MaZtoR
MaZtoR: Jag har bara 1,78 i min källare där jag har tvättmaskinen. Är själv 1,83 så det är lite jobbigt. Min övervåning är 1,90 i takhöjd och det känns inte konstigt nu när jag har vant mig vid det.
2 svar · 638 läst
cederbusch
cederbusch: Går bra att få cellulosa eller träull sprutad i väggarna också, men är möjligen lite bökigare. Man vill ju inte ta dit sprutan för varje vägg utan gärna allt på en gång. Däremot finns det träfiberskivor (Thermocell) som du kan jobba med istället för mineralskivorna. Tycker själv ämnet är svårt, och jag står också inför detta i början av nästa år. Så jag följer spänt
23 svar · 10,6k läst
T
Tokyoboy: Alltid intressant med dessa pristradar! 2/3 av priset ar alltsa arbete? Det borde ju ga att fa ner till en mer rimlig niva beroend pa hur mycket av jobbet man kan gora sjalv alt. jobba som hantlangare. Ar det nagon som har provat att hantlanga eller gora det sjalv?
6 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej nackoooo, luftspalten är ju till för att ventilera bort fukt som kommer inifrån den uppvärmda bostaden. För att fukten inte skall ge upphov till mögel i takkonstruktionen (läs isoleringen). Råsponten med den obligatopriska takpappen är ju helt tät, varför luftspalten behövs. Ifall cementplattorna släpper igenom fukten kan nog luftspalten uteslutas. Kolla för säkerhets skull med
1 svar · 727 läst
L
Lenkan1: Ok. Då får jag ta och köpa lite mögeltvätt eller något och testa med det. Har tyvärr inga kvitton kvar så det blir att jobba lite själv...
2 svar · 3,3k läst
J
JanMattias: Tack för tipsen. Spikarna kändes fel, det är nog därför det finns med en bild där de syns tydligt. =) Just nu får det räcka med en tillfällig tätning längs med skarvarna och över spikarna. Så håller vi tummarna för att det håller ihop hyggligt till våren. Eller är det rimligt att själv lägga på ny papp med nollgradigt fuktigt väder, alternativt senare i vinter med
5 svar · 6,2k läst
G
grävaren: I ett kök behöver man ha ett tak som är lätt att tvätta av. De belagda spånskivorna, har en mycket fin yta. Det ser ut som plastbeläggning som enkelt kan torkas av med fuktad trasa. Nytt till kök, målat (ev. bredspacklat) i övriga rum.
3 svar · 1,1k läst
hfh75
hfh75: Precis.... och det gäller ju alla jobb.... ;)
6 svar · 5,8k läst
Consensus
Consensus: OK. Har du kollat att bostadsdelen har undertryck? Ett felbalanserat ventilationssystem gör att inomhusluft trycker ut. Har du tex en FTX så skall tilluftsflödet ligga ca 10% under frånluftsflödet.
4 svar · 2,4k läst
1
10009: Hur har man gjort taket på bilden? Framgår kanske inte riktig men taket är av smala träribbor. Någon som gjort något liknande?
0 svar · 4,2k läst
·
Consensus
Consensus: Du har samma problem som alla andra. Kallvinden, eller vad som är kvar av den - dvs din luftspalt - är en riskkonstruktion. Fukt, rimfrost mm på köldbryggor innanför undertaket visar bara att daggpunkten sitter på fel sida om taket! Dvs på insidan. Hur fanken kan man bygga så frågar man sig? Ja-a, bra fråga. Fråga de som bestämmer svenska byggnormer.
1 svar · 3,7k läst
I
isolde: Funderar på att slopa ventilationen till vinden pga ogynnsamma förhållanden vintertid, när fuktig uteluft ska "ventilera" bort fukten från vinden. Till saken hör att jag har underlagspapp på taket, alltså ej diffusionsöppen duk som man vanligtvis ser när det talas om oventilerade vindar. Taket är en traditionell konstruktion med takpannor, bärläkt, ströläkt, underlagspapp och
0 svar · 2,3k läst
stary
stary: Hej! Har planer på att renovera yttertaket på vårt hus som är byggt -64 med gammal timmerstomme från slutet på 1800-t. Ett problem med övervåningen idag är att kattvindarna, där badrum, ett sovrum samt del av allrum är inhysta har på tok för låg takhöjd vilket gör nyttjandet av dessa ganska begränsat. Att bygga bort kattvindarna är svårt eftersom timmerstommen går här.
0 svar · 2,0k läst
R
rebmic: Tack Peppe_e.....!
2 svar · 2,8k läst
F
Ferma: Skräpet i rännorna ser värre ut än det är och svårt att få bort på en del ställen, jag ser var det rinner över och rensar där, helst när det är torrt. Med nät över, kan det rinna över näten och finns det dräneringsrör att lägga i eller är det en bra idè?
0 svar · 981 läst
P
PX-21: Ej expert! Vad tror du om hammarlack.....? ...målade mitt rostiga avluftningsrör som nytt fortfarande efter 4 år... Mvh
3 svar · 4,1k läst
swecul
swecul: puffar...
1 svar · 1,6k läst
T
tovew: Hej Är av samma åsikt vad gäller synliga balkar så det får nog bli kertolösningen. Tusen tack för alla åsikter. Mvh Toved^_^b
8 svar · 3,9k läst
J
JanneL: Ja du Jan-Å, kan bara konstatera att ni har bra smak! d^_^b
6 svar · 1,9k läst
Fisch
Fisch: Har för mig att det oftast blir fuktigt vid takfoten?
31 svar · 11,6k läst
R
byggare henke: kör du med plast. fixa ventilation först bara
5 svar · 1,4k läst
J
JanneL: Upptäckte att jag glömde nockplåten, 96:25 per meter. Onödigt att det skall regna in där om du nu byter tak! :)
2 svar · 2,8k läst
M
mullemeck2: okej. så slutsatsen blir väl då att det inte spelar så stor roll utan jag ska välja det som byggföretaget föreslår. (förutom om det är fiberarmerat)
5 svar · 15,3k läst
apotekarnes
apotekarnes: På de flesta varianter av lertegel brukar spikhålet bara precis täckas av nästa panna vilket innebär att vatten i teorin kan rinna in vid slagregn. Dessa tak har ofta fungerat i generationer tack vare bra undertak. Försök göra en kvalificerad bedömning med hjälp av lite sunt förnuft innan du gör om. Om du bestämmer dig för att göra om har jag ett tips för mätningen. Kapa till ett
7 svar · 6,7k läst
E
EvelinaL: Har problem med svart och vitmögel längs takfoten. Vi behöver se över ventilationen givetvis, men önskar sanera befintligt mögel. Om man anlitar en saneringsfirma vad kan det kosta? Vinden är drygt 60 kvm. Förstår att det kan skilja sig mkt, men på ett ungefär?:o
0 svar · 6,2k läst
G
Gabbe1: Instämmer med föregående skribenter. Mitt tak var oxå 100% tätt med enbart underlagspapp. Sommaren som gick var en bra sommar för att få detta noggrant kontrollerat ;)
5 svar · 1,9k läst
E
Eva H: Håller med Farzan. Det har varit många timmar med piazzava, kupad planteringsspade och svedda knän på vårt Zandatak lagt 1988. Behandlade det med ett antimossmedel för två år sedan så än är det lugnt. Från att det har varit svart så är det idag grådassigt. Idag kanske takpannorna är bättre men det borde finnas lättare och glatta så att fästet för ovälkommen växtlighet blir
4 svar · 4,4k läst
lasseseger
lasseseger: Ska sätta upp solfångare på taket och undrar hur man gör genomföringen mot tjärpappen genom teglet? Täta med silicon etc? Hålen blir ca 30mm och runda.
0 svar · 1,7k läst
N
Nicko100: Hej! Jag och min fru är på väg att köpa ett 1 1/2 plans hus i Skåne från -61. Ovanvåningen är inredd med "snedväggar/snedtak" upp till tacknocken. När huset byggdes lade man inte in någon diffusionsspärr utanför gipsplattorna i snedtaket, utan man lade 10 cm mineralullsmatta direkt bakom gipsen och därefter taklag med takstolar av trä som täcktes av panel, underlagspapp och tegel.
0 svar · 1,7k läst
A
arne: Med tanke på att bensalkonklorid/bensaltensid är det verksamma ämnet i Grön-Fri/Prick-Fri som säljs i alla bygghallar så kan det väl inte vara värre att köpa samma sak för mindre pengar?!
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.