3 176 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Ränndal för läkt
Hej tror liknande tråd finns i forumet men behöver verkligen råd och tipps.
Jag har enn ränndalsplåt för läkt och kanten uppviket bygger 40 mm.
Jag har läktat taket med ströläkt på 25*38.
Min fråga är om jag ska lägga plåten på längsgående ströläkt och sedan spika på bärläkt.
Bärläkten går då inte att få över plåten eftersom plåten blir högre.
En del säger att man ska lägga plåten på 45x45.
Vad är riktigt tipps och görna bilder på hur andra lagt.
Tack till alla som svarar.

Jag har enn ränndalsplåt för läkt och kanten uppviket bygger 40 mm.
Jag har läktat taket med ströläkt på 25*38.
Min fråga är om jag ska lägga plåten på längsgående ströläkt och sedan spika på bärläkt.
Bärläkten går då inte att få över plåten eftersom plåten blir högre.
En del säger att man ska lägga plåten på 45x45.
Vad är riktigt tipps och görna bilder på hur andra lagt.
Tack till alla som svarar.
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Finns som sagt lite trådar på forumet, Själv gjorde jag den lösningen som rekommenderades där.
I botten närmast takpappen 70x23 ströläkt (hyvlade ner 70x28) på vardera sida om ränndalen.
Ovanpå dessa monteras närmast ränndalen 38x25, som sedan ränndalen skruvas i.
Sedan ansluter bärläkten för pannorna på utsidan på det som är kvar, dvs 70-38=40mm, vilket är tillräckligt för bärläkten.
I botten närmast takpappen 70x23 ströläkt (hyvlade ner 70x28) på vardera sida om ränndalen.
Ovanpå dessa monteras närmast ränndalen 38x25, som sedan ränndalen skruvas i.
Sedan ansluter bärläkten för pannorna på utsidan på det som är kvar, dvs 70-38=40mm, vilket är tillräckligt för bärläkten.
Klicka här för att svara