Berliner
Berliner: Kan du visa oss en bild? Berliner
1 svar · 3,0k läst
T
Thoomas: Hej! Vi ska anlita firma för att lägga om vårt tak. Finns det några bra firmor i Göteborgsområdet ni kan rekommendera till oss för takomläggningen? Mvh Thomas
0 svar · 2,0k läst
P
PST: Verkar rimligt, men även galvad takavvattning & takplåtsdetaljer passar till tegeltak & vita vindskivor. Svart takavvattning passar till svarta tak.., man vill inte blanda svart plåt med vita detaljer, blir liksom lite chicago-"maffia" av det...:wow: Grunden kan gott vara betongfärgad.., platta på mark, finns ingen anledning att smeta asfalt på den...
8 svar · 23,6k läst
J
JonasFapejo: Hubbe2: 70 000 Kr var det bara för papp/läkt/betongpannor eller var det även hängrännor/stuprör/huvar/vindskivor/fotplåtar ?? 400 kr + moms tar vi för papp/läkt/betongpannor (beroende på tak oxå givetvis) Sen tillkommer vindskivor/plåtjobb/continers/byggställning etc.
5 svar · 7,3k läst
gadu^
gadu^: 7mm takplattor med not o spont som man limmar och/alt. häftar upp. 69kr/kvm på Hornbach.
2 svar · 4,3k läst
G
Gördetsjälvaren: Bra då blir det lite överlapp här också. Är det 10cm som gäller? Spikar ni bara utmed långsidan på underplåten med typ 10-15cm mellanrum? Utan klet i skarven? Plåten på byggmax ränndal som jag klippte ner var 0.9mm tjock för övrigt.Det lär ju inte bygga så mycket då. All respekt för plåtslagare som klipper manuellt med plåtsax. Jag lånade en pensionerad plåtis verktygslåda.
3 svar · 11,8k läst
G
Gördetsjälvaren: Jag håller med det verkar som den bästa lösningen, man får precis som du säger glädjas åt att det inte var bakfall...
2 svar · 4,7k läst
P
pbengtsson: Att byta till plåt måste vara sista utvägen enligt min mening. En långsiktig lösning är att ta ned pannorna, byta ut skadat undertak, sedan på med ny "takpapp", det finns produkter då underlaget inte är råspont men har samma funktion som takpapp. Många kör ex med oljeimpregnerad masonit. Sedan läktas det om och man riktar upp mindre svackor och nock, sedan på med de gamla pannorna.
7 svar · 4,4k läst
B
bränski: en bild hade underlättat.. men har man inte höjden där framme så får man gå upp i taket på huset. finns lite olika lsönigar, men som sagt en bild hade underlättat
1 svar · 3,7k läst
F
Fixar_Krille: Riv ner allt bräda och pappa något annat blir inte bra.
1 svar · 1,6k läst
V
verktygsgurun: Det handlar väl bara om att man inte BÖR göra en så kallad generalskarv. Då det blir något sämre hållfasthet i det. Men som sagt råspontflak monteras ju med generalskarv.
8 svar · 4,0k läst
M
Mäster: Är det någon som har en uppfattning huruvida deras betongpannor skiljer sig i kvalite ? om man utgår från samma klass av panna, då de inom egna sortimentet har från 3-4 ? klasser av ytbehandling, Syftar på livslängd/slitage http://www.mjobackspannan.se/mp405.html http://www.monier.se/produkter/soek-takprodukter/productcategory/j%25E3%25B6n%25E3%25A5kerpannan.html
0 svar · 6,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: När föreningen bildades fanns det vissa som inte vill bli ägare och då fick de som ville köpa loss hela huset och i samma veva blev ni hyresvärdar. Bara att gilla läget. Kunde varit du som inte fick lån eller vill köpa loss.
11 svar · 2,2k läst
N
norrbottenstorpet: Trots att jag jobbar med brandskydd, tycker jag nog att det faktiskt är ett helgerån att riva ned ett vackert spännt tak. Visst är det oklokt att ha lätt brännbara produkter speciellt i tak, men man får balansera 'bevara' mot 'funktion'. Jag hade i alla fall inte plockat ned spännpappen.
2 svar · 1,9k läst
Dalbotant
Dalbotant: Om vi säger så här då - om du spikar ströläkten cc60 så kommer bärläkten inte kunna hänga ner så mycket eftersom den har stöd var 60:ionde cm. Om du spikar cc 50 så kommer den hänga ner ännu mindre. cc 60 är alltså ett minimimått. Om du hade haft takstolar cc 120 så hade varannan ströläkt fått extra stöd att sitta fast i. Men eftersom du förhoppningsvis har råspont eller
8 svar · 15,1k läst
F
Fröberg: Företaget (isorast) säger också att det skall vara tätt. När dom spikade papp och läkten, kan jag från insidan se att dom har spikat ur några kvisthål. Alla är på semester, Birger är i Italien. Han sa att om jag kunde skulle jag dra en pressening över taken... Men jag har ingen lust att klättra på taket med 45 graders lutning.... Får fixa några hinkar och ställa under
4 svar · 7,7k läst
P
Prosit: [citat] Jag var tidigare inne på LED-belysning, men jag tycker inte om färgen på ljuset från LED, inte ens de "varmvita" ger speciellt behagligt ljus i min mening.
5 svar · 2,7k läst
MaZtoR
MaZtoR: zanda pannan har fortfarande vågprofil. Förstår inte redigt vad du är ute efter men det finns iaf nocktätning till dem som inte är rullar man klistrar fast.
1 svar · 4,7k läst
Ranchn
Ranchn: Tackar, Tackar. Mkt bra info.
5 svar · 2,2k läst
N
Nillinsim: Sorry, menar boken sköt om ditt hus av hans mårtensson...sid14 det handlar om takkupor men principen är den samma
10 svar · 3,1k läst
·
J
jtkarlsson: Så här menar jag att man kanske inte ska göra. Eller?
1 svar · 1,5k läst
vojma
vojma: Om det är TRP-profil på plåten kan man sträcka/komprimera plåten vid läggning för att komma rakt. Detta är dock i stort sett omöjligt med pannplåts- eller tegelprofil. Ett alternativ är att montera den första plåten snett mot vindskivan och låta gavelbeslaget täcka sneddningen.
3 svar · 2,3k läst
S
Stugsittare: AJaj Pressarna höll inte tätt under de 70 mm vi fick härom natten i Strängnäs. På ett ställe mitt på taket har sponten rest sig och det är blött i fläckar på taket. Utsticket om 90 cm vid gavlarna (som skall kapas ca 40-50 cm) går i vågor. Ändträt har sugit in en del. Nu bör det vara uppehåll till onsdag. Tänkte lägga på underlagspappen då. Hur torrt måste det vara? Det
0 svar · 1,9k läst
J
johan771: Hej. Jag har just beställt och fått ett tak hemlevererat men ser att det inte finns några nockplåtar som "delar av" nocken, från horisontella nocken ner mot dom vinklade nockarna (DET ÄR ETT VINKELHUS MED VALMAT TAK) Min fråga är: har plannja några sådana "förgreningar" i sitt sortiment? Jag har inte kunat hitta några sådana i deras brochyr eller på deras hemsida. -någon som vet?
0 svar · 2,9k läst
T
Toobster: En kille är på väg hit nu för att täcka upp nocken. Det har som tur är inte just regnat nått sedan morgonen.. och nu ser ju prognosen rätt ljus ut.
16 svar · 7,1k läst
D
Danne031: Vad ska du ha för panel?
1 svar · 1,6k läst
D
Danne031: Känns som onödigt arbete, läkten brukar väl hålla längre än vad pappen gör.
1 svar · 2,4k läst
S
snickar_lasse: Hej! vet någon var man kan köpa färgen( Isonit roof coating) bor i göteborg
0 svar · 5,1k läst
Bricco
Bricco: Hej, Har tagit fram betonggolvet i mitt garage och mäter just nu följande och har lite frågor. Det har ju varit 3 veckor av medelhavsvärme och inget regn där jag bor. Nu när jag tagit bort det isolerande golvet så har det varit omslag från 25 grader till 15 grader samt kommit en hel del regn. Antar det påverkar siffrorna i mitt 3kvm stora rum med. Temperaturen inne i min villa har ju
7 svar · 38,0k läst
P
petemimo: Det finns ett stängt ämne där yens la upp en bild på sin kupa http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/116359-kanten-pa-en-takkupa.html Han undrar om kanterna. Men jag undrar om de övre hörnen. dock inte om det ser ut på bilden efter som där går kupan hela vägen upp till nock. Men hur tusan löser man på bästa sätt läktning och tegelplacering i de övre hörnen om kupan inte går hela
0 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.