Jag har skrivit på kontraktet för ett hus, när besiktningsmannen var uppe på kallvinden observerade han och jag att det var mögelpåväxt på råspånten.
Hur allvarligt är detta? Huset är byggt 1962, ventilationen är självdrag, inte speciellt många ventiler.
Ifall vi bestämmer oss för huset ska vi sätta in mekanisk frånluft i badrummet och ev tvättstugan och ordna bättre isolering av vindsluckan.
Nu behöver jag råd om taket. Hur allvarligt är detta problemet? Vad kan man begära av säljaren?
Hur allvarligt är detta? Huset är byggt 1962, ventilationen är självdrag, inte speciellt många ventiler.
Ifall vi bestämmer oss för huset ska vi sätta in mekanisk frånluft i badrummet och ev tvättstugan och ordna bättre isolering av vindsluckan.
Nu behöver jag råd om taket. Hur allvarligt är detta problemet? Vad kan man begära av säljaren?
Hos oss hjälpte det inte att sätta badrumsventilation och vindsluckan är tät. Kanske om man satt mekaniskt frånluft i fler rum, men det blir ett jäkla surrande av fläktar. Vi kommer troligen att sätta in avfuktare till våren och täta vinden mot uteluft.
Av säljaren kan du nog inte begära ett skvatt. Kallvinden finns ju där som en del av husets konstruktion och det är ett klassiskt problem.
Av säljaren kan du nog inte begära ett skvatt. Kallvinden finns ju där som en del av husets konstruktion och det är ett klassiskt problem.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle gissa på att det går att mögelsanera med nån slags medel och sedan göra en lämplig åtgärd. Själv fick jag offert från Ljungby Fukt & Sanering (tror jag de heter) på avfuktare och luftrenare (som dödar mögelsporer) för runt 13500 kr.
Nej man behöver verkligen inte byta hela taket. Det gör bara tokstollar.gmange skrev:
Om brädorna är ruttna, då ska du byta. Utifrån bilden ser detta ut att vara ett angrepp i ytan.
Behandla med Japes Mögelfri och åtgärda grundorsaken till problemet. Dvs, minska tillflödet av fuktig luft, avfukta luften eller öka temperaturen på vinden.
Ett alternativ till en avfuktare kan vara Trygghetsvakten Vind.
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Lite mögel och lite röta i några brädor är jättevanligt. Om det är röta så att taket riskerar att rasa in har man problem. Så hade jag det men såg det inte som världens katastrof för det.
Med lagom undertryck i huset blir det inte så mycket fukt på vinden.
Med lagom undertryck i huset blir det inte så mycket fukt på vinden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden