Jag har hittat en gammal skada i mitt tak, hål i pappen, vid hårt väder kommer det droppande och råsponten har murknat då hålet har funnits länge. Även isoleringen i innertaket är skadad av vattnet, liksom innerpanelen (mot innertaket) på ett takfönster (ca 70x160 cm) som finns intill.

Uppskattningsvis rör det sig om en dryg kvadratmeter råspont som behöver bytas, byte isolering, ny papp, lite justering av plåten ovanför takfönstret (som i nuvarande design gör att vattnet kastas in under pannorna i stället för att rinna av neråt) och byte av innerpanelerna (inkl målning).

Skulle man kunna få en ide om vad detta bör kosta att åtgärda? Min gissning är några tusen (< 5000?)... Högre eller lägre?

Tack!!

Kostar väl 1000 kr bara att få dit en hantverkare, sen skall han jobba 1/2 dag åka iväg å komplettera med lite material, fika å vips så är du uppe i 10.000kr. Men med Rot så visst 5000 kr är nog rimmligt.

Ja du har nog rätt, en dags arbete får man nog räkna med.

Jag tror det finns en del mögel (svart) på den skadade isoleringen också. Men jag tänker att det räcker att byta ut isoleringen från nock till takfot mellan de takbjälkarna där skadan finns?

10000kr inkl.moms låter rimligt. Efter rot ca 5000kr om det är takpannor på taket. Lite dyrare vid plåtarbete eller schingel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.