Jag köpte ett kit med takavvattning där det ingår rännkrokar K07 från Lindab, men jag tycker det verkar bli lite galet med dessa krokar.
Kroken med bilder finns på sidan 11 längst ner:
http://www.lindab.se/dokumenter/roof_drainage_system_assembly_se.pdf
Eftersom krokens fäste sträcker sig runt 5cm uppåt ovanför rännans överkant så kommer rännan kunna minst 5cm under fotplåten/pappen. Med 10m ränna och fall på detta kommer rännan hamna 8-10cm under fotplåt/papp i andra änden. Eftersom läkten sedan bygger 5cm på pappen och pannorna kommer på detta kommer det ju vara typ 20cm mellan panna och ränna i slutändan, det kommer ju se helt galet ut? Hur har dom tänkt?
Kroken med bilder finns på sidan 11 längst ner:
http://www.lindab.se/dokumenter/roof_drainage_system_assembly_se.pdf
Eftersom krokens fäste sträcker sig runt 5cm uppåt ovanför rännans överkant så kommer rännan kunna minst 5cm under fotplåten/pappen. Med 10m ränna och fall på detta kommer rännan hamna 8-10cm under fotplåt/papp i andra änden. Eftersom läkten sedan bygger 5cm på pappen och pannorna kommer på detta kommer det ju vara typ 20cm mellan panna och ränna i slutändan, det kommer ju se helt galet ut? Hur har dom tänkt?
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Hej! använd då istället en krok som du bockar själv så kommer du högre upp i mot pannorna.
Men hur har konstruktörerna tänkt? Är det meningen att den ska hamna så långt ner? Eller är den inte gjord för att användas med pannor? Visst kan jag köpa nya krokar men då slänger jag ju bort typ 35st*30kr=1050kr och de är ju rätt tråkigt.
Krok K11 på sidan 12 ser ju faktiskt ännu tokigare ut. Känns som att det måste finnas nån tanke bakom som jag inte känner till.
Krok K11 på sidan 12 ser ju faktiskt ännu tokigare ut. Känns som att det måste finnas nån tanke bakom som jag inte känner till.
Det verkar ju finnas hur många varianter som helst, meningen är väl att di ska välja den som passar dig bäst?
Men läs gärna på sidan 2, sista kolumnen:
Takrännans lutning mot stuproret ska vara minst 2,5 mm/m
Av estetiska skäl, och då takrännan är längre an 10 m, ska stuprör placeras på båda ändarna av taket.
Gör du så blir det bara ca 3 cm skillnad
Men läs gärna på sidan 2, sista kolumnen:
Takrännans lutning mot stuproret ska vara minst 2,5 mm/m
Av estetiska skäl, och då takrännan är längre an 10 m, ska stuprör placeras på båda ändarna av taket.
Gör du så blir det bara ca 3 cm skillnad
Ja visst blir det 3cm skillnad om man håller sig till minimum (2.5cm på 10m är absolut minsta), men då hamnar ju överkanten på rännan 3cm + 5cm fäste = 8cm under råspont/papp/plåtnivån. Då sedan läkt och pannor bygger ovanför denna nivå blir ju totala avståndet uppåt 16-17cm mellan panna och rännans överkant.
Om du går och kikar på lite olika hus så ser du att ganska ofta låter snickarna underlagspappen mynna ut "under hängrännan" och ingen fotplåt där.
Sen sätter dom fotplåten på ströläkten eller bärläkten istället.
På detta sätt vinner dom 3-5 cm.
Sen sätter dom fotplåten på ströläkten eller bärläkten istället.
På detta sätt vinner dom 3-5 cm.
Bifogar en skiss här hur jag menar att det blir. I ena änden kommer krokarna hamna ännu längre ner pga fallet. Visst kommer det se lite galet ut?
Jag ringde Lindab och dom sa att krokarna var vanliga i norrland för att rännan kommer längre ner och att man slipper snötrycket då, men att det kan se konstigt ut speciellt med 10m fall. Kroken var inte avsedd för enbart lågprofilerat tak, så det är väl meningen att det ska se lite muppigt ut. :S
Nu har jag bara anslutningar för dagvatten i ena änden så att göra fall åt två håll blir svårt.
Jo jag har sett den andra varianten, men då måste man ha långa krokar och bockverktyg eller hur?
Jag ringde Lindab och dom sa att krokarna var vanliga i norrland för att rännan kommer längre ner och att man slipper snötrycket då, men att det kan se konstigt ut speciellt med 10m fall. Kroken var inte avsedd för enbart lågprofilerat tak, så det är väl meningen att det ska se lite muppigt ut. :S
Nu har jag bara anslutningar för dagvatten i ena änden så att göra fall åt två håll blir svårt.
Jo jag har sett den andra varianten, men då måste man ha långa krokar och bockverktyg eller hur?
Får jag ställa en fråga som är aningen OT, men inte så mycket.
När man bockar såna där långa krokar (typ K16/21) och sen fäster ovanpå ströläkten, hur ska man sen kunna spika fast bärläkten när det är en kraftig metallskena i vägen på ströläkten?
När man bockar såna där långa krokar (typ K16/21) och sen fäster ovanpå ströläkten, hur ska man sen kunna spika fast bärläkten när det är en kraftig metallskena i vägen på ströläkten?
Hehe, frågan gällde råspont eller läkt? Vilket av dem? Ska man fästa i råsponten så tycker jag det verkar enklare att försöka byta till KFK eller liknande som väsentligen är samma sak som jag har nu fast med anna infästning så att rännan kommer högre upp.
Utan att ha skissat på det så tror jag det blir snyggast att fästa krokar i ströläkten så att den kommer en bra bit upp men inte så högt att läkten blir synlig under rännan. Fotplåten kan man lägga på bärläkten. Det borde bli mycket bra både funktion och estetik. Möjligen att det blir lite vingligt för fotplåten att vila på en läkt på högkant, fast den trycks ju ner av pannorna också. Man får väl isf försänkna krokarna i ströläkten? Sedan får man se till att pricka skruvhålet med en spik genom bärläkten, alt fästa bärläkten med vinkeljärn.
Utan att ha skissat på det så tror jag det blir snyggast att fästa krokar i ströläkten så att den kommer en bra bit upp men inte så högt att läkten blir synlig under rännan. Fotplåten kan man lägga på bärläkten. Det borde bli mycket bra både funktion och estetik. Möjligen att det blir lite vingligt för fotplåten att vila på en läkt på högkant, fast den trycks ju ner av pannorna också. Man får väl isf försänkna krokarna i ströläkten? Sedan får man se till att pricka skruvhålet med en spik genom bärläkten, alt fästa bärläkten med vinkeljärn.
