Tak & Vind
janwide: OK. Men varför vill ni ändra lutningen på taket? Är det huvudsyftet eller vill ni öka isoleringen? Hursomhelst, kan ni kanske tänka som jag (och en massa andra med kallvind) att bygga det nya taket på det befintliga med isolering utvändigt så att ni höjer tempen på mellanutrymmet för att undvika kondens/mögel. Mellanutrymmet skulle då fungera som en s.k. klimatvind och ska
BigGitt: Att inreda är inte samma som renovera. Bara el dragning+mat = 25000. Radiatorer+rör= 15000. Vill man att en rörmockare ska göra det kostar det ytterligare 10000. Bara detta el+vvs= 50000. Men visst. Har man behörlighet kan man göra det själv. Billigaste golvbeklädnad+spån 15000 för 75kvm. Var har man reglar/material för att bygga på så att det blir min250mm isol? Sen själva
androxe: Jag har nu tänkt om och kommit fram till att jag hellre vill jobba med trä, mest för jag är van med det, men även pga priset. 45x45 kan man få för 5 kr(!) metern. Jag tänke sätta reglarna på tvären, o sätta gipsskivorna så gipsskivornas kortsidor hamnar mot reglarna hela tiden. 240 cm skivor. o cc40 då känns lämpligt. Sänkningen blir då 58 mm med 13mm gips. Fäster reglarna med
Mats Lj: Vet ej var garaget är beläget ex vis snözon 2 vad består yttertaket av? plåt, tegel. Antag att: taklutningen är 27grader (takstolshöjden är 1/4 av spännvidden), kvistarna på plankornas 2 tums sida inte är större än 25mm och inga andra fel finnes. Enl tabell Takstolshandboken tungt tak c/c 1200 överram 45x120 underram 45x145 virke T24 blir spännvidden 3,8meter. Dina takstolar står
attemptare: Hej, Vi bor i ett äldre hus i Skåne och har planerat att stor renovera i sommar och då ska alla takstolar bytas ut. Vi vill byta hela taket eftersom de befintliga takstolarna är för klena, taket är inte tätt när det blåser hårt och när det gäller isolering så är den inte tillräcklig och det finns dessutom ingen luftspalt osv. Samtidigt när vi byter tak så vill vi passa på och
Frebbe: Det är inte avluftningen till avloppsstammen då? Dessa brukar inte ha någon hatt. Men om det är öppet rätt ner till isoleringen på vinden, så bör den absolut ha nån form av hatt.
blafot: Hade i natt ca -15 ute och på vinden var det +3. Har sänkt värmen en grad inne för att testa om det gör någon skillnad. Har tidigare haft frost på de instickande spikarna i rotet men i år har det vrit obefintligt. Har däremot kommit lite nu på de nedre spikarna.... vid vecken. Tror att det är pluss upptill och minus (eller på gränsen till - ) längre ner på taket. Därav bildas det
Yrrol: Har innertaksskivor som är ungefär 250*58cm... funderar lite på lägga igen skarvarna och få ett enhetligt... De har nog målat dom en gång tidigare, retar mig på knottror som skiljer mellan rummen.. sen börjar vissa skivor lossa.. men, spika ihop dem.. spackla skarvarna.. och sen lägga microlit... blir det bra och hållbart måntro?
fredda: Tror inte skruvarna påverkar särskilt mycket, det enda som är "utsatt" är ju själva toppen på skallen. Skillnaden i pris mellan macho-dach o tex. thermisol motiverar ju också att man isf punktisolerar varje skruvskalle med en klutt fogskum. Cellplasten släpper ju vatten i princip rakt igenom så tätheten spelar nog ingen roll.
carax: Ett tak med 6 graders lutning. Vad hade Ni lagt för takmaterial ? Takpapp eller Aluzink Frågar jag person A så säger denne att takpapp är bäst. Frågar jag person B så säger denna Aluzink. Ni behöver inte värdera prisskillnaden i ert val. Livslängd, Underhåll och Konstruktionssäkerhet är det jag vill få en analys på. Båda alternativen utförs av auktoriserad takläggare med för
amb981: Hej! Så här är det vi hyr ett timrat hus med revitering ovanpå. Nu kommer det sig som så att det har varit mycket snö ute 1 månad och helt plötsligt oavsett det är minus eller plusgrader så har det börjat läcka in vatten på olika ställen i huset. Man kan se stora fuktfläckar på utsidan reviteringen och på insidan av dessa blir det vattendroppar som läcker in detta sker vid och
tobbe72: Mer en fråga om hur länge du lät panelen sitta uppe innan du började måla. För att minimera sprickbilning(som det alltid blir med trä) bör man spontspackla och helst måla dec-feb.
Humclover: Hej! I fredags upptäckte vi att det började droppa vatten genom granpanelen i vårt åstak. Försökte att få tag på byggledaren eftersom vi endast har bott i huset i lite mer än 1 år. Tyvärr gick han inte att nå, men har senare fått uppgifter att det troligen är snö som yrt in på vinden och börjat töa. Skall det verkligen vara så att det börjar läcka efter ca 1 år? Vad kan man
carax: Hur lågt kan man göra ett valmat tak ? Dvs vi vill att taket skall synas så lite som möjligt "utifrån" (typ skokartong) men vill ändå skapa en "låg nock" mitt på huskroppen med fall åt fyra olika håll. Bygghöjd 6 m. Går det att göra en nock som är typ 6,50 i formen valmat ? :S
Peter_K: Inga ideer? kikade lite i helgen när vi skottade av snön och konstaterade att det kommer att bli för högt att göra så. Kan man bygga på befintliga takreglar på något vettigt sett och få det stadigt nog att fästa de nya takstolarna i? Vill ju gärna att takfoten på nya taket hamnar på samma höjd som det gamla.
Mikael_L: Från mig kommer du inte kunna få "professionella" svar, tyvärr. Jag har varit med och isolerat ett hus med invändigt ryggåstak, och där gjorde vi "by the book" såvitt jag förstått. Takplåt. Strö och bärläkt takpapp. råspont luftspalt 25mm, som var öppen vid takfot på bägge sidorna, ej i nock. masonit (minns inte om det var oljehärdard). Isolering. ångtät plast. Innertak. Och
nicklasz: Är det någon som har inrett vinden på ett 1 plans Älvsbyhus?
lovestad: Hej Jag skall byta mitt tak på vårt hus (byggt 1887). Det nuvarande taket är ett eternit tak söm är lagt ovanpå ett tjärtak med trekanntsläkt, under detta såligger det ett spåntak. Jag behöver någon som räknar på om takstolarna tåller detta då taket är av-växlat på 2 ställen (2 kupor). Vem räknar på detta är det takläggaren eller skall man ta in någon konstruktör?
pbengtsson: Det borde gå att få tätt med som tidigare nämt, gummiduk. Kolla http://www.takcentrum.se/00141/00150/ för mer info. Duken kostar ca 400 sek/m2 inkl arbetskostnad. Och då blir det tätt, har den själv till låglutande tak (balkonger över rum)
Mikael_Raymond: Att det skulle regna sågspån känns som ett behagligt problem att tampas med i detta läge.... Finns bot mot det, men finns det bot mot att ta ner dessa limmade skivor undrar jag? :)
orpon: [citat] Tidigare fanns paneltak och ingen plast. Ovan plasten sitter en spånskiva som också fanns där sedan tidigare.
janwide: Var uppe och ålade på min mycket trånga vind i går och testade att "känna" på de svärtade ställena med en kniv. Träet är helt fast och inte svampig överhuvudtaget så det kommer jag inte byta ut.¨Satsar förmodligen på en soptionsavfuktare för att komma åt problemet och stoppa ev. röta.
Bodtomte: Nu har byggaren varit och mätt efter fuktighet i taket och kring fönstret. Säger att han inte hittar onormala värden. Nästa åtgärd blir en plåt som avleder vatten placerad strax ovanförfönstret samt att täta framför takpannorna ovanför fönstret där de menar att snön har trängt in. Verkar detta vettigt?
Hybris: Hejsan, Jag har gjort en utbyggnad som inkluderar en omläggning av befintligt tak, isolering, installation av FTX mm. Det är en och samma enterprenör som gjort allt arbete med underkontraktörer etc. Nu har jag problem med att vinden är för varm och snön på taket smälter och bildar istappar. Har tittat på vinden med värmekamera och det var -12 grader ute men plusgrader inne.
T3ZZ: Puffar lite på tråden. Tänkte om man behöver luftspalt när brädtaket ligger omlott (det är springor på 5 cm mellan varje bräda och sedan en bräda till ovan på)? Det cirkulerar ju luft ovan på isoleringen men är detta tillräkligt?
siken45: Hej, tack för ditt svar, men tyvärr så funkar ej länken....kommer upp en fråga om username etc... Tankem med värme är väl att alldrig gå under 10+ under vintertid, men att kunna "brassa" på värmen lite då och då, om man tex har besök och vill öta/vistas i uterummet...(10+ för att klara av växter ooch dyl...) Arbetar på ett företag där jag kan köpa isolering mm BILLIGT,
Consensus: Rätt tänkt? Ska du byta tak så är "rätt tänk" att bygga om till varmvind eller klimatvind. Hål i huvudet vore att byta taket men behålla den ursprungliga mögelkonstruktionen (kallvinden). Då har du 50 år till av fukt- och mögelproblem framför dig. Ditt hus kommer att ändra utseende en del då yttertaket höjs litegrann, men å andra sidan kan du inreda vinden till vad du vill!
Wasa: Hej Bytte 170 kvm tak utan ränndalar men med en del byte av dålig råspont. Materielet (en del råspont+papp+läkt+pannor+plåtdetaljer) gick lös på ca 60 tusen. "kunden" rev av det gamla taket själv samt lyfte upp och spred ut buntarna med nya pannor. Annars gjorde jag resten själv. Det tog mig 56 timmar... mvh Wasa
Heureka: Någon som har erfarenhet av Climalife takpannor som ska rena luften? http://www.bygma.se/fileadmin/user_upload/pdf/Climalife.pdf