Hej!
Ska snart ge mig på att byta ut 640m2 tak med några anställda snickare.

Har några frågor.

1. Ska jag spika eller skruva läkten? Känns som att det borde bli säkrare med skruv men samtidigt ta längre tid. Hur gör proffsen?

2. Vilken dimension på läkten? Ska ha betongpannor och bygghandlarna säger att 25x38 duger bra, men en snickare menar att han själv skulle ha valt 25x25 men att 25x38 duger fin fint. Nackdelar med att välja större dimension, förutom priset?

3. Har beställt nya stuprör och hängrännor, men märkte först nu att det går en plåt, regndal?, från takfoten ner till hängrännorna. Denna plåt är lite rostig, jag hade tänkt måla alla plåtdetaljer på taket, runt skorsstenar och avluftningar etc. Dessa detaljer är säkert 70 år gamla. Någon med invändningar?

4. Snörasskydd och nockfästen etc, fäster man fästerna innan man lägger pannorna?

5. Alla bygghandlare jag besökt rekommenderar olika underlagstak, alla rekommenderar de billigaste vindskydden, visst borde även dom hålla tätt i många år?

Tacksam för svar/Nybörjarn
 
B
spika är det bästa
ströläkt som 25*25mm, men bärläkt??
nog kan du måla dom. om det inte är rost hål, men det bästa är att byta ut.
lägga gärna dit pannor först.
 
Kör med 25x38 som bärläkt också! Blir ju mycket spring upp och ner innan pannorna är på plats, finns inget trökigare än att byta ut/laga sånt som man precis satt dit!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.