Håller på att bygga klart mitt garage (även fast det går mycket långsamt) och det känns som jag kommer behöva en del hjälp från er...
Har nu två frågor till er...
1) Vindpapp:
Garaget var påbörjat innan jag köpte huset. Taket var lagt, men det var dåligt, så vi fick byta ut det.
På väggarna sitter vindpapp (tror det heter så, är mer ett tygliknande material, sitter precis bakom fasadbrädorna). Dessa satt då hela vägen från golvet och upp till takbrädorna, mellan takstolarna.
Men under omläggningen av taket trampade vi sönder den del av vindpappen som sitter "mellan" väggen och taket, dvs i simslådan, den biten som går upp i takfoten mellan takreglarna (svårt att beskriva, hoppas ni förstår. Annars kan jag försöka fixa en bild..)
Frågan är:
Behövs den biten verkligen skyddas av vindpapp?
Eftersom det är "ovanför" väggen och där takets isolering kommer att ligga en bit ut (över väggens 6"(?)- reglar). Känns som ett annars krångligt arbete att utföra i onödan om man slipper...
2) Mögel:
Den nya råsponten vi lagt som tak, har möglat en del i garaget, mest i simslådan, men även en del brädor mitt i taket. Penslade på boracol på möglet, men det sitter fortfarande kvar (har inte borstat eller så efteråt).
Är detta något som måste behandlas eller på något sätt tas bort helt (hur?) innan man sätter isolering och innertak, eller kan det vara som det är då luftspalten kommer vara mellan möglet och isoleringen? Eller kommer möglet sprida sig eller vara en hälsorisk?
(Möglet är svart till färgen)