Mikael_L skrev:
När man bockar såna där långa krokar (typ K16/21) och sen fäster ovanpå ströläkten, ...
Ovanpå råsponten eller ovanpå bärläkten är väl varianterna...

Mikael_L
Hampe skrev:
Ovanpå råsponten eller ovanpå bärläkten är väl varianterna...
Ahaaa ... :blushing:

Jag tackar för svaret. :)

Förresten, om man sätter ovanpå bärläkten, sätter man lite extra läkt ovanpå ströläkten då, för att få lite mer "yta" att skruva kroken mot?

Oftast är det nedersta läktet grövre,så att takpannorna följer takfallet. Då är det bra material att skruva krokarna i. Sätt krokarna c/c 600 så takpannorna ligger rätt och inte kultrar över krokarna.

Ponera att jag nu byter krokarna till långa och monterar på bärläkten, hur gör man då med pappen? Den slutar ju nu precis där råsponten slutar. Ev. vatten som rinner ner över pappen kommer troligen leta sig in mellan papp och råspont vid foten. Betyder detta att jag måste sätta fotplåten som planerat under pappen, och sedan köpa ytterligare fotplåt och sätta ovanpå krokarna?

Mikael_L skrev:
Förresten, om man sätter ovanpå bärläkten, sätter man lite extra läkt ovanpå ströläkten då, för att få lite mer "yta" att skruva kroken mot?
På mitt hus är det dubbla bärläkt bredvid varandra nederst!

Standard är väl 25x38mm för att det ska bli bäst att ställa nedersta på högkant? Jag har 25x50 så det blir kanske för mycket. Frågan är om man sätter långa krokar på läkten så kanske det är bäst att köpa en 45x45. Det blir 7mm för mycket vilket man nog inte tänker på, men det blir stadigt att skruva krokar i.

Hur jag gör med plåtarna är fortfarande ett frågetecken isf.

Enda rätta är k16/k21 på råsponten. Går att knäcka kroken så att att högpunktskroken hamnar 2cm under ovankant råspont. Men åk till ett plåtslageri och låt dem bocka till krokarna åt dig. Fotplåten kommer täcka glipan på 5cm vid lågpunkt.

Bäst är ju att ha rör i var ända, symetriskt och huset ser mindre skevt ut.

Hej gå till en plåtslagar så knäker dom krogen med fall och allt så blir det bra :P

Nu har jag bytt till KRK. Då hamnar rännan lika högt som om man hade fäst lång krok i råsponten men det hela blir betydligt enklare att montera. Man hade kunnat få den högre upp om man fäste i bärläkten men det blir en hel del pyssel med detta med fästhål som inte kommer sitta rätt mm. Det blev den gyllene medelvägen. :)

Återstår att besluta om jag ska köpa mer plåt och köra dubbel fotplåt, en extra på bärläkten för att dölja denna eller om jag skippa det och måla svart som grannen gjorde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.