janwide
janwide: Glömde. Jag tog bort ett takfönster och satte nya hängrännor också.
7 svar · 1,9k läst
K
Kurtivan: Nä, denna plåt var färdigklippt.
5 svar · 1,7k läst
B
bjoerck: Hej! Jag har i mitt förråd ramverkstakstolar enligt bifogad skiss. Min fråga är om dimensioneringen av takstolarna tillåter en fri spännvidd om 4,8 m mellan uppläggningspunkterna? CC är 1200 mellan takstolarna. Dimension på mellanbjälkarna är 45x220. Övervåningen är oinredd och kommer så förbli. Huset är tio meter långt och jag önskar helst slippa lägga en balk över hela
0 svar · 5,1k läst
·
M
magnushasselqvist: Hej Jag har noterat att det finns en hel del som lägger cellplast på 'vanliga hustak', medan man lägger styva stenullsplattor på platta industritak. Finns det någon som har erfarenhet av att lägga stenullsplattor på ett vanligt tak, i mitt fall 15 grader, och takpapp på dessa plattor ? mvh Magnus
0 svar · 2,1k läst
P
Picke: [citat] Nä, men man kan fråga sig varför. Vi betalade 60000 extra för "uppgraderingen" från standard (195mm i vägg osv) till extraplus i hela huset och garaget. Det känns som om det kommer att betala sig på några få år, men framförallt så känns det bra; både fysiskt (varmt o dragfritt) och själsligt
10 svar · 30,9k läst
D
Danne031: Den försänkta har ju högre plåtkant vilket betyder säkrare mot att vatten stänker över.
7 svar · 9,4k läst
J
JiWe: övrigt en annan fråga. det kan väll inte göra något om man låter den gammla pappen sitta kvar?
4 svar · 1,9k läst
M
Marive: Packade på pall, liggande pannor ganska högt 130m2 på 6 pallar, eller var det 7? ett gäng varv med sträckplast runt så blev det stabilt och gick fort. 8 mil på lastväxlarflak och det var inte som många som gick sönder vad jag vet.
8 svar · 11,8k läst
janwide
janwide: För att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag inte att du ska sätta in mögelstoppers. Att man gör det vid övriga taksorter vill jag inte hålla med om. Jag tycker också att du ska ta en funderare över helhetslösningen med ev. öppet till nock, isolering och annat innan du bestämmer takets utformning. Lägger du bara om det befintliga taket behåller du ju grundkonstruktionen. Och
3 svar · 5,1k läst
B
Bele: Tack då har jagen ny variant att testa! Grova sågblad har haft en tendens att klägga ihop så att tänderna tappar effekt. Får testa att värma. Var annars inne på det omvända, att kyla för att slippa att det kladdade så mycket.
3 svar · 5,7k läst
F
Fredrik 1: Hej vi är precis i startgroparna med att lägga på ett prefab 45gr 1/2 plan på vårat 1planshus, vi har hamnat på ett pris på ca 6200kr/kvm exkl rotavdrag (uträknat från nuvarande bottenplan) (ca 8000kr/kvm boyta), då är planet oinrett men isolerat och vi får göra mycket själva inga pannor, plåt, el, eller avlopp ingår, men med extra issolering och material för att färdigställa
4 svar · 6,7k läst
F
Fredrik 1: Hej Är i startgroparna för att göra ett taklyft med åtvidabershus och undrar om det är någon som har erfarenheter från ett liknade projekt? /Fredrik
0 svar · 2,1k läst
A
Ahlbom: Ja något sånt jag också var inne på. Men är det praxis att göra så? Har ej sätt det tidigare..
2 svar · 1,9k läst
janwide
janwide: He, he.. skyll inte på mej! Det heter kanske bitumbaserad takpapp. Det jag menade är att den traditionella lite tjockare underlagspappen. Det "smiter år" lite mer om spikarna och till och med drar ihop sig lite om man tar ur en spik. (Lite mer gummiaktiga.) De moderna diffusinsöppna dukarna är tunnare och stummare. (Lite mer som plast eller en japanpress.)
16 svar · 20,6k läst
S
Sterner: Skall dra upp ett rör från köksfläkten och ut genom taket för att ansluta till en takhuv. Takkonstruktion består av två olika slags dukar, ingen råspont. Betongpannor som ligger på 45x45 läktninig. Köksfläkten går upp genom ett ryggåstak och huset har ingen annan ventilering än självdrag(timmerhus) 1. Hur monterar man en takhuv när det, istället för råspont, är dukar? 2. Vad
0 svar · 4,6k läst
J
Jan-Å: Det är ju lätt att lämna synpunkter när man inte behöver slita med det själv sen :) men det långsiktigt bästa är nog att riva lilla delen, bygga om den så att Du kan ha sadeltak på hela huset. Varje sån där extra del som lutar med egen lutning och skarvar som ska funka ökar risken för läckage. Eller så bygger Du ett nytt tak på utbyggnaderna som ligger 90 grader mot det på
1 svar · 2,4k läst
·
N
norrbottenstorpet: [citat] Jag menar en förhållandevis tunn, ca 4x10 mm, förklistrad gummilist som takleverantören förordade. Den sattes för att hindra vatten att kapilärt passera sidoöverlappet på taket så det skulle kunna klara en låg taklutning.
8 svar · 6,7k läst
·
pickels
pickels: På vinden har det läkt in lite vatten nu under takrenoveringen så en del spån är lite blött men, tänkte ta bort det mesta av spånet och det blir ju en och annan säck kan man lugnt påstå. Hade tänkt att försöka elda upp det men det verkar svårt, provade med lite spån tidigare men fick inte riktigt fjutt på det, låg mest och "kolade". Hur skall jag göra för att kunna elda upp
0 svar · 2,4k läst
R
rags: jahopp så enkelt alltså! då får man tacka för svaret!
2 svar · 1,4k läst
P
pwarnsat: Hej, tanken på att byta våra betongpannor börjar komma och då finns funderingar på att byta till plåttak. Idag är taket är reglat med liggande 2tum3 (9*13,5cm) och under det ligger 5mm masonitskivor. Så skulle det gå att plocka bort pannorna och lägga dit plåt på reglarna?
0 svar · 1,4k läst
janwide
janwide: Jag la om mitt tak från 1960 i somras. Pappen på sydsidan hade kunnat ligga i 5 - 10 år till. Även norrsidan hade klarat något, några år. Men det var stor skillnad på väderstrecken. Jag hade mycket påväxt på takpannorna. Jag hade också en del påväxt på insidan av råsponten. Så anledningen till att jag valde att tidigarelägga takbytet och samtidigt bygga om till klimatvind var
3 svar · 1,4k läst
T
Tjodjuret: [citat] Vart ligger denna? Har ett lass att bli av med...
5 svar · 2,8k läst
N
norrbottenstorpet: Såhär blev det. Justerade med kraftiga förborrade träklotsar under varje kort krok. Kanske bökigt, men jag hade redan fått levererat material och satt takplåten, så placering uppe på undertak var omöjligt. Utseendemässigt får jag dessutom en ränna som är rak i förhållande till takfoten i djupled, så att säga. Framtiden får utvisa om det var klokt eller inte.
22 svar · 25,6k läst
·
N
norrbottenstorpet: Blev kant i kant, med skarvplåt. Dock kommer det att bli lite tätmassa där såväl som i gavelbeslagen.
4 svar · 12,7k läst
E
ELOtto: Hej alla, nu har jag suttit och läst på detta forum om alla tankar och lösningar angående isolering av snedtaket och vinden... Huset är ett timmerhus från 1895 och med endast 150mm sågspån på vinden och troligtvis mindre i snedtaken 3"x8" takstolar. Det finns en krypvind så det går att ta sig upp för att kompletttera med isolering på de platta yterna men snedtaken måste isoleras
0 svar · 3,0k läst
K
knoster: Det kan ju vara bra att få till svängda falser på skorstenen.
5 svar · 2,5k läst
C
cchbg: Tackar för tipsen. Ja, täta ska vi förstås. Det får nog bli en kombination av era förslag. Dels en tyngd ovanpå luckan, därefter urfräsning + spännbar hake. Tackar tackar! Man blir ju lätt hemmablind...
3 svar · 7,1k läst
·
A
AlfC: Det är fyra veckors leveranstid på gummiduken från Trelleborg och jag har inte haft sista diskussionen med grannen än. Spånplattorna på mitt tak är lagda så ett en skarv finns 30 cm in på grannens tak och befintlig gummiduk går också över gränsen. Känner mig dock mogen att dra igång.
13 svar · 9,5k läst
MaZtoR
MaZtoR: Hur du än väljer att göra så får du inte tätt utan plåt.
1 svar · 1,8k läst
F
fredrikhagerfors: Hej, Vi är spekulanter på ett hus (se ett par bifogade bilder). Till huset (som är byggt på 20-talet) byggdes på 70-talet en utbyggnad i ett plan med platt tak. Ovanpå finns idag en delvis inglasad altan om ca 40 kvm. Utbyggnaden är i parallell med taknocken på det befintliga huset. Vi skulle istället för denna altan vilja bygga på en våning där vi i så fall vill ha ett sovrum och
0 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.