Ska göra nytt tak i timmerstugan och tänkte öppna upp till nocken..
Har tänkt göra följande...
För att få synliga takåsar inne så tänker jag spika råspont heltäckande direkt på takåsarna. Sedan lägger jag en byggfolie(plast) ovanpå det... Sedan från nock till hammarbandet takstolar som blir 140mm höga direkt på råsponten och så isolering mellan dessa, 2 st 45:or för att få förskjuta skarvarna...På takstolarna spikar jag sedan bärläkt för plåten(trp 20) som en glespanel typ... Ovan på bärläkten(glesen) lägger jag en trampskyddad plast och ovanpå det plåten...!!!

Låter detta klokt? :)
Invändningar?
 
skrev fel... ovanpå takstolarna blir det trampskyddad plast och på det glesen..
 
Ingen som har något att invända mot detta?
 
jag hoppas att du får svar.
jag planerar att göra något liknande
 
är det ingen som har något att tillägga???
konstigt isf på ett så välbesökt forum!? :(
 
Då vill jag säga att du ska strunta i plasten under plåten. Det skal bara vara plast längst in. Däremot måste du se till så det blir luftspalt melan isolering och plåt.

Det finns ju mallar för hur det här skall göras, varför inte följa dem?
 
Mitt förslag:
* Yttertak (Plåt tex.)
* Strö- & bärläkt
* Diffusionsöppet underlagstak (Genomtrampningssäker plast, diff.öppen)
* Ingen luftspalt!
* Reglar & Isolering (Valfritt antal & dimension)
* ÅB Plastfolie (Alt. diff.öppen vindduk)
* Råspont
* Timmerstockar /Takåsar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.