Tak & Vind
jocke_mejsel: Man lägger visst med gryta fortfarande, även om de inte är så vanligt längre. Att lägga med gryta innebär att man kokar asfalt och helklistrar pappen.
Tessie79: Hej! Tack för svar! Jag tror plåttaket är av typen Clix eller något liknanade, alltså plattor av plåt som är plana. Det har inte läckt jättemycket, och orsaken var att det blev is under snön som packades allt hårdare och tillslut smälte, och troligtvis var det i "skarvarna" det läckte.Taket är lite ovanligt uppbyggt med två sluttande sidor och en plan del mellan dessa, som ska
Arne999: Nä skorstenen är helt "ren", bara tegel genom råsponten. efter ja lagt plåten tänkte jag kläin skorstenen med plåt Hur ja än gör nu innan känns det som det blir svaga punkter där det kan läcka. JA skulle lixom vilja ha en hel papp runt roten på skorstenen som går ut på takpappen....
chrille112: Hur gör man bäst för att få upp luftspalten under taket i väggen?
Pen: Ajaj. Jag råkade ut för samma sak, fast då tokregnade det i 3 veckor. Tänkte som du att det var OK så länge den gamla pappen låg kvar, men så såg jag en fläck på det vävspända taket i vardagsrummet och så var det bara att pallra sig upp på vinden och ställa ut 12 hinkar. Sedan blev det till att svepa in hela taket i presenning - det var ett elände för det blåste också.
knoster: Har för mig att SSAB har ändrat kromtalet i galven så färgen sitter inte kvar särskilt länge på plåten även om du betar den först. förut hade dom 6värdig och nu har dom 3värdig och då fastnar inte färgen på samma sätt.
vandame: Tack för era värdefulla svar!! En undran till. Låt säga att man får till takstolen RÄTT dimensionerad enl prottes förslag, behöver man pelaren jag har i mitten då? Ingen behöver vara "rädd" för att svara pga att dom ska känna något ansvar.
danso: Haha, ursäktar jag skrattar. Min sk. takläggarfirma lämnade 10år, nu fick de aldrig färdigställa det (och det hade de nog inte klarat på 10år heller). Firman har förmodligen kursat redan nu, om inte så lär de göra det inom 10år. Jag resonerade så här...om de vågar lämna 10år garanti så kan de nog sin sak, vilket ABSOLUT inte var fallet. Sen tänkte jag även att vad ska jag med
KexChock: Godmidda! Är mitt i bygget av en lekstuga/friggebod och har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med. Har köpt en rulle T-Tak YAP Super, KK (T-Emballage) underlagstäckning och pappspik 2.1 x 20 och så långt inga problem, men ändsponten som jag lagt på taket är endast 17mm och det betyder alltså att spiken kommer att gå rätt igenom. Jag kan inte hitta nån kortare spik och jag
Tallica: Synd att inte tråden dök upp några dagar tidigare... Har tydligen spikat en massa spik i onödan när jag satt mina 95´or med två spik :@. Men, men det lär ju inte va nån risk att de lossnar i allafall ;)
Statler: har du verkligen rätt avstånd på sista bärläkten mot nästa läkt? nedersta takpannan ska ju hänga över den, det verkar som den ligger ovanpå helt och hållet, minskar du avståndet på sista bärläkten så sjunker pannan ca 1 cm, plus att bärläkten döljs lite, den nedersta läkten är ju högre än normalt också, pga att pannan inte ska luta mer neråt än de andra
Statler: Jag har precis rivit bort spännpapp från innertaket, och fann dessa brädor, av skiftande bredd och sort. Nåt tips om hur man bör göra, de är INTE spikade med hemsmidda spik, utan är troligen flyttade hit i början på sekelskiftet. En del brädor är "trärena" medan andra är målade med nån kritfärg, som sitter mycket löst. Eftersom det är så olika färg på brädorna känns det
nicke73: Har ett plåttak som ser ut som tegelpannor,mina mått stämde dåligt,så jag har en fundering,kan man lägga plåten under den andra så slipper man klippa i plåten har ingen nibbler maskin...Är detta möjligt någon som har erfarenhet av detta tak!!
andreascarlsson: Vår vindslucka är för liten för att kunna montera en färdig vindstrappa. Vilket är enklast; att göra hålet till vinden större, eller att bygga nån slags egen trappa/stege? Någon som har erfarenhet? :)
Hemmablind: Håhåjaja... Nya turer kring den märkliga takrenoveingen. Allt arbete på vårt tak skedde utan ställningar eller annan skyddsutrustning, trots att det i arbetsordern står uppräknat att jag betalar för just ställningar. Nu har jag dessutom sett att firman har arbetat så här tidigare och ska åläggas ett vite på 50 tusen per dag de jobbar utan skydd. Eftersom vi nu fotograferat en hel
para: Hus från 1936 med stående plankstomme. Har rivit bort kattvindarna, innertaket/snetaket och isoleringen på övervåningen. Har tänkt att fixa luftspalt mot yttertaket med läkt och masonite innan jag isolerar men jag vet inte hur jag ska göra med takfotsventilationen? Idag finns det ingen alls men taket ser ok ut. Det stående planken i ytterväggen slutar en halvmeter över bjälklaget.
westberg_587: hej jag håller på att lägga ett rediviva tak men har fått lite problem problemet visar sig att jag får överböj på plåten mellan falsarna ska inte plåten ligga slät mot pappen eller ska det bli en överböj mellan varje fals tycker själv inte att det blir snyggt ingen som har råkat ut för nått liknande med med bandfalsad plåt
fredl: Hej! Vi håller på och bygger en friggebod i lösvirke. Vi har byggt väggarna CC 600 i dimension 45x120 (golvbjälklag i 45x195 och bärlinor i 50x220). Från början hade vi tänkt att ha ett vanligt sadeltak med tegelpannor, men då en annan byggnad i närheten har ett pulpettak så vore det nog mest enhetligt att använda det. Jag funderar lite över konstruktionen när man ska ha ett
yxet: sotarn måste ha stege.alla plåttak ska man nog vara försiktig med att gå utanför regeln dom är inte värst hållbara men det finns ju ingen större mening med att gå runt på plåten heller,men om du måste så kliv över en regel
MaZtoR: Snackade med en besiktningsman för några månader sedan som hävdade att blött tegel väger mer än blöt betong, så ett betongtak räknas som lättare än tegel. Om detta är sant har jag dock ingen aning om.
snubben11: håller på med en utbyggnad på längden , det gamla huset är mkt lägre än det på utbyggnaden så det blir två separata tak .med olika höjd. gaveln på det gamla huset möts av fasaden på utbyggnaden man måste ha en plåt längs den skarven . det är lätt att ordna genom att köpa vinkelplåt men just i nocken blir det svårt finns det färdiga nock plåtar att köpa för 22 graders
Arne999: JAg ska lägga om taket på stugan som i dagsläget saknar luftsplat på utbyggnaden (15kvm) Min första tanke var att ta bort råsponten, lägga massonite, därefter 45x45 regelar ovanpå takbjälkarna och därefter råspont. Jag får då en 45mm luftspalt och kan bibehålla nuvarande isolering. Men .. frågan är ju hur det blir på gaveln (och vid takfoten). Väggpanelen går ju i dagsläget
chrille112: Jag ska lägga papp på tak som lutar ut från husväggen. Enligt trebolits anvisningar så ska pappen dras upp 20 cm fasaden. Är det här rätt tänkt vid väggen? - vindpapp - dra upp underlagspappen 15 cm på vindpappen, spika med pappspik och asfaltsklister - dra upp ytpapp 20 cm ovanpå vindpappen - plåt ovanför pappen - glespanel - fasadbrädor och lockbrädor
hyllplan: Tack för hjälpen, vårt tak är nu omlagt, papp på den gamla pappen verkar funka bra Mvh, johan
Mikael_L: Men glöm inte att jag är total amatör som helt samvetslöst lurar alla jag kan. :D Själv har jag iaf idag chansat på att sätta endast 4 st ankarspik på varje vinkeldel, dvs 16 spik/ takstol (ungefär samma plåtdim som dina). Ni får väl läsa om huset som rasat under kommande vinters snömassor, och då vet ni. :) Däremot vågar jag inte (eller har inte råd) att använda skruv.
ZNK: Vet inte men Det blir fruktansvärt varmt där uppe ... känner inget utanför men uppe på kallvinden luktar det rätt mycket en varm sommardag. Min beskrivning Bastu + lite lite unket
Nilsson2: Hej, Vi har kollat på prefabkupor (PM Broby samt Attic Group). För oss blir det dock billigare att köra med plåtslagare istället även om PM Broby hade förmånliga priser på sina kupor. Frågan är dock om takkupans sidor ska vara i samma svarta plåt som taket eller om sidorna ska vara putsade i husets färg?
Doldskada: Jag tycker mig se lite fuktfläckar på takpanelen och vit mögel - så antagligen läcker yttertaket rätt bra. Kolla virket och konstatera om det behöver bytas med en kniv, är det friskt skulle jag låta det vara men bespruta med mögeldödare om det är nu vitmögel du har bara för att det skulle bli billigare än att byta o jag skulle inte vilja vistas i ett utrymme som har mögelsporer i
Johnny Viking: Vad är detta för en fluga? Och hur dödar jag boet bäst? Jag har nog dödat ett 30-tal senaste veckan och låtit resterande vara då jag inte kommer åt dom (ryggås på dubbelvåning, nybygge sept 09) och det kommer bara fler och fler känns det som. De kommer i samband med ökad temperatur ute och att solen står på. De är ofta rätt sega och dör av sig själv inom ett par dagar. Men de