F
Frasse fräs: Firman kommer på måndag och spikar dit lite ströläkt fäst i takstolarna. Tror han blev lite bekymrad när han såg det för han trodde nog mig inte riktigt när vi talades vid i telefonen. Nog fan känns det bättre att taket är förankrat i takstolarna istället för i 17mm råspont!
5 svar · 2,8k läst
P
byggare henke: går ej att gå på nock även om den sitter bra. är den dåligt bränd så går nocken sönder
4 svar · 1,5k läst
E
Erik_1972: Jag har ett hus som inte varit eldat med annat än elpatron dom sista 4 åren, och inte har sotaren varit där eller skickat räkningar för det inte. jag hade ringt och pratat med sotaren, dom planarna är väl ifall du skall ha dit en sotare. dom är ju generella fastställda av boverket, dom kan ju inte veta att du inte har en skorsten.
2 svar · 2,2k läst
E
Erik_1972: Hej alla, Hur identifierar jag en tegel tillverkare, jag har ett äkta tegeltag ( inte betong ) och behöver byta 4-5 pannor som spruckit, stod en hög med pannor i garaget när jag köpte huset för 3 år sen, kollade precis igenom dom, och dom har alla sprickbildningar, så dom vill jag ju inte sätta upp, men jag hittar inte tillverkaren, och vill ju gärna ha likadant tegel igen. Enda sak som
0 svar · 1,6k läst
E
Erik_1972: Jag hade åkt till en annan butik, och fixat en rulle med klisterkant, visst kan du fixa det med det du nu har, men jag tycker det låter lite svårt om inte du lagt papptak utan klisterkant tidigare. Valet är naturligtvis ditt och ingen annans. Och tyvärr så bor du för långt ifrån mig :), annars hade jag haft 1-2 rullar med klisterkant du hade kunnat få., men norra skåne till
16 svar · 27,0k läst
MaZtoR
MaZtoR: Fotplåt ser jag som en självklar sak. (som plåtslagare kanske det inte är så konstigt)
2 svar · 3,3k läst
M
Mats Lj: Alla vet vad du menar men Masonite är ett varumärke board är en bättre benämning. Om board läggs på tak utan undertak måste den vara trampsäker. Tegelläkten blir grövre 45x70 för boardtak, 25x38 (25x50) för råspont vid c 1200 på takstolar. Materialkostnaden blir ganska lika.Mindre arbetstid att lägga boardtak. Är det kallvind? mindre risk för mögelpåväxt på board./MLj
1 svar · 1,8k läst
E
Erik_1972: jag har själv 2 pannor som skall bytas, får flytta på stegen, då den ligger rakt på dom som är spräckta, sen är det bara att lyfta bort dom, och lägga dit 2 hela :) blir väl 1 timmes jobb totalt. så en fackman tror jag kostar 2000:- för den timmen, tyvärr mycket som går i skatt och andra avgifter innan han kan få sin lön. :(
5 svar · 4,4k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Har väl lagt ett och annat papptak, men är ju inte expert... 1. lägg nedre våden först. Jag skulle spika den tätt ovan takfallsändringen som på bild eftersom denna kommer under våden ovan 2. låt den stiga över falländringen med minst 150mm & klipp ett jack vid takfallsändring ute i hörnen. 3. lägg övre våden. Jag skulle spika den tätt i överkant eftersom denna kommer under
1 svar · 1,6k läst
·
A
Arne999: jag ska lägga om taket på min sommarstuga. Vinden är isolerat och saknar idag luftspalt. Det finns EN liten ventil högst upp på på ena gaveln...... Jag kommer fixa luftspalt nu givetvis men frågan är hur jag ska göra med ventilation. Jag har läst att man "ska" ha taknocksventilation när man har en isolerad vind vilket verkar vara lite måjobbigt jämfört med att fixa en ventil på
0 svar · 2,5k läst
C
corre: Förra ägaren på min kåk anlitade en klåpare som la plåt över eternittaket. Inget ont i det, om det var bra gjort, vilket det nu inte är, flera missar i plåtarbetena och inte ens ordentliga urjackningar för ventilationsgenomföringar mm. I år ska en mindre del på ~40kvm läggas om, inför en omläggning nästa sommar av hela huset (~180kvm takyta). Den som ska läggas som är över
0 svar · 4,6k läst
Berliner
Berliner: Hej, priset ligga vid 800,00 SEK inkl Moms i röd eller svart. Berliner
4 svar · 4,8k läst
P
persimon: Hej alla Byggahus medlemmar. ligger på en filt i sommar värmen och funderar över renoveringen som komma skall. Jag har ett hus som behöver en rejäl ansiktslyftning. min fråga är, Ska man göra allt på en gång med en totalentreprenör. eller ska man dela upp det på olika företag. Undrar även vilket som uppskattningsvis blir billigast? detta skall göras 1. Nytt tak "Tegeltak med
0 svar · 1,1k läst
·
P
plåtslagarn: japp plåtlagret i kil
1 svar · 3,4k läst
Y
yuphin: Har ett litet förråd (5kvm) där taket börjar se dåligt ut. Det är papp på taket nu och det ser ut som att träet under pappen behöver bytas ut. Någon som kan berätta lite kort steg-för-steg hur man byter tak? Eller kanske länka till en instruktion? Behöver ingen avancerad konstruktion då detta är ett oisolerad förråd som bara används för trädgårdsredskap.
0 svar · 1,2k läst
P
pbengtsson: Den murade skorstenen kapade jag ned jäms med övervåningens bjälklag, sedan en stos på detta och fortsatte med en stålskorsten. Men då hade jag bara en pipa. Men vad mycket bättre draget blev. Kostnad för 4m rostfri 60mm isolerad skorsten ca 12.000, jag valde inte att mura då jag behöde utrymmet.
11 svar · 24,5k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Hej Bex0: Vad vackert, hoppas ni får det! Passa på att fråga mäklaren vad det är för panel under med. Fråga dig också om du behöver tilläggsisolera, eller kolla upp driftkostnaderna, tilläggsisolering innebär lite ställningstaganden om man skall flytta ut fönsterna eller låta huset bli lite mer "hålögt"... Ett så fint hus som ni bjuder på skulle må bra och bli helt underbart
16 svar · 6,5k läst
V
vallenman: Kommer att intallera ett par solfångare i den närmaste tiden. Solfångare kommer jag att placera på taket, problemet är hur jag drar ner rören till tanken genom taket på ett smidigt sätt. Det finns takgenomföring att köpa, finns det andra alternativ genom nockpannan t.ex. Takgeomföringen kostar ca 1400kr och det tror jag att det går att göra billigare. Men hur? //Kenneth
0 svar · 1,3k läst
S
Stenper: Hej hakaner, tack för ditt svar! Fonda Geoplex är förmodligen ett likvärdigt men billigare alternativ. Jag ska absolut kolla upp det noggrannare.
2 svar · 5,3k läst
Pen
Pen: Tack för svaret. Ja, det finns en tång på Lindabs hemsida. Lite svårt att avgöra exakt hur den fungerar, men helt klart måste hängrännan först monteras bort - men det får jag ju göra i värsta fall. Frågan är om man sedan kommer åt trots att "kroken" är monterad. Använde du din tång när kroken var på plats? Pen
2 svar · 3,6k läst
MaZtoR
MaZtoR: Beror på vilken sorts plåttak du ska lägga. Kolla i beskrivningarna.
1 svar · 1,6k läst
MaZtoR
MaZtoR: Finns skummgummiband som tätar bra mot snö i ränndalarna.Själv tycker jag inte om varken utseendet eller att jobba med försänkta ränndalar.
1 svar · 1,9k läst
·
B
blafot: Hej. Har ett pannplåtstak i gott skick (dvs. bra rote och bra plåtar som är målade med svart fin färg och kompletteringsskruvade för att sitta vid storm). Mitt problem är att spikarna rör sig och det har i vinter släppt in vatten via skarvar, det är brutet åt alla håll.... och då underpappen är dålig och helt saknas vid ränndalarna så har jag rådgjort med och har fått följande
0 svar · 1,5k läst
U
Uppsalahägern: Glömde säga tack för inläggen!! Johnny
4 svar · 2,1k läst
J
JOW: Ah, såklart, tack för svar...
5 svar · 5,2k läst
S
Svenstorp: Hej! Är det någon som vet var man kan komma över gammalt tvåkupigt Nabbensbergstegel? (gammalt lertegel från Vänersborgs tegelbruk). Vi bygger till vårt hus och behöver då ytterligare ca 400 pannor men det verkar lurigt att hitta samma tegel. Mvh/ Sven
0 svar · 757 läst
F
Fadi: hej! förr kunde man göra som man tyckte. råspont ska läggas på längden. sommar och vinter= sväller och krymper sponten. sen håller det bättre om man ska ska ha betongpannor på. de är tyngre. och väger ca 4.1 kilo stck jämfört med gammla tegelpannor på ca 0.8 kg. och när sotaren ska upp på taket. :)
3 svar · 1,6k läst
B
Bultman: Hmm! hittade svaret själv.. det är en valmtätning jag sökte..
1 svar · 1,3k läst
T
twtwtw: Hallå, Jag har ett tak som består av tegel, reglar och sen takboard. Nu ska jag från insidan sätta upp thermisols luftspaltskiva. Har köpt plastbrickor och undrar nu om jag ska använda spik eller skruv? Sen får väl inte den sticka igenom boarden på utsidan, eller? Det är en 3,6 mm takboard så det är inte mycket att spela med. Eller kan jag limma upp den?
0 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.