gadu^
gadu^: Hade en besiktningsman som kollade vårat tak på vintertid och konstaterade att det behöver bytas inom en snar framtid... Han var uppe med stege och skottade bort snö...
1 svar · 1,4k läst
M
Mosmaskin: Med tanke på hur pass tungt Huntonit är så skulle jag nog införskaffa mig en sån regelavkännare alternativt bara ta bort gipsen vilket inte borde ta så lång tid.
1 svar · 9,5k läst
S
starmanin: Jag har med bilden ovan försökt visa hur jag vill bygga. Innanför luftspalten ska det ju egentligen vara vindpapp men jag har inte orkat rita dit det. Det blir så mycket detaljer. I båda alternativen har jag höjt innertaket genom att sätta gipsskivorna direkt på takstolarna. I alternativ ett har jag fyllt upp med isolering ändå upp i nock och i alternativ två har jag satt isolering
7 svar · 8,6k läst
·
P
Plura: Precis, trappan upp är i takåsdelen till båda loften via en loftgång.
4 svar · 3,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Borsta / skotta försiktigt. Bättre att lämna lite snö eller is än att skada pappen. :) Och halka inte ner.
4 svar · 1,4k läst
Axelzons
Axelzons: Hej Skruva stegen i läkten som eterniten är skruvad i, använd tätning. Övriga regler för taksäkerhet hittar du här: http://www.cwkalkyl.cwlundberg.se/Dokument/PDF-CWL/CWL0023SV.pdf
1 svar · 6,9k läst
C
clivo: Tjänare, jobbar som Takmontör,pris 450m2 och då ingår allt,material,arbete,ställning,container,Mjöbäckpannan, ex moms mvh cliff
8 svar · 4,0k läst
S
Skogsbullen: Tja, det kanske är ett alternativ? Det låter lite jobbigt bara, det handlar om ett utrymme som är ca 170 cm högt i nock, och har en golvyta på ca 3x10 meter. Det kommer ju också att förändra klimatet helt på hela vinden, man måste planera ventilation mm ganska noga om jag förstått saken rätt. Tanken med att göra ett mindre utrymme är att större delen av vinden skall förbli vind
2 svar · 996 läst
B
BLANCH: Jag bygger om mitt garage som ligger mellan två huskroppar 3,8x7m, Takåsar 45x220 CC60 råspont isolering snölastzon 2. Kan man ta luftningen genom att borra hål i takåsarna istället för att göra en avanserad och dyr lösning med luftning längs huskropparna ? Om det går hur många och hur stora hål behövs det på 3,8m ? Går det att förstärka åsen om det behövs ?
0 svar · 1,1k läst
F
Fishermansfriend: Vilken dimension bör jag ha i virket till takstolarna i min lilla bod.Själva boden utan tak är 1.7m bred,så 45x95 borde väk räcka eller?totala bredden på takstolen blir 2.5m.
0 svar · 1,5k läst
gadu^
gadu^: Varför inte göra det rätta och borra hål för mögelstoppers så du får en ordentlig ventilation? Bättre o ta det säkra före det osäkra...
1 svar · 1,6k läst
D
Doldskada: [citat] Det var Thermisol - jag ringde dom i sommras och ställde lite frågor ang deras isolering och blev ombedd att ta lite mått o fotografier på huset så att deras konstuktör kunde kika på det. Tyvärr hände inget efter det fast jag skickade påminnelse vid ett flertal tillfällen. Synd för det var lätt o prata med dom och det tycktes som om man skulle få hjälp.
18 svar · 4,5k läst
estwing
estwing: typ sånt här: http://www.rcv-energiteknik.se/?artnr=Backspj%E4ll+125 mvh snickar estwing
11 svar · 6,8k läst
Y
Yrrol: Nu har de påbörjat, det blev bara kilar för styra vattnet och inga ändringar på taket med rännor osv.
5 svar · 1,2k läst
E
Erik_Viklund: Hej, Har drabbats av ett läckage i taket och måste lägga om det. Vilket taktäckningsmaterial skulle du välja? Behöver era ídéer och era erfarenheter samt möjligen en uppfattning av kostnaderna. För tillfället ligger det ett äldre falsat plåttak direkt på råsponten. Taket har svag lutning, ca 7 cm på 4,5 meter och är ca 25 kvm stort. Ovanpå taket vill vi i steg två kunna sätta
0 svar · 841 läst
Fotografen
Fotografen: Jag skulle sätta dit en skruv eller nit ev tillsammans med någon tlämpligt tätmedel.
11 svar · 25,9k läst
J
Johan_från_lund: Vi har ett sådant tak. Köpte det på blocket och måste avråda från sådana lösningar. Det fångar löv och smuts och kräver rengöring 2-3 ggr per år! Vi sitter och planerar byte just nu!
3 svar · 11,1k läst
S
siken45: Hejsan!! Jag undrar lite om hur man kan lösa problemet med kondensen under ett plåttak?? alla tips och ideer är mkt välkomna!!! bygger ett uterum, vinterisolerat, med en terrass ovanpå, har andvänt mej av ett system som heter "til-tak", det är färdigbockade aluzinkplåter som har ett färdigt fall, man reglar alltså upp taket helt plant för att sedan lägga i dessa plåtar som skruvas
0 svar · 5,4k läst
Vispen74
Vispen74: Vi har ett tak gjort för lätt takkonstrution, dvs plåttak eller papp för vår snözon. På detta tak ligger det nu tegel i stället, alltså är takkonstruktionen något underdimensionerad. Nu när all snö faller i massor här i Roslagen undrar jag; när är det dags att skotta av snö från taket tro? Behövs det över huvudtaget? Hur gör ni andra?
0 svar · 4,1k läst
B
BigGitt: [citat] Du bör kolla det vid det stället där det droppar. Det bästa vare att hyra/låna en berörningsfri fuktmätare.
9 svar · 6,1k läst
·
R
Roundup: Jag tippar på att det är större risk för skador och läckage om man är uppe och springer på taket än om snö i rimliga mängder får ligga kvar.
4 svar · 1,4k läst
L
LasseR: Hej Peter, Jag använde Moniers Divoroll Top RU till mitt tak. Det var riktigt smidigt med de dubbla klisterkanterna. Ingen tätningsmassa mellan fiberduk och cellplast, däremot hade jag fogmassa på ströläkten för att få så tätt som möjligt vid genomföringarna när jag skruvade. Taket är inte riktigt klart än tyvärr, det har varit lite taskigt väder i höst. Jag har bara kvar nock
15 svar · 9,0k läst
S
stefan_o: På ett 20 år gammalt hus har jag låtigt "proffs" klä in sidorna på vindskivorna med aluminium och dessutom ersatt de gamla vindskivebeslagen som sitter mot ett 2 kupigt betongpannetak med undertak i takplyfa. Nu är jag inte nöjd med att de satt dit vindskivebeslag som är smalare än de gamla i plåt. Vilka grundregler/praxis gäller för jag hittar inga dokument (BBR HUS AMA)? Tex att
0 svar · 1,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Precis som vanliga gamla hus. d^_^b
7 svar · 3,1k läst
A
Aerostaffan: Läcker litegranna nu bara. Vill som sagt inte lägga ut en massa pengar på det eftersom det ska rivas såsmåningom.... Tack för alla tips!
7 svar · 2,5k läst
L
laxen: Hej! Har ett snedtak med ca 6 graders lutning som är byggt av limträbalk klädda med spånt och sedan bandtäckt plåt. Har masonitskivor som luftspalt under spånten och sedan ca 30 cm lösull. Därunder är det sedan plastfolie och glespanel. Snickaren har byggt plyfalådor för alla takgenomföringar såsom köksfläktsrör etc som sedan plåtslagarna klätt in i plåt. Sedan har
0 svar · 1,6k läst
J
JonasFapejo: Sele eller ställning något av det måste du ha för att som yrkesman jobba på tak.
3 svar · 1,8k läst
Consensus
Consensus: Vattnet rinner ut samma väg som det hade gjort med råspont och underlagspapp. Träfiberskivan är gjord för detta syfte och är glasfiberförstärkt på utsidan. För övrigt så ska det aldrig läcka in under takpannor.
1 svar · 4,6k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Hej, jag är väl insatt i hur man ska lägga grästak men har ändå stött på ett problem. Tyvärr så finns det ingen möjlighet att gräva upp de 2x 75kvm gräs som jag behöver till mitt tak. Därför undrar jag om ni tror det fungerar att så gräset med ett jordlager på 15-20cm? Om det går, vilken typ av matjord ska jag då ha? Det borde väl bli någon blandning med sand antar jag..?
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.