Vi ska byta tak i sommar och har funderat på Plannjas Modern http://www.plannja.com/templates/Page2C____36217.aspx. Det taket kan man ju lägga direkt på papp utan läkt vilket verkar vara klokt med tanke på ev bucklor om/när man ska upp på taket. Nu till frågeställningen, hur gör man när man har ett plåttak utan läkt men ska ha ränndalar..?? Jag har sett det på något hus som har bandfalsad plåt som även det ligger utan läkt...

Har du falsad bandtäckt plåt så falsar man helt enkelt ihop ränndalsplåten med takplåten. Med Plannjas Modern är det nog inte helt enkelt att få till det.... Jag tror att de färdigprofilerade plåtarna passar bäst på enklare tak utan vinklar och vrår.
Eftersom tillverkaren smidigt nog inte har skrivit något om detta i läggningsanvisningarna får du väl ringa till dem och fråga. Rapportera gärna vad de sa!

Jag förstår inte problemet. Lägg en ränndal som vanligt och skruva plåten över den. Läkten i detta fallet skulle inte hjälpa till med något.

Problemet är att plåten ligger dikt an mot rote och papp så att bara knö dit en ränndal är inget jag vill göra. En normal ränndal sätter man ju på läkten så att det finns utrymme för just en "dal" under takplåtsnivån. Eller tänker jag fel...?

• Gilla
Krillew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.