T
Tomte på loftet: Tjena. Kort bakgrund. Jag är en fattig student som tillsammans med min fru köpte mitt föräldrahem. På grund av min ekonomiska situation kan vi inte kosta på allt för mycket. Pappa har byggt om det gamla och även byggt ut en del för 30 år sedan. På det gamla taket ligger först ett undertak, sen ett gammalt sönderrostat falsat plåttak. Ovanpå det ligger reglar (för att kunna han
0 svar · 2,8k läst
FredrikR
FredrikR: Nockpannan över? :) Så gjorde jag iaf.
1 svar · 2,6k läst
P
cheetah1: Det finns ju även smalare vanliga rännor.
5 svar · 11,9k läst
A
Amatörbyggaren: Nu är det några år sedan jag höll på med takstolarna. Jag valde lite högre kvalitet, har glömt bort vilken, för att vara på den säkra sidan. Boken ger i alla fall en uppfattning om hur takstolarna skall konstrueras, jag byggde med 38 graders lutning. Och precis som du säger,man kan laborera och köra lite på känn, förutsatt att man lägger sig "på den säkra sidan".
3 svar · 2,7k läst
P
Anonymiserad 48234: Laine: Vi skulle bli de första på orten som har Alu-Zink, tom de första med bandtäckt tak. Vårt andrahandsalternativ är Anthracitgtå metallic som även den är från Lindab. Det borde de f*n inte neka när man jämför med färgen på det vi har idag. fsn: Vet inte riktigt hur länge den består men betydligt längre än andra plåt/ståltak.
5 svar · 2,0k läst
S
snakevillekid: Hej. Jag ska läkta om mitt tak och lägga på nya betongpannor. Under de gamla betongpannorna är det ett s.k. spåntak eller sticketak. Undertaket är helt OK och behöver inte bytas ut. Däremot läkten eftersom jag ska ha ett annat fabrikat av pannor. (Läktavståndet passar inte) Den gamla takfotsläkten är spikad direkt mot sticketaket istället för ovanpå ströläkten...Varför? Har
0 svar · 2,1k läst
P
plåtslagarn: taket borde om det är schysst gjort hålla trettio år till om ni under håller det ordentligt med målning men se upp för vissa skojarfirmor som kommer och bara målar över det gamla utan att ha gjort ett ordentligt underarbete
1 svar · 4,1k läst
P
plåtslagarn: tycker vissa av er här överdriver men håller absolut med om att det är ganska många saker som skall åtgärdas innan full betalning sker. Skulle dock vilja ha mer övergripande bilder på hur saker är gjorda. gissar på att företaget haft lärlingar på plats, det är inget vidare snyggt jobb.tex är det fel utförande på stosen då den skall vara konisk och den är gjord i fel dimension
18 svar · 5,8k läst
Åbacka
Åbacka: Nej, några takstolar är det inte fråga om. Om utbygget skulle vara fristående tror jag det skulle kallas pulpettak. Det är alltså 220-reglar som går rakt ut från det bef. huset i ca 2,5 meters längd. Och eftersom de blir så pass korta och taket så pass lätt tänkte jag att det skulle räcka med cc1200.
2 svar · 1,1k läst
S
skydrol: Tack för svaren. Det var snickaren som ville sätta det utanpå. Fast jag har anlitat några andra och sagt till dom att riva det gamla. Så det löste sig.
3 svar · 2,0k läst
T
Tomas J: Jo, jag fortsatte att skarva över bärläkten då jag inte fick något råd att köra löpande skarv. Hur mycket kan man släppa utan att behöva palla upp, 1-2 cm? Tegeltak har ju en förmåga att dölja ojämnheter.
2 svar · 2,8k läst
F
Farzan: [citat] Enligt Stockholms stads webbsajt är de bygglovspliktiga endast om de förändrar byggnadens yttre utseende. Annars räcker bygganmälan.
7 svar · 14,4k läst
H
HollowDan: Har här några delikata frågor om huruvida man skall gå till väga för att göra rätt åtgärd, när jag nu renoverar huset som är nyinköpt. Förutsättning: Huset är från 1938 och bygger på självdrag med gammal murstock som används sällan. Skall göra nytt yttertak senare i sommar/höst, detta kan kanske spela in i tankeverksamheten. Detta har läckt tidigare, dock syns inget från
0 svar · 1,5k läst
svartöra
svartöra: Är det någon som monterat ett plastskärmtak som detta: http://www.k-rauta.se/bygg_10286.htm Blir det ett evigt hamrande om det regnar, jämfört med ett av glas? Eller någon annan nackdel? Jag vill egentligen mest hålla mig torr om det ösregnar och jag ska få fram nyckeln...
0 svar · 2,8k läst
D
dosken: [citat] Absolut! Ska väl nämna att jag pratar en något underhållsmässigt eftersatt sommarstuga i skogen jag skaffade för ett par år sen. Man får t ex väga risken med att "fuska" något med monteringen mot att i rimlig tid faktiskt få en fungerande dränering och vattenavrinning och hinna få upp en altan till sommaren eftersom den gamla rasade i påskas.... Plåttaket är lagt för inte
11 svar · 5,3k läst
I
ioannis: Hej, jag tänkte utnyttja utrymmet i en kattvind genom antingen bygga in skåp mellan reglarna eller helst flytta väggen ca 40-50cm innåt och förlänga snedtaket. Är det någon som kan se om de reglar (45x90) som behövs flyttas kan vara bärande? Huset är byggt 1982, med betongtak/betonggolv samt betongpannetak 45 grader. mvh/Ioannis
0 svar · 9,8k läst
·
J
jocke_mejsel: Är det Mataki, Icopal, Trebolit eller Siplast som ligger på taket borde det omfattas av tätskiktsgarantier. Vilken typ av bubblor är det?Är taket lagt med gryta eller är det skarvsvetsat? Att smeta på taket tycker inte jag är en bra metod. Det är ganska dyrt samt att det försvårar eventuella framtida reparationer.
1 svar · 5,7k läst
P
pjkw: Är det inte risk att man stänger in fukt om man drar på ny papp på den gamla? Jag vet inte men hade jag vart i din sits hade jag avlägsnat den gamla, om inte annat bara för att kika på vilket skick råsponten är
5 svar · 2,7k läst
·
S
Stig-Gunanr Guttke: Vad är prisskillnaden per kvm på att beställa färdiga längder jämfört med måttbestälda längder? // Stig-Gunnar Guttke
5 svar · 4,6k läst
R
Rickard M: Tack för snabbt svar! Skall kollas upp :)
2 svar · 1,1k läst
B
bregje: Hej, Vi ska nu montera takstege på vårt tak. Köpte in allt igår och skulle nu sätta igång. Nu när vi kollade vad vi fick med oss har de bara inkluderad 2 vippbultar medans vi har fått 3 jär som ska sättas fast på taket. Även om man användar 1 vippbult per fästa fattas det en? Eller hur gör man om man kan bara komma åt taket från utsidan? Tacksam för lite hjälp här!
0 svar · 4,2k läst
MaZtoR
MaZtoR: Rotavdrag får man inte på verkstadsjobb. Dock så brukar sådana krångelhörnor kräva mest arbete på plats. Jag gissar att du behöver en plåtslagare. Det är inte alltid helt lätt att få till sådant på ett snyggt sätt, men ta en bild på det så kanske vi kan hjälpa.
1 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hehe, jag är också helt visst lekman. :cool: Men jag tror ändå att jag har hyfsat på fötterna i mina påståenden, åtminstone i den här tråden ... .. än så länge ... ;)
8 svar · 6,8k läst
O
OMLAJA: Blir nog rakare om man spikar upp en bräda som annhåll och sedan kör med en cirkelsåg vilande mot brädan.
3 svar · 1,7k läst
A
altanbyggaren: Til Lars K Bygghandeln har bärläkt i passande dimension - följ Vittinges råd om CC mått på ströläkten... Troligtvis bygger masoniten lite mer än yttertaket gjorde innan eftersom du lägger ett lager till - beror på vilka dimensioner strö och bärläkta har idag - kan du minska någon med 6,4 mm ? Sen om att bygga ställningen själv, om du ska återanvända yttertaket så är det bra
15 svar · 13,5k läst
K
knoster: Vinkelrännans bredd beror lite på taklutningen,har för mig att det "öppna" måttet mellan pannorna på var sida om rännan ska vara minst 300mm, sen ska väl plåten gå upp minst 150mm under pannorna på varje sida om jag inte kommer ihåg fel.
2 svar · 1,2k läst
H
Halvar: Det låter bra, vore skönt om det vore så, ska kolla lite närmare! Tack för tipset!
6 svar · 10,0k läst
·
L
Lars K: Hur menar du med nedhäng? Är det att "boarden" ska hänga mellan takstolarna och på så vis bukta neråt på mitten och det är där vattnet ska rinna (som förhoppningsvis inte ska komma dit om taket är tätt) Hur ska man få fast underlagspappen på spånet? Det är ju inte direkt jämnt. Isåfall skulle man ju spika "vanlig" billig masonit kant i kant och sedan lägga papp på den...
4 svar · 22,8k läst
M
Mickelbys: Hej! Har ett äldre hus med sannolik ursprungligt tak. Ovanpå det papp och pannplåt. Vi behöver isolera huset upptill - saknas idag. Består av huvudbyggnad med löpvindar, där östra löpvinden går över i vind i tillbyggnad. Tanken är att isolera allt på vind, inklusive ovanför kamrarna med krypvind. Saken är den att bördningen är lagd med s k vrakvirke, d v s tidigare använt virke
0 svar · 3,7k läst
F
Fadi: skulle testa mig fram. men vet inte hur man raderar detta inlägg
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.