Hej,

står i begrepp att köpa en lägenhet (ca 65 kvadrat), där avtal med styrelsen just är skrivet om att få bygga ett etage i nuvarande förrådsvind (råvind), om 30 kvm. Bygglov och alla andra tillstånd finns. Det sägs att vinden tidigare varit bebodd, därför kan det finnas ett golv under nuvarande golvmatta. Huset är byggt strax efter förra sekelskiftet (runt 1910) och ligger i Hägersten (=mkt attraktivt område), nära Söder.

Vi får köpa vinden för 3000 kr / kvadrat. 3 andra lägenheter kommer genomföra samma typ av utbyggnad i vår. Det som kommer göras primärt är takisolering, mellanväggar (mellan vindsetagen), samt el- och värmeinstallation. Inga svåra ingrepp med andra ord. En arkitekt har redan gjort konstruktionsritningar,.

Vi räknar med att denna första "basinredning" av vinden kan gå på mellan 10-15000 kr/kvm. Är det rimligt? Vi får köpa nuvarande lägenhet utan budgivning, men med något saltat pris med tanke på möjligheten att expandera uppåt.

Det känns som en perfekt möjlighet för oss som ändå kommer behöver skaffa störe inom kort och inte vill flytta från detta område. Men är det för riskabelt, ekonomiskt?

Thomas59
En av mina tidigare bostadsrättsföreningar hade planer på lägenhetsbyggande på vinden.

Satt själv i en kommmité som gjorde en förprojektering och ordföranden som verkade ha lite koll satte en grov kostnadsram på ca 30 000/m2 för lägenheterna. Tror att dina 10 000 - 15 000 kr/m2 är alldeles för lågt räknat om man inte gör det mesta själv.

OK - men 30.000 / kvm avsåg väl den färdigbyggda lägenheten då?

Vi räknar med att det tillkommer en del efter att stommen med isolering och lägenhetsavskiljande väggar kommit upp, även om vi nog kan tänka oss att bygga vägg, måla och lägga golv själva.

Thomas59
KalleP skrev:
OK - men 30.000 / kvm avsåg väl den färdigbyggda lägenheten då?

Vi räknar med att det tillkommer en del efter att stommen med isolering och lägenhetsavskiljande väggar kommit upp, även om vi nog kan tänka oss att bygga vägg, måla och lägga golv själva.
JA.

Jag har en hel del frågor angående etagebygge. Hoppas någon kan ta kontakt med mig för att ge mig lite svar på några frågor..

KalleP,

Jag skulle vilja komma ikontakt med dig angående erat etagebygge.
Är intresserad av att höra hur ärendegången/tillvägagångssättet gick till allt från stämmobeslut, presentation för BRFmedlemmar, bygg, fakturering, besiktning etc.

Hör gärna av dig till min mail: robin.osterlund@gmail.com

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.