1 812 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Några frågor inför takbytet
Hej!
Ska snart ge mig på att byta ut 640m2 tak med några anställda snickare.
Har några frågor.
1. Ska jag spika eller skruva läkten? Känns som att det borde bli säkrare med skruv men samtidigt ta längre tid. Hur gör proffsen?
2. Vilken dimension på läkten? Ska ha betongpannor och bygghandlarna säger att 25x38 duger bra, men en snickare menar att han själv skulle ha valt 25x25 men att 25x38 duger fin fint. Nackdelar med att välja större dimension, förutom priset?
3. Har beställt nya stuprör och hängrännor, men märkte först nu att det går en plåt, regndal?, från takfoten ner till hängrännorna. Denna plåt är lite rostig, jag hade tänkt måla alla plåtdetaljer på taket, runt skorsstenar och avluftningar etc. Dessa detaljer är säkert 70 år gamla. Någon med invändningar?
4. Snörasskydd och nockfästen etc, fäster man fästerna innan man lägger pannorna?
5. Alla bygghandlare jag besökt rekommenderar olika underlagstak, alla rekommenderar de billigaste vindskydden, visst borde även dom hålla tätt i många år?
Tacksam för svar/Nybörjarn
Ska snart ge mig på att byta ut 640m2 tak med några anställda snickare.
Har några frågor.
1. Ska jag spika eller skruva läkten? Känns som att det borde bli säkrare med skruv men samtidigt ta längre tid. Hur gör proffsen?
2. Vilken dimension på läkten? Ska ha betongpannor och bygghandlarna säger att 25x38 duger bra, men en snickare menar att han själv skulle ha valt 25x25 men att 25x38 duger fin fint. Nackdelar med att välja större dimension, förutom priset?
3. Har beställt nya stuprör och hängrännor, men märkte först nu att det går en plåt, regndal?, från takfoten ner till hängrännorna. Denna plåt är lite rostig, jag hade tänkt måla alla plåtdetaljer på taket, runt skorsstenar och avluftningar etc. Dessa detaljer är säkert 70 år gamla. Någon med invändningar?
4. Snörasskydd och nockfästen etc, fäster man fästerna innan man lägger pannorna?
5. Alla bygghandlare jag besökt rekommenderar olika underlagstak, alla rekommenderar de billigaste vindskydden, visst borde även dom hålla tätt i många år?
Tacksam för svar/Nybörjarn
Klicka här för att svara