P
pseudonymen: Upptäckte att det droppade från innertaket igår, tog bort några gipsskivor och såg att troligen möss hade gnagt hål i ångspärren. Tog bort lite isolering och såg upp på vinden ovanför att flera plankor i yttertaket var mörkare pga av fukt. Trodde först att det kom in vatten utifrån men såg inget hål varken inifrån eller utifrån. Hade öppet med en fläkt under natten och nu är
0 svar · 1,8k läst
G
Garf: Hitta lite mer på nätet http://www.vegtech.se/assets/download.aspx?file=/upload/files/PDF/070423_SMP_Veg%20Tech_Mossmatta.pdf http://www.vegtech.se/ http://www.gardenaquatica.com/Page95.aspx http://www.torvtak.se/ Såg visst att man skulle söka på sedumtak här på forumet, då vart det mer resultat.
1 svar · 6,7k läst
axelman
axelman: Tack Den hade fastnat. Jag gjorde den ren så gott det gick. Nu verkar den fungera igen. Rökdansaren är ju galvad. Skall den smörjas med fett eller är den "självsmörjande" ? Det verkade vara en del fett som tycktes ha "bäckat ihop". Axelman
2 svar · 2,1k läst
M
myrstack: Sitter och läser en installationsbeskrivning för Velux takfönster och ser ett konstruktionsförslag för avväxling av takstol och vart lite nyfiken på vilka förutsättningar som gäller för att inte försvaga konstruktionen. Är det ens möjligt att göra en sådan avväxling utan att försvaga konstruktionen? Skulle vara intressant om någon kan bidra med lite teori här på vad som är
0 svar · 1,8k läst
·
K
kjell a: vad är det som får ytbeläggningen att ta slut? otäta skarvar? direkta hål i ytbeläggningen? något annat? finns det något sätt att förlänga livet på taket?
17 svar · 18,0k läst
G
göstaberling: Hej! Dags att byta taket. Men ska vi tar tegel, betong eller plåt? Huset är från 1902 och har röda betongpannor. För-och nackdeler för vilket tak? Och vilken färg är finast på ett rött hus? Tycker det är svart att bestämma sig.
0 svar · 1,4k läst
G
gaia: kolla vart FTX blåser ut luften ur huset... gaia
10 svar · 5,1k läst
passenger
passenger: Jag bor i Sundsvall/Västernorrland så snözonen är 3 - 3,5. Otroligt trevlig länk! Tackar!! :wow: Det blir en väldigt stabil limmträbalk om jag bara skall ha en i nocken. Måste fundera lite mer på det här. Man måste nästan ha tre bärlinor om man skall hamna på vettiga dimensioner. Belägget här blir plåt, råspont, isolering, gles och panel.
2 svar · 7,1k läst
H
hagper: Konstigt att betongpannor anses fula och mossiga med tiden, medan det är samma sak med tegel, fast där kallas det patina? Finns bättre ytbehandlingar på betongpannor idag som gör att mossan inte fäster lika lätt. (Bra mycket billigare än tegel också...)
5 svar · 5,4k läst
C
coeng: inga bilder?:)
10 svar · 16,7k läst
B
Björnarvid: Tack för svar "ByggareNick" Det stämmer med vad jag antog också. Väggen är "relativt nybyggt" men aldrig fullförd med isolering och väggbeklädnad på insidan.
2 svar · 1,5k läst
H
hakaner: * Att täta vindsluckan, det är viktigt! * Att isolera den förvärrar egentligen bara påväxt-problemet iom. att temperaturen på vinden sänks ytterligare... (Dock sänks uppvärmningskostnaden något)
6 svar · 2,3k läst
B
BigGitt: HAr du 10cm balkar kan du spika på sidan vanl brädor. Placera dessa i våg. Du bygger på 0 cm i förh till lägsta punkten. Elen kan "borras" in i balkarna.
19 svar · 2,8k läst
·
Ä
Älskar att renovera: Gypsum fungerar jättebra att laga puts med!!!
5 svar · 4,0k läst
J
Jan-Å: Isolera vinden, kan det ge sån belastning att man måste räkna med det? Ett tak som har hållit för snö sen 1902 skulle jag inte skotta alls tror jag, varför skulle det inte tåla den här vintern också?
2 svar · 967 läst
7
79andreas: Löst..
0 svar · 8,0k läst
·
L
Linkan222: Har gjort precis samma sak hemma. Skottat av alla platta tak men de vanliga sadeltaken med betongpannor tycker jag bör klara sig. Tror iofs att alla taktyper i samma område ska beräknas till att klara samma snölast. Men vad jag har sett av mitt tillbyggda sovrum litar jag inte på att det är ett dugg beräknat därför skottar jag. Ja det finns normer för hur mycket snölast ett tak ska
1 svar · 1,0k läst
F
frhe: Håller med om ångbroms. Funkar även bra med vanlig vindväv. Den stora orsaken till att fuktig luft letar sig upp på vinden är inte genom diffusion utan genom konvektion och den senare stoppar man lika bra med vilket vindtätt material som helst. Läs mer här om ni är tveksamma: http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar.pdf
35 svar · 17,8k läst
J
JOW: Hur menar du att den kommer in då?
12 svar · 7,5k läst
·
I
Ina-79: Hejsan! jag har en murstock i ett rum som är mycket vacker men jag gärna skulle vilja piffa till lite. Eventuellt genom att karva ut hål i den så jag kan få små hyllor att ställa ljuslyktor etc i. Är detta överhuvudtaget möjligt? Är det någon som har en bild på hur han eller hon har gjort? Den är i tegel med puts utanpå och ihålig inuti. Tusen tack! //Ina
0 svar · 2,1k läst
·
M
MITE: Mitt problem som jag ser är om man sputar lösull på vinden blir det inget tjockt lager förän man sätter igen den takfotsventilation som finns! . Kan man fylla vinden med ca:40 cm ,det är halva utymmet som finns och sätta in ventilationsgaller i"gavlarna"??? Finns det verkligen ingen som vet hur det fungerar med ventilation på en vind???
1 svar · 1,1k läst
S
SvenD: [citat] Bättre att köpa kalcium eller magnesium-klorid (dammbindande vägsalt) på Granngården, fylla damstrumpor och ha en hink under. Notera att metoden förutsätter att ventilationen är begränad. I annat fall blir det som att försöka torka luften i ett helt landskap. Det funkar bra t.ex. i ruffen på en båt, där man kan stänga till, men jag tycker det är tveksamt vilken effekt det
13 svar · 37,6k läst
·
C
_coffe_: Det är gips dom där takskivorna är uppbyggda av då? Jag har för mig att det finns utan gips, men som sagt. Min erfarenhet av tak är mer ur rivningssynpunkt och då sket jag fullständigt i om där var gips eller inte bara det föll ner. Men regla cc30 är ju inte direkt tidskrävande, 12 reglar istället för 6. För min del spelar det inte så stor roll, så är jag på säkra sidan. För
4 svar · 5,9k läst
S
studiomannen: Hej Marlene, tack, men den har jag såklart redan läst. Tänkte mig lite mer djupgående kunskap om hur man gör i detalj och så. fler tips? Hälsningar /Roger
2 svar · 2,2k läst
S
Stickan_c: Hej, Tack för svaren. Det är två fulla våningar under och jag antar att alla väggar som takstolen ligger på är bärande? Förändras trycket på dessa väggar om man gör en förändring av takstolarna? Jag har tänkt att regla med 45*170 på varje sida av taksolen i nock och sedan 3 stycken 45*170 i taksolen och respektive sida, en på varje sida och in i takstolen. Det blir alltså
3 svar · 14,1k läst
·
ByggareNick
ByggareNick: Om de är sänkta skulle jag riva bort de gamla. Elen bör väl finnas i orginal taket?
3 svar · 1,7k läst
ByggareNick
ByggareNick: Jag skulle då aldrig komma på tanken att använda det till annat än förråd/vind. Men kanske om jag var 120cm lång, blir då samma förhållanden som om jag är 180cm och har 240cm takhöjd.
5 svar · 1,4k läst
F
Fredman: okej tack.
2 svar · 4,1k läst
K
Kaffekanna: Tack så mycket för er input. Det blev aluzink för vår del :-)
17 svar · 12,0k läst
E
erila: Har också samma fundering!
1 svar · 1,6k läst
·
E
1 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.