Tak & Vind
JonasFapejo: 150mm omlott ska dom ligga på varje sida!!
Stenper: Hej hakaner, tack för ditt svar! Fonda Geoplex är förmodligen ett likvärdigt men billigare alternativ. Jag ska absolut kolla upp det noggrannare.
Pen: Tack för svaret. Ja, det finns en tång på Lindabs hemsida. Lite svårt att avgöra exakt hur den fungerar, men helt klart måste hängrännan först monteras bort - men det får jag ju göra i värsta fall. Frågan är om man sedan kommer åt trots att "kroken" är monterad. Använde du din tång när kroken var på plats? Pen
MaZtoR: Beror på vilken sorts plåttak du ska lägga. Kolla i beskrivningarna.
MaZtoR: Finns skummgummiband som tätar bra mot snö i ränndalarna.Själv tycker jag inte om varken utseendet eller att jobba med försänkta ränndalar.
blafot: Hej. Har ett pannplåtstak i gott skick (dvs. bra rote och bra plåtar som är målade med svart fin färg och kompletteringsskruvade för att sitta vid storm). Mitt problem är att spikarna rör sig och det har i vinter släppt in vatten via skarvar, det är brutet åt alla håll.... och då underpappen är dålig och helt saknas vid ränndalarna så har jag rådgjort med och har fått följande
Svenstorp: Hej! Är det någon som vet var man kan komma över gammalt tvåkupigt Nabbensbergstegel? (gammalt lertegel från Vänersborgs tegelbruk). Vi bygger till vårt hus och behöver då ytterligare ca 400 pannor men det verkar lurigt att hitta samma tegel. Mvh/ Sven
Fadi: hej! förr kunde man göra som man tyckte. råspont ska läggas på längden. sommar och vinter= sväller och krymper sponten. sen håller det bättre om man ska ska ha betongpannor på. de är tyngre. och väger ca 4.1 kilo stck jämfört med gammla tegelpannor på ca 0.8 kg. och när sotaren ska upp på taket. :)
Bultman: Hmm! hittade svaret själv.. det är en valmtätning jag sökte..
twtwtw: Hallå, Jag har ett tak som består av tegel, reglar och sen takboard. Nu ska jag från insidan sätta upp thermisols luftspaltskiva. Har köpt plastbrickor och undrar nu om jag ska använda spik eller skruv? Sen får väl inte den sticka igenom boarden på utsidan, eller? Det är en 3,6 mm takboard så det är inte mycket att spela med. Eller kan jag limma upp den?
RoggeL: Vi håller som bäst på att bygga en ekonomibyggnad med mansardtak. Tanken var att isolera ned till takfoten och upp till nock, dvs med synliga takstolar. Eftersom vi kommer att använda takvåningen som förråd vill vi maximera utrymmet. På vintern kommer vi att värma upp till 10-15 grader max. Alternativet är att isolera vid stödbenen och hanbjälken som vanligt. Är det några
klaskarlsson: [citat] Ok då förstår jag - men det förutsätter ju att man kan isolera om från utsidan också /K
Ekand: Ingen aning ännu, får väl bli balskor då om jag ska regla upp mellan takbalkarna. Kanske inte så dum ide ändå. Det kan bli så att jag kör fler takbalkar och cc1200 i stället för cc2400 det blir 1000 kr billigare att köra cc2400 känns som det kvittar. Fredrik
KarlJG: [citat] Hej! Kan inte svära på att det var svartmögel, antog det då det var en svart beläggning på ett par mm över stora delar av takytan. Vad skulle det annars kunna vara? Angreppet var gammal, stoppat och torrt då ventilationslösningen ändrats tidigare. Mvh /KarlJG
Flurken: Jag använde oljeboard när jag gjorde detta. Det är en j-a massa spik på ett spån tak. Ska man dessutom rikta upp och fästa bärläkt kommer man att pressa ned duken där man fäster dessa. Bärläkt bör skruvas så att man når igenom spånet till fast underlag. Spikar man har det en tendens att svikta. Flurken
Tjoa: Prata med din lokala plåtslagare så hjälper han dig smidigt. Brukar inte vara så stora pengar om inte skorstenen är av modell större. Göra själv är fan bara krångligt om man inte har de rätta verktygen.
Tomte på loftet: Tjena. Kort bakgrund. Jag är en fattig student som tillsammans med min fru köpte mitt föräldrahem. På grund av min ekonomiska situation kan vi inte kosta på allt för mycket. Pappa har byggt om det gamla och även byggt ut en del för 30 år sedan. På det gamla taket ligger först ett undertak, sen ett gammalt sönderrostat falsat plåttak. Ovanpå det ligger reglar (för att kunna han
cheetah1: Det finns ju även smalare vanliga rännor.
Amatörbyggaren: Nu är det några år sedan jag höll på med takstolarna. Jag valde lite högre kvalitet, har glömt bort vilken, för att vara på den säkra sidan. Boken ger i alla fall en uppfattning om hur takstolarna skall konstrueras, jag byggde med 38 graders lutning. Och precis som du säger,man kan laborera och köra lite på känn, förutsatt att man lägger sig "på den säkra sidan".
Anonymiserad 48234: Laine: Vi skulle bli de första på orten som har Alu-Zink, tom de första med bandtäckt tak. Vårt andrahandsalternativ är Anthracitgtå metallic som även den är från Lindab. Det borde de f*n inte neka när man jämför med färgen på det vi har idag. fsn: Vet inte riktigt hur länge den består men betydligt längre än andra plåt/ståltak.
snakevillekid: Hej. Jag ska läkta om mitt tak och lägga på nya betongpannor. Under de gamla betongpannorna är det ett s.k. spåntak eller sticketak. Undertaket är helt OK och behöver inte bytas ut. Däremot läkten eftersom jag ska ha ett annat fabrikat av pannor. (Läktavståndet passar inte) Den gamla takfotsläkten är spikad direkt mot sticketaket istället för ovanpå ströläkten...Varför? Har
plåtslagarn: taket borde om det är schysst gjort hålla trettio år till om ni under håller det ordentligt med målning men se upp för vissa skojarfirmor som kommer och bara målar över det gamla utan att ha gjort ett ordentligt underarbete
plåtslagarn: tycker vissa av er här överdriver men håller absolut med om att det är ganska många saker som skall åtgärdas innan full betalning sker. Skulle dock vilja ha mer övergripande bilder på hur saker är gjorda. gissar på att företaget haft lärlingar på plats, det är inget vidare snyggt jobb.tex är det fel utförande på stosen då den skall vara konisk och den är gjord i fel dimension
Åbacka: Nej, några takstolar är det inte fråga om. Om utbygget skulle vara fristående tror jag det skulle kallas pulpettak. Det är alltså 220-reglar som går rakt ut från det bef. huset i ca 2,5 meters längd. Och eftersom de blir så pass korta och taket så pass lätt tänkte jag att det skulle räcka med cc1200.
skydrol: Tack för svaren. Det var snickaren som ville sätta det utanpå. Fast jag har anlitat några andra och sagt till dom att riva det gamla. Så det löste sig.
Tomas J: Jo, jag fortsatte att skarva över bärläkten då jag inte fick något råd att köra löpande skarv. Hur mycket kan man släppa utan att behöva palla upp, 1-2 cm? Tegeltak har ju en förmåga att dölja ojämnheter.