Som rubriken, när är betongpannorna slut och man måste (kan!) byta dem, och hur ser man det?

Redigerat:
När hela pannan blivit sand och runnit ner i hängrännan? Antagligen har du tröttnat på att byta trasiga pannor innan det inträffar så jag tror att bytesintervallet är självreglerande.....;)

Vi hade betongpannor här tidigare som var lagda i början på 70-talet. De hade alltså suttit där i 30-35 år och de var hela. Problemet var att de var helt fel färg och hade väldigt skum mossbeväxt mm. Jag tror att de håller väldigt länge, men att det faller på utseendet. De blir jättefula innan de börjar trilla ihop.

Hur är det med tegelpannor? Funderar på att byta mina betongpannor från -80 till tegel, i samband med takomläggning. Inte för att de är slut kanske utan mer av estetiska skäl.

Vi valde betongpannor förra året av den anledningen att mina föräldrar och deras granne la om taken samtidigt för ca 10 år sedan. Mina föräldrar valde tegel och grannen betong. tegelpannorna såg efter bara några år ut att ha suttit där i flera decennier (smuts, svart påväxt) medans grannens betongpannor fortfarande ser helt nya ut än idag. Om tegelrengöring används kanske det är tvärtom om 30 år o andra sidan att betongpannorna ser värre ut.

Mina är lagda någongång på 80 talet - de är ganska smuliga nu när man drar handen över dom och har fått en väldigt grov textur på de exponerade ytorna. Nu gissar jag bara men det är väl det som man antar med att pannorna är slut. Men dom ser faktiskt ganska bra ut fortfarande konstigt nog.

REPAB anger bytesintervall för betongpannor till:

Utsatt läge: byte 25-30 år, översyn och reparation var 3:e år.

Normalt läge: byte 40 år, övresyn och reparation var 5:e år.

Skyddat läge: byte 50 år, öveersyn och reparation var 10:e år.

Doldskada skrev:
Mina är lagda någongång på 80 talet - de är ganska smuliga nu när man drar handen över dom och har fått en väldigt grov textur på de exponerade ytorna. Nu gissar jag bara men det är väl det som man antar med att pannorna är slut. Men dom ser faktiskt ganska bra ut fortfarande konstigt nog.
Slut är väl pannorna när deras regnskyddande funktion börjar bli dålig. Dvs när de blir så tunna och spröda att de börjar spricka och gå i bitar. Eller?

Betongpannor brukar väl ha ett jämnt utbrett och definitivt slitage. Alla pannor vittrar lika mycket och återfinns som sand i hängrännorna. Jag inbillar mig att de med tiden även blir skörare. Åtminstone gamla tegelpannor brukar vara ojämnare. Den absoluta merparten uppvisar påväxt men inget nämnvärt slitage. Enstaka pannor vittrar och behöver bytas efter 50 år eller så. Många som lägger om ett tegeltak återanvänder samma tegel med resonemanget att det är de bästa pannorna som inte har vittrat.

På min mammas fritidshus från 1903 är taket omlagt en gång. Halva taket på 70-talet och andra halvan för några år sedan. Nästan alla tegelpannor är original.

På mitt hus från 1969 är betongpannorna tunna och vittrade. Många är spruckna och jag skulle inte komma på idén att återanvända dem.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.