Jag har skrivit på kontraktet för ett hus, när besiktningsmannen var uppe på kallvinden observerade han och jag att det var mögelpåväxt på råspånten.

Hur allvarligt är detta? Huset är byggt 1962, ventilationen är självdrag, inte speciellt många ventiler.

Ifall vi bestämmer oss för huset ska vi sätta in mekanisk frånluft i badrummet och ev tvättstugan och ordna bättre isolering av vindsluckan.

Nu behöver jag råd om taket. Hur allvarligt är detta problemet? Vad kan man begära av säljaren?

• bildtillforum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hos oss hjälpte det inte att sätta badrumsventilation och vindsluckan är tät. Kanske om man satt mekaniskt frånluft i fler rum, men det blir ett jäkla surrande av fläktar. Vi kommer troligen att sätta in avfuktare till våren och täta vinden mot uteluft.

Av säljaren kan du nog inte begära ett skvatt. Kallvinden finns ju där som en del av husets konstruktion och det är ett klassiskt problem.

Ok, man behöver inte byta hela taket då?
Det har vissa jag frågat tyckt, men det är kanske lite överdrivet?

Jag skulle gissa på att det går att mögelsanera med nån slags medel och sedan göra en lämplig åtgärd. Själv fick jag offert från Ljungby Fukt & Sanering (tror jag de heter) på avfuktare och luftrenare (som dödar mögelsporer) för runt 13500 kr.

gmange skrev:
Ok, man behöver inte byta hela taket då?
Det har vissa jag frågat tyckt, men det är kanske lite överdrivet?
Nej man behöver verkligen inte byta hela taket. Det gör bara tokstollar.

Om brädorna är ruttna, då ska du byta. Utifrån bilden ser detta ut att vara ett angrepp i ytan.

Behandla med Japes Mögelfri och åtgärda grundorsaken till problemet. Dvs, minska tillflödet av fuktig luft, avfukta luften eller öka temperaturen på vinden.

Ett alternativ till en avfuktare kan vara Trygghetsvakten Vind.

99% av svenska hus är byggda med kallvind. Du hittar inte ett enda ex utan påväxt i någon grad.

Lite mögel och lite röta i några brädor är jättevanligt. Om det är röta så att taket riskerar att rasa in har man problem. Så hade jag det men såg det inte som världens katastrof för det.

Med lagom undertryck i huset blir det inte så mycket fukt på vinden.

Consensus skrev:
Äh det var väl att överdriva ändå. Här i huset var det fläckfritt ända tills jag tilläggsisolerade.....:x

Hehe... så kan det gå. Ja så länge man eldar för kråkorna så verkar kallvinden vara ett bra koncept.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.