Hej alla,

Jag planerar att bygga ett häststall med ett enkelt tak - jag tänkte ha en byggnad som är 9 x 20 m. Väggarna kommer att vara halmbalsväggar som isolering men reglar som håller upp tak etc. Väggarna ska sen putsas med lerputs o kläs invändigt med brädor (så hästarna inte kommer åt halmväggen).

Taket har jag tänkt göra med 45x220 cc120 i lutning 7 grader - så det blir en enda rak takbjälke stöttad av vertikala reglar som är längre på ena sidan alltså. Min fundering har varit att lägga duk (vet ej vad den heter) som jag tror är till för att kondensfukt inte ska droppa ner.. eller? Sen lägger jag bärläkt och ev. korrugerad plåt. Takbjälkarna kommer att bli (skarvade vid minst 2 bärlinor) c:a 11 m långa totalt och med cc 120 blir det 16 st.

Jag kommer inte att ha hö/halm ända upp i taket men har ändå hört att korrugerad plåt gärna börjar läcka (pga rörelse i taket vid varmt/kallt som gör spikhålen större) - så borde man slå på något under takbjälkarna för avrinning om i fall att det SKULLE börja läcka?

Har ni annat tips på BILLIG taktlösning är korrugerad plåt eller annat sätt att göra det på?

Vet ni vilken dimension bärläkten ska vara och vilken cc?

Alla funderingar emottages med glädje!

Oj, många tankar finns. Har precis tagit oss igenom denna djungel själva. =)

Om jag ska vara tråkig, så undrar jag hur många hästar du ska ha och om du har beaktat allt vad det innebär med att hysa (fler än 5) hästar? (inget ont menat, men det är en hel uppsjö av regler och lagar som man måste rätta sig efter + ska efterkontroll/godkännande göras av kommun tror jag)

Tänk på att de plank du sätter på insidan, inte bara ska hindra hästarna från att komma åt halmen, de får inte heller vara för tunna så att hästarna kan sparka igenom och fastna/riva sönder sig!

Lösningen som du har då!
Jag vet inte om det är rekommenderat med en så pass "liten" taklutning som endast 7 grader i kombination med plåttak. Det vet tillverkarna!
Tänk på att ett plåttak ger ifrån sig ett sjujäkla oljud när det regnar. Speciellt om det ligger öppet ner mot stallet.
Viss plåt är kondensskyddsbehandlad på undersidan, kanske värt att kolla upp.
CC mått för läkt får du reda på av tillverkaren.
Antar att du inte menade att spika taket, men påtalar att det är skruva du ska göra. Med en skruv som har en gummitätning.

Tänk på att göra konstruktionen av stallet så stabil som behövs. Inge kul att komma ut och hitta hästar/virke/plåt i en hög efter en stormig natt.

Ett bra tips är boken "Att bygga häststall"
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Hur har du tänkt budgeten för ditt bygge/tak?

Mvh
Thomas

PS. Vårt tak är fibercement. Nog inte den billigaste lösningen. (ca 50.000kr för ett tak på 170kvm) DS

hittade att tex byggmax takplåt klarar en lutning på ner till 6 grader. =)
Även mer nyttig info finns på deras hemsida:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20125.aspx

Står lite om läktdimension både med och utan bärläkt)

Redigerat:
Jo, jag har redan ett stall idag som vi byggt (inredningen) efter regelmått etc. Jag har mått på boxar, stallgångar, takhöjder etc att gå efter.

Det blir max 4 hästar i stallet och det kommer att vara konverterbart från utegångsstall till boxstall genom nergrävda 4-kantsjärn nergjutna på lämpliga ställen (boxhörnor). Golvet kommer inte att vara gjutet utan fuktgenomsläppligt och ska kunna mockas ut med lastmaskin på våren om man vill ha djupbäddar (dvs stora portar).

Budgeten... ja, så billigt som möjligt utan att det blir fara för hästarnas välmående. Jag ritar och räknar på olika lösningar.

En tanke som slog mig (jo, jag tänker även mycket okonventionellt - bara det fungerar) - om man satte 45x220 bjälkar, och målade dem med trätjära mot kondens fukt, och på insidan satte plastfolie + oljehärdad board (masonit som oljehärdats) på bjälkarnas insida och läkt som stagar upp masoniten. Vad tror ni om det? Plasten utan masonit lär ju gå sönder lätt. Masonit utan plast lär ruttna snabbt (trots oljebeständigheten). Hur blir det med funkten då? Fukten från taket rinner längs plasten till takets nedre del. Inomhusfukten följer masoniten ner. Blir det fuktproblem mellan plasten/masoniten? Borde det väl inte (om det inte var fuktigt när de sattes på plats) eftersom bägge håller bort fukt från 2 olika håll.

Hmm.. var inne på Byggmax sida innan - får kolla vilken länk du hittat nu då! :-)

Ahh.. såg nu på Byggmax sida att ströläkt ska vara cc 60 ... hmm. jag har ju cc 120 mellan takstolarna... Hur gör man då? Nu börjar det bli klyddigt.

Glömde skriva innan - jo, jag menade skruv (plåtskruv - de med packningen), jag skrev fel.

Just nu med min senaste fundering (bärläkt/masonit/plast/luftspalt/plåt) så ligger kostnade för ett 231 kvm tak (skruvar ej medräknade) på 27 000 kr. Helt ok... om det bara är en vettig lösning.

Kan inte dimensionera åt dig, men om du ska ha längre cc-mått, så får du öka på ströläktens dimension.

Vanliga ströläkt är väl 25x38 tror jag. Går du upp till 45x70 och sätter dem med 60cm mellanrum på "höjden", så borde det gå bra. Vet dock inte om det är överdimensionerat.

Vågar inte uttala mig om huruvida dina funderingar kring plast/ojlehärdad board funkar.

Tack. Men problemet är att ströläkten går i samma riktning som takstolarna som är cc 120 men i instruktionen för plåttak ska ströläkten vara cc 60 - vilket innebär att det saknas en ströläkts regel mellan varje takstol. Hmmm....
Sen lägger jag bärläkten ovanpå takstolar/ströläkt.

Vid mer eftertanke så inser jag att fukten är ju i huvudsak på insidan av en byggnad varvid plasten borde vara INNANFÖR masonitskivan och inte ovanpå.... om det över huvudtaget skulle fungera.

Ströläkten går i samma linje som takstolarna ja. (från takfot till taknock normalt sett) Ströläktens uppgift är att skapa en luftspalt/bära upp bärläkten.

Det jag menade var att om du ökar på dimensionen på bärläkten, så kan du bibehålla cc1200mm på som dina takstolar har.
Om du ska ha något "innertak" så monterar du detta under takstolarna.
Är du med?

Jaaa... nuu fattar jag :-) Sorry jag är lite trög! Ahh-- smart!

Bra idé! Tack.

Ska räkna på det med då...

Tak med råspont och pappklätt, är nog bland det bästa Du kan ha till rimliga pengar. Plåttak är väldigt utsatt för värme och kyla, och inte minst ljud, vid regn.
Vad som är än viktigare, och som det forskas kring, är höjden, för både mäniskor och djur. Det skall vara högt till tak, det visste man förr, kolla gamla skolsalar och sjukhus. 3 -- 3.5 m är nog minimum för hästar, om dom skall trivas.

Råspont och pappat är bra. Vet dock inte hur det är med den lilla lutningen som TS vill ha?

Gällande höjder så har vi ju det avklarat sedan tidigare. ;-)
1,5x mankhöjd eller ett minimimått på 2,5m tror jag det är som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.