18 278 läst ·
110 svar
18k läst
110 svar
Mögelfri vind en utopi?
Sida 1 av 8
Efter att ha tagit del av åtskilliga åsikter och inlägg här så blir jag inte klokare, det är ett som är säkert.
Metoder och vetande varierar ju i all oändlighet.
Jag som många andra sitter med ett sedan många år färdigbyggt hus och ser problemen bokstavligen växa år från år.
Förmodligen delvis beroende på klimatförändringarna, och kanske delvis på ett mer aktivt boende med ökade doser av dusch, bad, tvätt, värme osv...
Förutsättningar i mitt fall är Mälardalen ,åretruntboende med vedeldad skorsten.
Om man då INTE vill/kan riva eller renovera invändigt, och inte vill ändra livsstil samt att klimatförändringarna fortsätter...
Och om man dessutom inte vill ha mekaniska elberoende apparater för att trolla bort symptomen istället för att åtgärda problemet.
Vad återstår då?
Lek med tanken att vinden är oisolerad utan underliggande ångspärr, och att teglet ligger där det ska.
Finns det någon metod som genom erfarenhet ÄR pålitlig?
Metoder och vetande varierar ju i all oändlighet.
Jag som många andra sitter med ett sedan många år färdigbyggt hus och ser problemen bokstavligen växa år från år.
Förmodligen delvis beroende på klimatförändringarna, och kanske delvis på ett mer aktivt boende med ökade doser av dusch, bad, tvätt, värme osv...
Förutsättningar i mitt fall är Mälardalen ,åretruntboende med vedeldad skorsten.
Om man då INTE vill/kan riva eller renovera invändigt, och inte vill ändra livsstil samt att klimatförändringarna fortsätter...
Och om man dessutom inte vill ha mekaniska elberoende apparater för att trolla bort symptomen istället för att åtgärda problemet.
Vad återstår då?
Lek med tanken att vinden är oisolerad utan underliggande ångspärr, och att teglet ligger där det ska.
Finns det någon metod som genom erfarenhet ÄR pålitlig?
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Så länge vinden är varm och ventilerad så borde det inte mögla. Men det bidrar ju inte till att bli mindre energi beroende.
Du kan väll lägga ångspärren på vinden om du isolerar ordentligt över samt har korrekt ventilation. (Tror jag)
Fast naturen har sin gång. Finns förutsättningarna så fortsätter de naturliga processerna i allra högsta grad
Du kan väll lägga ångspärren på vinden om du isolerar ordentligt över samt har korrekt ventilation. (Tror jag)
Fast naturen har sin gång. Finns förutsättningarna så fortsätter de naturliga processerna i allra högsta grad
Bästa metoden är att flytta ut daggpunkten från vinden. Detta åstadkommer man genom att isolera på rätt sida, dvs utsidan. Läs mer om detta på Maco-Dach, Thermisol mfl.
Titeln på ditt inlägg borde omformuleras till "Mögelfri kallvind en utopi?". Svaret är ja. Mögelfritt på en kallvind blir det inte så länge vi har snöfria kalla vintrar (snön fungerar annars som "isolering" på utsidan).
Själv har jag tröttnat nu och ska plugga igen alla hål i sommar och ställa in en fukt- och temperaturstyrd sorptionsavfuktare.
Det är en sak att våra hus är felkonstruerade, men vad som gör mig duktigt förbannad är att vi fortfarande bygger nya hus på samma sätt. Byggbranschen måste vara den minst utvecklade och lärande näringsgren som någonsin existerat.
Titeln på ditt inlägg borde omformuleras till "Mögelfri kallvind en utopi?". Svaret är ja. Mögelfritt på en kallvind blir det inte så länge vi har snöfria kalla vintrar (snön fungerar annars som "isolering" på utsidan).
Själv har jag tröttnat nu och ska plugga igen alla hål i sommar och ställa in en fukt- och temperaturstyrd sorptionsavfuktare.
Det är en sak att våra hus är felkonstruerade, men vad som gör mig duktigt förbannad är att vi fortfarande bygger nya hus på samma sätt. Byggbranschen måste vara den minst utvecklade och lärande näringsgren som någonsin existerat.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Har samma problem i en kåk jag tänker köpa.
Det finns väl flera sätt att förbättra, det man inte vet är om något av det egentligen löser problemet:
-Plocka ut fukten innan den når vinden, det vill säga någon sorts mekanisk ventilation. Grundproblemet här är ju att många dels pluggat den naturliga ventilationen, dels att fuktbelastningen mångfaldigats sedan många hus byggdes. på 50-60-talet badade man, 1-2 ggr i veckan, man duschade inte varmt 20-30 minuter per person och dag. Tacka fan för att man får fuktproblem....
-Hindra fukten att komma upp på vinden. Med en Ångspärr helt enkelt. Inte alltid lätt att lägga in i efterhand men om det går så.
-Öka vindsventilationen??? En del säger att det inte funkar, andra säger det är bra. Mögelstoppers och sånt ska öka luftgenomströmningen och i så fall transportera bort fukten lite grann.
-Avfukta vinden helt enkelt.
Eller så går man tillbaka till hur det var när huset byggdes, 70 mm isolering i vindsbjälklaget och så badar man 1 gång/vecka.
Det finns väl flera sätt att förbättra, det man inte vet är om något av det egentligen löser problemet:
-Plocka ut fukten innan den når vinden, det vill säga någon sorts mekanisk ventilation. Grundproblemet här är ju att många dels pluggat den naturliga ventilationen, dels att fuktbelastningen mångfaldigats sedan många hus byggdes. på 50-60-talet badade man, 1-2 ggr i veckan, man duschade inte varmt 20-30 minuter per person och dag. Tacka fan för att man får fuktproblem....
-Hindra fukten att komma upp på vinden. Med en Ångspärr helt enkelt. Inte alltid lätt att lägga in i efterhand men om det går så.
-Öka vindsventilationen??? En del säger att det inte funkar, andra säger det är bra. Mögelstoppers och sånt ska öka luftgenomströmningen och i så fall transportera bort fukten lite grann.
-Avfukta vinden helt enkelt.
Eller så går man tillbaka till hur det var när huset byggdes, 70 mm isolering i vindsbjälklaget och så badar man 1 gång/vecka.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Vi har en kallvind, huset är från 31 eller 33. Huset är nästan 2 plan, har ca 40cm snedväggar i alla rum på övervåningen, och 2m ståhöjd precis vid takfoten (på insidan).
Isoleringen upp till vinden är 120mm torv. Enl besiktningsmannen när vi köpte så bedömde han inte att det var lönt att isolera mer, dels har vi vinden som förråd idag, med full ståhöjd på skaplig del av vinden. Vi har inga mögelproblem mot råsponten. Däremot golvet på vinden består av råspont på den del av vinden där man kan gå, sedan har någon spikat masonit över råsponten och ut över de delar av golvet som saknar golv. Masoniten som ligger ut mot takfoten har (nu torra) fuktfläckar på en del ställen, ser nästan ut som det varit pölar. Trodde först att det var en gammal läcka, men det finns inget spår av vatten på råspontten mot yttertaket. Däremot så hade vi en läcka år 2000, och bytte då taket. Spåren av den läckan syns fortfarande även på yttertaksponten. Jag har aldrig sett någon fukt uppe på vinden. Och framförallt inget mögel eller tecken på fukt på yttertakspanelen.
Anledningen till att det inte bedöms lönsamt att isolera taket, är att huset även i övrigt är helt oisolerat. Ytterväggarna består utifrån och in av Puts, asfaboard (gjort på 70 talet), massiv trävägg 60mm. 30mm luftspalt (helt tom) 28mm råspont och diverse skivor, gips eller träfiberskivor beroende på renoveringsår för rummet. De rum som vi gjort större renoveringar i har vi rivit ut till den massiva träväggen och reglat upp med isolering. På husets andra våning är det ingen puts utan där sitter original träpanel.
Det är möjligt att det är den dåliga isoleringen som "räddar oss".
Huset drar 38 000kwh per år (176 kvm boyta, som håller på att bli 220 + 94 kvm källare).
Isoleringen upp till vinden är 120mm torv. Enl besiktningsmannen när vi köpte så bedömde han inte att det var lönt att isolera mer, dels har vi vinden som förråd idag, med full ståhöjd på skaplig del av vinden. Vi har inga mögelproblem mot råsponten. Däremot golvet på vinden består av råspont på den del av vinden där man kan gå, sedan har någon spikat masonit över råsponten och ut över de delar av golvet som saknar golv. Masoniten som ligger ut mot takfoten har (nu torra) fuktfläckar på en del ställen, ser nästan ut som det varit pölar. Trodde först att det var en gammal läcka, men det finns inget spår av vatten på råspontten mot yttertaket. Däremot så hade vi en läcka år 2000, och bytte då taket. Spåren av den läckan syns fortfarande även på yttertaksponten. Jag har aldrig sett någon fukt uppe på vinden. Och framförallt inget mögel eller tecken på fukt på yttertakspanelen.
Anledningen till att det inte bedöms lönsamt att isolera taket, är att huset även i övrigt är helt oisolerat. Ytterväggarna består utifrån och in av Puts, asfaboard (gjort på 70 talet), massiv trävägg 60mm. 30mm luftspalt (helt tom) 28mm råspont och diverse skivor, gips eller träfiberskivor beroende på renoveringsår för rummet. De rum som vi gjort större renoveringar i har vi rivit ut till den massiva träväggen och reglat upp med isolering. På husets andra våning är det ingen puts utan där sitter original träpanel.
Det är möjligt att det är den dåliga isoleringen som "räddar oss".
Huset drar 38 000kwh per år (176 kvm boyta, som håller på att bli 220 + 94 kvm källare).
Det var ju inte en så farligt hög förbrukning.
Själv ligger vi på 20 000kWh / år med ca. 200mm spån och ekofiber isolering på vinden på ca. 130 m2 boyta i hus från 1924. Vi har heller inget som helst problem med mögel.
Själv ligger vi på 20 000kWh / år med ca. 200mm spån och ekofiber isolering på vinden på ca. 130 m2 boyta i hus från 1924. Vi har heller inget som helst problem med mögel.
Angående ursprungsfrågan:
Utan mekvent och "invändig renovering", vad återstår då?
Tja, isolering i yttertak kan du ju göra, och du kan ju försöka lägga tätskiktet på vinden men då UNDER isoleringen. Då slipper du riva i innertaket förhoppningsvis. Det blir ju renoveringar så klart men kanske inte "invändiga" så som du avser.
Uteluftsventilering tror jag inte mycket på, uteluften är fuktig som fan stor del av året, så ensamt är jag tveksam, det hjälper helt enkelt inte. Uteluftsventilering + värmekabel, kanske.
Eller så kan du hoppa tillbaka till ursprungsförhållanden så klart - bada i gång/vecka för att hålla fuktlasten nere samt ha max typ 70 mm isolering upp till vinden så att den hålls hyfsat varm. Då blir det säkert inga fuktproblem.
Annars ser jag inga möjligheter som inte involverar mekvent antingen centralt eller lokalt i dina våtrum, eller elberoende apparater på vinden.
Utan mekvent och "invändig renovering", vad återstår då?
Tja, isolering i yttertak kan du ju göra, och du kan ju försöka lägga tätskiktet på vinden men då UNDER isoleringen. Då slipper du riva i innertaket förhoppningsvis. Det blir ju renoveringar så klart men kanske inte "invändiga" så som du avser.
Uteluftsventilering tror jag inte mycket på, uteluften är fuktig som fan stor del av året, så ensamt är jag tveksam, det hjälper helt enkelt inte. Uteluftsventilering + värmekabel, kanske.
Eller så kan du hoppa tillbaka till ursprungsförhållanden så klart - bada i gång/vecka för att hålla fuktlasten nere samt ha max typ 70 mm isolering upp till vinden så att den hålls hyfsat varm. Då blir det säkert inga fuktproblem.
Annars ser jag inga möjligheter som inte involverar mekvent antingen centralt eller lokalt i dina våtrum, eller elberoende apparater på vinden.
Det finns flera orsaker till att kallvindar möglar mer och mer.
1. Gamla hus med ved- eller oljeeldning har en varm murstock som värmer upp vinden. Fukt faller inte ut som kondens. När uppvärmningsmetod byts så kallnar både murstock och vind. Ju kallare luft desto mindre vatten kan den bära innan den kondenserar.
2. Ändrade levnadsvanor. Torrdasset är bytt till vattenklosett, vi duschar och badar allt mer.
3. Ändrat klimat. Ett snötäckt tak fungerar som "isolering på utsidan", dvs mindre risk för kondensutfall inne på vinden. Köldbryggor bryts. Ju varmare vinter desto mindre snö och klimatet på vinden blir mer och mer likt klimatet utomhus. Den rimfrost vi ofta ser utomhus vid väderomslag uppstår alltså uppe på vinden också. Skillnaden är att rimfrosten omvandlas till innestängd fukt när den smälter.
4. Lösullsföretagen har lyckats marknadsföra tilläggsisolering av vindsbjälklaget. Samma rekommendationer har kommit från diverse energisparråd. Allt detta kan leda till att ovanstående problem förvärras dramatiskt.
Personligen tror jag inte att tätare vindsbjälklag eller mer undertryck i bostaden hjälper. Jag bor själv i ett hus med FTX och tät ångspärr i bjälklaget. Huset är inte tilläggsisolerat. Ändå har jag gott om frost på vinden vintertid och det finns också en del påväxt i vissa delar av vinden. Kruxet är att vinden är uteluftventilerad och att vi har snöfattiga vintrar. Ventilationen kan åtgärdas - dvs pluggas igen - i samband med att man monterar en sorptionsavfuktare på vinden. Visst, elförbrukningen ökar men mögeltillväxten avstannar. Den andra åtgärden är att bygga om och göra rätt från början, dvs att lägga isoleringen på utsidan och därmed flytta ut daggpunkten från vinden.
1. Gamla hus med ved- eller oljeeldning har en varm murstock som värmer upp vinden. Fukt faller inte ut som kondens. När uppvärmningsmetod byts så kallnar både murstock och vind. Ju kallare luft desto mindre vatten kan den bära innan den kondenserar.
2. Ändrade levnadsvanor. Torrdasset är bytt till vattenklosett, vi duschar och badar allt mer.
3. Ändrat klimat. Ett snötäckt tak fungerar som "isolering på utsidan", dvs mindre risk för kondensutfall inne på vinden. Köldbryggor bryts. Ju varmare vinter desto mindre snö och klimatet på vinden blir mer och mer likt klimatet utomhus. Den rimfrost vi ofta ser utomhus vid väderomslag uppstår alltså uppe på vinden också. Skillnaden är att rimfrosten omvandlas till innestängd fukt när den smälter.
4. Lösullsföretagen har lyckats marknadsföra tilläggsisolering av vindsbjälklaget. Samma rekommendationer har kommit från diverse energisparråd. Allt detta kan leda till att ovanstående problem förvärras dramatiskt.
Personligen tror jag inte att tätare vindsbjälklag eller mer undertryck i bostaden hjälper. Jag bor själv i ett hus med FTX och tät ångspärr i bjälklaget. Huset är inte tilläggsisolerat. Ändå har jag gott om frost på vinden vintertid och det finns också en del påväxt i vissa delar av vinden. Kruxet är att vinden är uteluftventilerad och att vi har snöfattiga vintrar. Ventilationen kan åtgärdas - dvs pluggas igen - i samband med att man monterar en sorptionsavfuktare på vinden. Visst, elförbrukningen ökar men mögeltillväxten avstannar. Den andra åtgärden är att bygga om och göra rätt från början, dvs att lägga isoleringen på utsidan och därmed flytta ut daggpunkten från vinden.
Just våtrumsproblemet (duschning) fixar man ju extremt billigt med en lokal fläkt (typ PAX) i befintlig imkanal. Övriga åtgärder är ju betydligt mer omfattande. Förutsättningen är förstås att imkanalen är absolut tät på vinden.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Se till att ha ca 25 mm luftspalt vid takfoten, alltså mellan tak/isolering. Skapa gärna detta med en isolerad takfotskiva. Öppna upp gavelventiler och isolera vinden med 50 cm stenull el dylikt. Öppna upp mellan murstocken och underbeslaget så att luft kan komma ut. I dagens tider måste det finnas lösningar för att komma ner i kostnader när det gäller kw/värme
Ovanstående är receptet på en mögelvind, bara så ni vet. Been there, done that. Sorry, men det är den bistra sanningen. Mer ventilation löser inga fukt/mögelproblem, tvärtom. Ovanstående är faktiskt en ganska bra beskrivning av just min egen vind.pirk skrev:Se till att ha ca 25 mm luftspalt vid takfoten, alltså mellan tak/isolering. Skapa gärna detta med en isolerad takfotskiva. Öppna upp gavelventiler och isolera vinden med 50 cm stenull el dylikt. Öppna upp mellan murstocken och underbeslaget så att luft kan komma ut. I dagens tider måste det finnas lösningar för att komma ner i kostnader när det gäller kw/värme
Pirk, du verkar ha fastnat i fel spår, både här och in andra trådar. Läs bifogad rapport istället för att ge mögelskapande råd.
http://www.cremab.se/UserFiles/File/Uteluftsventilerade vindar.pdf
eller
http://www.lfs-web.se/Vind.htm
http://www.cremab.se/UserFiles/File/Uteluftsventilerade vindar.pdf
eller
http://www.lfs-web.se/Vind.htm
