Magnus
chribbz: Tänk på att du kanske måste byta ut all råspont om du vill få ett fint plåttak utan massa bulor. Det kan ju ha hänt en hel del med virket på 50-60 år... Det hade nog varit väldigt snyggt att lägga en skivtäckning och ha fotränna som vattenavrinning. Det är inte alls något problem att använda rheinzink i sverige, det måste bara läggas rätt. Rheinzink finns i tre utförande,
kallek: Ja, det låter om en rimlig förklaring. Att det inte syns först nu kan ju ber på att vi sällan har så långa perioder av ihållande kyl här i trakten. Att det bara är på ett fåtal ställen skulle ju kunna bero på lokal otäthet i plastfolien som släpper ut fuktig inomhusluft. Känns helt klart olustigt .Dessutom har jag den ökända putsmetoden med oventilerad cellplast bakom putsen.
gadu^: Tack! Hahah... "spelar ingen roll" var inte svaret min fru ville ha... Men nu är det inte hon som sätter upp skivorna visserligen :) Men är det inte lättare att bryta skivorna om skall försöka få dem stående? Har också funderat i banorna på att det måste vara mindre spackling om de ligger ned. Får bli lite stöttor och och en svåger eller två för hålla dem uppe när man skruvar.
Derlandser: Det är ett plåt tak men tror jag vet vart vattnet kommer ifrån,det är så att det har legat snö i hängrännorna och nu när det har töat så har det kommit in vatten mellan tak och vägg.
Consensus: För att göra en lång resa kort... Googla på Thermisol och läs lite om klimatvind/varmvind. Så byggs det i Europa, men vi envisas med att fortfarande bygga kallvindar även i nyproduktion. Vintertid är en kallvind en fukt- och mögelfälla av värsta sorten.
ByggareNick: Hejsan. Du har antagligen redan blivit lugn vid denna tidpunkt men måste svara iaf. Masoniten som sitter på ditt tak är inte vilken masonit som helst utan heter takboard och är till för precis vad det heter, det är en board som skall vara på taket. Den är vattenavvisande och tål snö m.m. Bifogar en bild på mitt hus som stod med takboard utan takpannorna i ca 4 dagar. Har bott i det i
Immobil: Det finns böjliga gips- och spårade MDF-skivor. Regelverket kan du göra av antingen trä, stål eller aluminiumreglar. Lämpligen lägger du ledningar och kablar i VP-rör. Även ventilationsrör kan va lämpliga att placera här, sedan kan du fylla utrymmet med isolering.
Frebbe: Tror det är rimligare att "etablera", riva, pappa och läkta på 3 dagar, och sen ta emot pannorna och lägga ut dom, skära pannor, montera nocktätning mm dag fyra och fem. Skall ni ha dit en plåtis som skall fixa plåtdetaljer så kommer det nog dra ut på tiden ytterligare. Det är nog inte några problem att göra allt på fem långa arbetsdagar, MEN att göra det på fem dagar i rad är
mexitegel: Tackar, ska kika in dem. :)