T
Tiger79: Lägg mineralull närmast skorstenen.
2 svar · 1,2k läst
B
b8q: Betongstänk ser rimligt ut, nu när du säger det. Men något måste väl lukten komma från, har du en död råtta i väggarna kanske? Förresten, jag tror du menar http://sv.wikipedia.org/wiki/Frontespis , inte "front och spis".
2 svar · 3,3k läst
H
Hubbe2: skär upp en flik lägg in en ny bit papp så att det överlappar uppifrån och lappar över neråt, sen så på med rejält med sån där tätmassa.
3 svar · 2,1k läst
J
Jan-Å: Nu har Ni ju redan med hjälp av prototypen bestämt Er men jag håller med. Det blir ändå aldrig perfekt när man renoverar gammalt så om det syns nån glipa nånstans är inte heller hela världen. Men ffa så finns ingen garanti för att det blir perfekt med den andra metoden heller. Jag vet inte om det finns flera såna modeller, var 7 år sen jag köpte min, men jag har en AEG
4 svar · 2,2k läst
Grillen
Grillen: Är det priser för både jobb samt material ni skrivit? Vad kan det tänkas kosta att köpa tegelplattor och annat material till 120kvm. Alltså endast materialet. Någon som har lite koll?
4 svar · 4,3k läst
L
Looo: Hej! Jag har för mig att borex är långtidsverkande, inomhus, typ 5 år. Så torka inte bort det. Och SPRUTA INTE.
5 svar · 4,4k läst
J
jaso: [citat] OK, tack för tipset. Även om det inte är AMA-reglerat så tycker jag att det lät helt vettigt... ska efterforska mer i detta. Får kanske anledning att skapa en egen tråd i ämnet :).
15 svar · 4,3k läst
Z
Zac33: Hej! Jag bor i radhus och min granne lägger om taket. Där våra hus möts går en vertikal läkt (eller vad det kan heta) från nock till takfot. Takläggarna har inte tagit bort den och lagt papp under utan har lagt upp en flik över läkten. Alltså inte limmat eller så. När jag frågar takläggaren säger han att vårt eget tak är gjort på liknande sätt och att det finns gammal papp
0 svar · 1,7k läst
MaZtoR
MaZtoR: 1-6 = silikon
1 svar · 1,5k läst
·
M
mbissman: Finns det någon som nyligen lagt om sitt tak på detta forum & vad har det isådanafall kostat er per m2 ? /Magnus
13 svar · 12,4k läst
J
jobbo: Hej, Jag bor i ett flerbostadshus och är intresserad av att utnyttja den kattvind som ligger längs med ett av rummen i vindsvåningen. När jag kollar in i kattvinden genom en inspektionslucka ser jag till min förvåning att mellanväggen till kattvinden är gjord av lekablock. Vad kan vara anledningen till det och kan jag ställa till problem om jag river denna vägg. Jag tänker då inte på
0 svar · 2,8k läst
cust3000
cust3000: Jag monterade i helgen, det blev finfint. :)
7 svar · 6,4k läst
A
Avemo: När man står på marken har man ingen bra referens till lodlinjen. Jag skulle lägga våderna och listerna parallellt med gaveln. Om du inte skär lagom snett från början kanske du kan renskära våderna efteråt. När man jobbar med sneda saker tycker jag oftast att man får bäst resultat om man försöker göra det nya lika snett som det gamla. Ibland går det inte ihop dock. Erik
2 svar · 3,2k läst
·
B
bjoli: Båda sätten är alltså godkända av Mataki för deras papp. Om det nu är så att takläggningen fortfarande pågår så är det nog så att de ska göra enligt alternativ 2 och lägger på listkappan sist. Här visar de takläggning enligt alt 1 http://www.sydsvenskan.se/bostad/article243018/Listtak-ger-huset-ny-och-gammal-lyster.html Då skarven är helsvetsad så spelar det nog mindre roll
8 svar · 5,7k läst
·
P
Peppe_e: Jag skulle tro att de flesta kitt sorter är bra när dom väl sitter där. Bara olika bra på att fästa på material, speciellt om det är lite fuktigt.
6 svar · 3,7k läst
vojma
vojma: Lindbäcks Bygg i Piteå bygger sina tak på marken i de flesta fall. Under de senaste året har dom byggt 4-5 hyreshus i centrala Piteå där dom använt den metoden. Ser rätt så mäktigt ut när dom lyfter upp ett helt tak på en gång.
11 svar · 5,1k läst
P
pov: Tack för svar. Takmontör: Vad rekommenderar du istället för plasttak?
3 svar · 7,0k läst
T
takmontör: du behöver brännare för att få 100% tätt. finns div. klister o dyl. men inget som vi proffs andvänder anledning? jo skiten håller inte tätt,ännu svårare o få till det nu när det är kallt och blött. 90% av alla lekage på låglutande papptak är just vi genomföringar.
1 svar · 3,1k läst
P
pbengtsson: Jag skulle utan att tveka bygga igen luftningen på gaveln, detta för att luftningen är ganska passiv och egentligen är till för att vatten inte skall bli stående (grovt förenklat), jämför ex vinkeltillbyggnader då många spalter blir tätade nere. Men oron finns där och jag håller med om att det känns bättre med om det kan luftas. Ett förslag är att ha en liten mellandel (som går
4 svar · 2,3k läst
P
pbengtsson: Bäst är att lägga en gummiduk isåfall. Gör taket helt platt och på med duken, se till att det finns avrinning på sidorna.
4 svar · 1,2k läst
M
Mats Lj: Vad har du för taklutnig? 0,4 plåt är väldigt tunt nästan som folie tål inte att gå på och blir lätt buckligt. Bor du på Västkusten är det väl aluminiumplåt som gäller stålplåt rostar fort. Det finns många skäl för utom estetiska till att välja ett annat material än plåt. Oväsen när det regnar,smällar och knakningar när solen skiner,kondens på
1 svar · 2,2k läst
P
Peppe_e: Säger samma sak, är oxå plåtslagare som sett sådan avstånd innan många gånger som klarat sig bra. Men som sagt, har man otur så kommer det en likadan vinter som förra :(
3 svar · 3,6k läst
J
jaso: Verkligen kul att det löste sig på ett bra sätt för dig. Får jag passa på att fråga varför du valde clix och inte falsat.se? Den senare verkar ha en enklare montering då man bara klickar ihop plåten.
3 svar · 2,2k läst
P
Peppe_e: Ser inga som hellst problem i det, om inte pappspiken på den gamla pappen vandrat upp med åren å gör hål i den nya.
1 svar · 938 läst
M
mackeoanna: Många som läser min lilla fråga men som inte ger ngt svar........ Men det e ju inte så svårt att ta reda på det på annat sätt, det fixar jag!
1 svar · 1,8k läst
J
Jehu: 666
1 svar · 1,4k läst
J
1 svar · 1,4k läst
Z
ZeroX66: Köpte Casco RoofSeal/Takfog och hoppas att det fungerar? Frågade på vår järhandel i Nyköping om de hade trycktäta blindnitar/popnit och han visste inte vad detta var. Han bad mig ringa ner i morgon och prata med en som kunde det lite mer. Om de inte har. Vart kan jag hitta dessa då? Plåtslagarn?
26 svar · 7,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Mina inlägg är ju tyvärr lite offtopic, men då jag börjat att klaga på T-diff i denna tråd är det nog bra om jag fortsätter att utveckla vad som kommer fram. (Möjligen om en moderator kunde bryta ut hela sidospåret...) I helgen har jag i alla fall granskat taket jättenoga kring där det läcker mest. Och nu hittade jag en skada. En knappt lillfingernagelstor "flärp" var uppriven av
60 svar · 24,6k läst
·
tallmilan
tallmilan: No-name skruvdragare håller inte för fall ned i sten :-) Det har jag testat så det behöver inte ni göra, jag köpte en fjuttdragare som går ned i byxfickorna istället, mycket bättre !
13 svar · 2,6k läst
·
P
Peppe_e: Det bästa är ju att sätta ett kilplank å kroken på denna så är allt löst. Men ska du inte byta ränna så ´hade jag satt fotplåten under pappen å åkt till en plåtis å beställt plåtar som du täcker den synliga läkten med. Blir inte dyrt om du måttar själv å kommer med en skiss.....
2 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.