Vad kan man räkna med att det kan kosta att byta tegelplattor på ett hus på 120kvm. Inga konstiga vinklar utan ett vanligt snedtak som lutar på båda sidorna. Vanligt rött tegel.

Har även funderingar på att göra det själv, för det borde väl inte vara alltför omständigt? Kanske lite tidskrävande men blir man några stycken borde man klara det på en helg t ex?

Det är mer än en helgs arbete. I jobbet ingår ju att du skall byta underlagspapp och läkt, det gör man alltid, pappen har kortare livslängd än pannorna.

Dessutom så bruakr det alltid bli någon form av plåtarbete, plåt runt skorsten? På vindskivorna?

Ta in flera anbud. Jag har inga färska uppgifter, bytte vårt tak år 2000. Ca 130kvm. Jag räknade då med 100 000. Första firman ville ha 70 000, tyckte det lät misstänkt lågt, tog in en till som ville ha 50 000. Det kändes helt orimligt lågt, tog in en 3e som ville ha 90 000. Efter stor vånda anlitade jag den för 50 000, och det blev bra. Vi hade kommit övverens om att de skulle byta takstegen (den var rostig) som extrajobb utanför offerten, jag tänkte "nu är jag dum, det kommer att bli Sveriges dyraste takstege. När de var klara så hade de kollat den rostiga stegen, såg att den var OK. Tog den till sin verkstad och blästrade den och målade. Och ville inte ha extra betalt!

Redigerat:
Bytte precis pannor, papp, läkt, vindskivor, plåtar, hängrännor och taksteg. 80000:- före rotavdrag (varav 40 var arbete).

Tidsåtgång vid med vårt garagetak 80 m2.

Papp: 8 timmar för två gubbar, dvs 16 timmars jobb. Ni måste vara minst två på detta, en som rullar ut papp och en som fäster den.
Läkt: 8 timmar, en gubbe. (arbetade med spikpistol, dubbla tiden om du knackar med hammare)
Takpannor: 16 timmar en gubbe. I tiden inneräknas tid för att bära upp pannorna oxå.
Inget plåtarbete inräknat.
=================
Summatid för 80 m2: 40 timmar.

Räkna med 60 mantimmar för 120 m2, lite mindre om du får pannorna levererade upp på ditt tak.

Har för mig att grannens tak på 120-130 m2 gick loss på 60000 kr då rotavdraget var draget.
Lycka till

Är det priser för både jobb samt material ni skrivit? Vad kan det tänkas kosta att köpa tegelplattor och annat material till 120kvm. Alltså endast materialet. Någon som har lite koll?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.