Skall byta tak på ett större hus fr 1856, Nu ligger tvåkupigt lertegel, till största delen i dåligt skick. Planen var att byta till enkupigt Vittinge, men pga kraftigt minskad renoveringsbudget måste jag tyvärr överväga andra alternativ. Mycket billigare och snabblagt blir enkupiga betongpannor, men det känns spontant fel på ett gammalt hus. Eller? Tvåkupigt vittinge blir något billigare, men alltjämt tidskrävande att lägga.

Är det helt åt h-e att lägga enkupiga betongpannor på ett "högreståndshus" från den tiden?

Mvh,

Nybliven husägare

Min fördomsfulla åsikt är att betongpannor inte är snyggt någonstans och i synnerhet inte på en gammal byggnad. Jag skulle vilja ha lertegel. Med fördel begagnat i bra skick. Om du hittar begagnat tegel av samma sort som det du har så kan du säkert återanvända en del av dina befintliga pannor. Enkupigt eller tvåkupigt kan vara snyggt båda två, men undvik betong.

Erik

Måste nog hålla med, betongpannor på ett gammalt hus är lite som en plastknopp på en rokokobyrå, speciellt om det är ett lite "finare högrestånds"-hus.

Skillnaden ekonomiskt borde inte vara mer än 80-100kr/kvm mellan vittinge och betongpannor. Fråga en takläggare eller titta på monteringsanvisningarna från Monier hur man lägger lertegel. Går nästan lika fort som betongpannor.
Betongpannor utan extra ytbehandling blir riktigt fula efter 10-15 år. Lertegel blir bara vackrare. Kasta inte bort pengarna på något som du inte känner för. I värsta fall kan du säkert köpa takpannorna genom en takläggare som har rabatter hos leverantören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.