2 107 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Nytt tak!
Ska göra nytt tak i timmerstugan och tänkte öppna upp till nocken..
Har tänkt göra följande...
För att få synliga takåsar inne så tänker jag spika råspont heltäckande direkt på takåsarna. Sedan lägger jag en byggfolie(plast) ovanpå det... Sedan från nock till hammarbandet takstolar som blir 140mm höga direkt på råsponten och så isolering mellan dessa, 2 st 45
r för att få förskjuta skarvarna...På takstolarna spikar jag sedan bärläkt för plåten(trp 20) som en glespanel typ... Ovan på bärläkten(glesen) lägger jag en trampskyddad plast och ovanpå det plåten...!!!
Låter detta klokt?
Invändningar?
Har tänkt göra följande...
För att få synliga takåsar inne så tänker jag spika råspont heltäckande direkt på takåsarna. Sedan lägger jag en byggfolie(plast) ovanpå det... Sedan från nock till hammarbandet takstolar som blir 140mm höga direkt på råsponten och så isolering mellan dessa, 2 st 45
Låter detta klokt?
Invändningar?
Då vill jag säga att du ska strunta i plasten under plåten. Det skal bara vara plast längst in. Däremot måste du se till så det blir luftspalt melan isolering och plåt.
Det finns ju mallar för hur det här skall göras, varför inte följa dem?
Det finns ju mallar för hur det här skall göras, varför inte följa dem?
Mitt förslag:
* Yttertak (Plåt tex.)
* Strö- & bärläkt
* Diffusionsöppet underlagstak (Genomtrampningssäker plast, diff.öppen)
* Ingen luftspalt!
* Reglar & Isolering (Valfritt antal & dimension)
* ÅB Plastfolie (Alt. diff.öppen vindduk)
* Råspont
* Timmerstockar /Takåsar
* Yttertak (Plåt tex.)
* Strö- & bärläkt
* Diffusionsöppet underlagstak (Genomtrampningssäker plast, diff.öppen)
* Ingen luftspalt!
* Reglar & Isolering (Valfritt antal & dimension)
* ÅB Plastfolie (Alt. diff.öppen vindduk)
* Råspont
* Timmerstockar /Takåsar
Klicka här för att svara