Har ett Funkisaktigt hus där det är dags att byta takpappen & fick idag ett pris av en hantverkare på 235:-m2 exkl. moms (trebolitpapp).

Taket är låglutande & byggnadsställningar behövs ej

Jag tyckte att det lät ganska dyrt !!!!

Vad bör man betala för ett tak på ca 210m2 ?

Tacksam för kommentarer

/Magnus
 
Var priset med ROT-avdrag? Hur mycket är material resp arbete?
Inkluderades något annat material som ev plåtdetaljr utöver själv ytpappen i priset?
 
235:- m2 avser totalpriset exkl. moms utan plåtdetaljer (endast ny papp)
Totalpriset ca 61 inkl moms
20 ROT-avdrag

/Magnus
 
Få se om jag förstod dig rätt?

61.000 kr totalt inkl moms varav 20.000 kr är arbete efter rotavdrag, dvs 41.000 kr för materialet.
Borde bli ca 158kr per m2 för materialet då.
 
Jag pratade med in granne som gjorde om sitt tak för ca 5-6 år sedan och han betalade ca 120:- m2 inkl matrial (Före ROT fanns ) Totalpriset borde väl kanske idag ligga på ca 150:-m2 inkl material

Min del att betala skulle i mitt exempel bli ca 41.000:- ( 20.000:- är ROT ) Totalt 61.000:- vilket gör att det blir 29.500:- mer för hantverkaren idag gentemot för 5 år sedan

Finns det någon här som nyligen lagt om sitt tak och vad har det i så fal kostat ?

/Magnus
 
janwide
Det låter väldans dyrt. Jag har samma takyta och la själv om taket i somras. Nya betongpannor, isolering med cellplast, ny läkt, reglar för fixering av cellplasten m.fl detaljer. Vid denna typ av isolering är skruvar, underlagsduk o.dyl som behövs betydligt dyrare än i ditt fall. Mitt material kostade knappt 40.000 ink moms och lev på plats.

Materialet till nytt papptak gissar jag borde ligga runt 10000 kr. (Papp 9000 + tillbehör)

Ta in fler offerter och kolla även på Bygghandeln vad materialet kostar.
 
Hej!

Proffs pappen (trebolit,Mataki,Icopal)som man bör använda på låglutande tak finns inte att tillgå i bygghandeln och bör moteras av en utbildad takläggare.

Vad gäller priset så kostar väl en kvm runt 50-60kr + moms sedan har du dom mekaniska infästningarna samt hyra av maskin alt gasol.

Här i östergötland ligger priset på 150-200 kr per kvm + moms och plåt lite beroende på vad det är för tak om det är mkt hinder och sarger på taket ..
 
Hej!

Proffs pappen (trebolit,Mataki,Icopal)som man bör använda på låglutande tak finns inte att tillgå i bygghandeln och bör moteras av en utbildad takläggare.

Vad gäller priset så kostar väl en kvm runt 50-60kr + moms sedan har du dom mekaniska infästningarna samt hyra av maskin alt gasol.

Här i östergötland ligger priset på 150-200 kr per kvm + moms och plåt lite beroende på vad det är för tak om det är mkt hinder och sarger på taket ..
 
JonasFapejo skrev:
Proffs pappen (trebolit,Mataki,Icopal)som man bör använda på låglutande tak finns inte att tillgå i bygghandeln och bör moteras av en utbildad takläggare.
Hur menar du att dessa märken inte finns att tillgå i bygghandeln? Jag har sett både Trebolit (Byggmax) och Mataki (Derome) på hyllan för oss amatörer att handla...
 
Du kan inte köpa papp som man skarv svetsar på byggmax.
 
janwide
Vad räknas som låglutande tak?
 
Mitt tak har en lutning på ca 4-6 grader, så det måste väl iaf räknas som låglutande ??

Var går gränsen för att lägga ett plåttak ?

/Magnus
 
Det borde gå med bandtäckt (falsat) plåttak. Lindab skriver på sin hemsida :
I princip kan alla byggnader tackas med planplat. En av de
begransningar som forekommer ar takets lutning som i Norden
skall vara minst 1:10 eller 5,7°. Vid hellanga band dar taket
avvattnas med yttre hangrannor och dar inga hinder finns i form
av takluckor eller dylikt kan en lutning ned till 3,6° (eller ca 1:16)
accepteras.
]Vi betalade 95000+moms för ett sånt, där allt underarbete var klart. Yta ca 120+40+8 m2
 
Redigerat:
Finns det någon som nyligen lagt om sitt tak på detta forum & vad har det isådanafall kostat er per m2 ?

/Magnus
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.