Jag står i begrepp att byta ut mitt fula betongpannetak (Zanda pannor) på ca 180m2 till Vittinge tegel 2-kupigt..Huset är från slutet på 1800-talet.
Anledningen är att det läckte in lite vatten i ränndalarna (T-ryggås) denna stränga vinter.
Då gamla undertaket består av trästickor(sticketak) vill jag ovanpå detta lägga ströläkt 28mm samt spika ett tätt råspont tak och sedan vanlig takpapp och strö och bärläkt.

Nu till frågan. Det blir en ventilationsspringa på 28mm mellan sticketaket och råsponttaket.
Nertill monterar jag ett nät så att jag får lite ventilation. Bör man inte ha en liten glipa upptill (10mm) mellan råsponttaket och den nya nockbrädan, för att få lite luftcirkulation.
Ska man isåfall sätta en liten dropplåt på nockbrädan?
Jag avser att ha metallroll som nocktätning och den ventilerar också.

Tacksam för synpunkter.

Hälsningar Jonas

Ingen som har några synpunkter att dela med sig?

Det enda jag undrar är varför du behåller spåntaket?

/Kent

Sticketak från 1800-talet har ett byggnadsantikvariskt värde och bör bevaras. Om man gör det eller inte är ju upp till en själv.

Klart det har men diskutabelt om bevarandet innebär sämre lösningar, dessutom så är det aldrig någon som kommer att se det taket någonsin.

/Kent

Njae det var nog för att jag ville undvika att dra på mig mer jobb än nädvändigt.

Det är nog ett himla jobba att ta bort alla trästickorna, dessutom ligger det horisontella brädor tvärs takstolarna ganska tätt under dessa.

Dessutom så har man ett litet väderskydd när man tar bort dagens pannor, strö och bärläkt.
Sen tänkte jag att det kanske är en fördel om man kan ventilera under undertaket.
Man kanske unviker fuktutfällning på insida vind om man har en ventilarat utrymme under råsponttaket?(Det har jag absolut inga belägg för.) Då fordrar det väl i ochförsig att man får luften att komma in vid takfoten och sedan ut vid nocken, därav ursprungsfrågan.
Inte för att jag tror att jag har något problem då vinden är oinredd/ oisolerad och är sedan slutet av 1800-talet.

/Jonas

• Gilla
Sergey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.