Tak & Vind
wollen: Ska sätta in ny panel/brädor i våra inbyggda gamla garderober ( huset byggt -35) då den gamla har springor som släpper in lite kalluft och det ramlar in lite sågspån då och då. Frågan är om jag ska sätta ngn form av plast först och sen det nya eller plast/gips eller bara gips? Tänkte om plasten gör att det blir fukt/kondens??
MaZtoR: Det brukar saknas papp och läkt på de sista centimetrarna och där är det istället fyllt med murbruk.
Zäta: Jag har funderat en del och kommit fram till att jag ska ha nya pannor. Så nu är det bara och dra ut offerter till olika bygghandlare. Ni ska ha ett stort tack för att in delat med er av era funderingar, tack! //Zäta
janwide: Finns det ingen där ute som kan ge mig några relevanta synpunkter eller förslag på lösning på mitt dilemma?
sin: [citat] Har tegelpannor, tvåkupigt. Men har en påbyggnad och ett garage där ligger plåt som just liknar det riktiga tegeltaket, vilket inte ser så där jättesnyggt ut. Plåt är ett bra materialval till just de här taken, pga lutning och konstruktion, men en annan profil hade varit mycket snyggare och passande till arkitekturen. Hela min poäng här är att det känns konstigt att välja
Husvagnsthord: i normalfallet går det utmärkt att spika 1" råspont direkt på takstolar med cc om 120 cm. Det skulle till och med hålla att gå på. Panelen bör dock vara spontad. Nu skriver du att dina takstolar är klent byggda och med en reservation för det så ser jag inga problem.
Faema: Vid närmare eftertanke så kanske en takplåt i zink vore bäst så man efter ommålning är säker på att få samma kulör som husets tak...
jocke_mejsel: 1. Det är ganska mycket dyrare. Jag minns inte på rak arm hur mycket. 2. Det är samma papp som deras andra produkter men med annat granulat, alltså samma livslängd( 30-40 år om det är Mono du menar) 3. Det håller hela pappens livslängd. / Johan
prototypen: Är det ett spåntak så finns det troligen bräder under spånet. Är spåntaket bra kan du använda det och spika bärläkt och lägga pannor. Att lägga råspont eller skivor på spåntaket och sedan papp, ströläkt och bärläkt blir fel. Riv bort spånet om du ska göra ett nytt undertak (som man gör vid ett nybygge). Protte
Hubbe2: Det är väl bara att lyfta av de nedersta två raderna och sen riva bort den ruttna läkten? Den läkten är väl i sin tur fäst i ven vertikala läkten så du får väl inte en hål i pappen? Hittas ngt hål i pappen täta med kallasfalt innan montering av ny bärläkt. Sen på med pannorna igen, spika nedersta raden. Det där fixar du på en dag.
zsimpey: smart! grubblade även jag när jag läste tråden. och som sagt, fel plats att spara in en krona på.
Gördetsjälvaren: Hej, Jag håller på med operation takbyte. Nu är jag osäker hur jag ska göra vid ventilationshuven till badrummet. Syns till vänster om takkupan. Antar det är frånluft till självdragsventilationen. Jag hade ingen råspont tidigare under de befintliga betongpannorna utan spiroröret dia 160mm med tillhörande stenullsmatta 50mm tjock stack upp ur sticketaket ca 1m och sedan var huven
Toobster: hmm.. har plannja modern (typ bandtäckning) så då måste jag nog borra upp plåten. :D Får hoppas att det räcker med ovanstående.
bränski: Vi hade tänkt oss att ha sedum på taket från början, så allting är förberett med ytpapp för sedumtak osv. men nu börjar jag fundera över vikten på det. sedum väger 50kg/kvm när det är vattenmättat.. men det började ge mig lite funderingar, kan det verkligen bli vattenmättat? låt säga dessa häftiga regnovädrena vi haft den senaste tiden, (iförrgår fick vi 57mm över dagen)
Jan-Å: Jag skulle lagt plåt, enkelt och hållbart men jag brukar lägga underlagspapp också. Jag kapar med tigersåg eller vinkelslip, har provat en nibblare men det gick för långsamt och var för bökigt på TP20. Rostskyddet skadas av värmen som blir när man använder vinkelslipen enl uppgift men det är ju bara i kanten längst ner i så fall och det har inte rostat efter målning på vårt tak.
au1997: Hej, Har en villa från -69 med låg takhöjd i yttervägg (215). Vi skall nu lägga om taket och funderar då även på att höja taket 40 cm. Huset har sadeltak liggande på en gigantisk bärande limträbalk om 0,95*12meter som står på två bärande ändstolpar på L-balk till källare. Vardagsrum/kök/matsal är på 80m2 och vi vill helst inte ha bärande punkter i det rummet. Limträbalkens
lagre: Runt 500kr/kvm tror jag är ett normalt pris för material plus arbete. Sen kan jag tänka mig att det blir dyrare med en så liten yta.
Stenhall: För att göra en lång historia kort så har i alla fall vi bestämt oss för att bygga hus. Önskar att någon som byggt eller vet ett hus som har grått taktegel med svarta plåtdetaljer vill maila eller länka lite bilder. Tack på förhand
Bowman: [citat] Ja precis, jag mätte väl rätt men snurrade till det när jag räknade i början. Sen så tillkom det ju smågrejer, lite mer spik/skruv, lite mer trädetaljer, lite mer plåtdetaljer osv. Det plockar på Till tex. hängrännor tillkommer massa mer delar som man kanske inte tittar på vid den första "överslagsräkningen". Men den största ökningen tillkom när jag insåg att jag
EmmaÖster: Fördjupningen är ganska stor. Kanske 2 meter på längden. Låter som en bra idé med att lägga något styvt emellan. Om man ska bygga helt ny lutning på taket så blir det genast ett större projekt. Och hur gör man det? Går inte att komma dit underifrån. Innertaket ser fin fint ut så inget som läcker in....än. Det är alltså ett tak som går mellan garaget och huset se de sitter ihop
BigGitt: Spelar ingen roll! Tanken är att ingen fukt/vatten ska kunna tränga in i bakomliggande material. Trä, gips eller annat.
Travolta76: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-27490.aspx http://www.byggera.se/sortiment.php?group=1 http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=44159 Där har du några...
gangstern: Hej, jag flyttade in i en villa för inte så länge sedan. Den är från 70-talet och där taket består av plåt + luftspalt + masonitskivor. Det är alltså ett icke isolerat tak. Nu är det så att dessa masonitskivor(board) är så pass gamla att de har gått sönder och ramlat ner. Istället för att sätta dit nya skivor vilket innebär att plåten måste tas bort (dyrt och omständligt)
Matti_75: Det är en speciell spontad takplywood, det går ej med vanlig plyfa. Den är dyrare än råspont. Så jag hade satsat på råspont luckor som Toobster föreslår. Dom är ca 600mm breda.
Akhenaten: Hej Hoppas jag kan få lite input på min fråga. Ska lägga om mitt tak och undrar vad som är bäst att lägga på de takstickor som finns under de nuvarande takpannorna. Tyvärr har jag fått lite olika synpunkter på detta av hantverkare. Men är det möjligt att lägga takpapp av typen Trebolit ppe 700 över ett sticketak istället för oljebeständig masonite? 700 är ju förstärkt med
janwide: [citat] Jag la om mitt tak i somras och är mycket nöjd. Dock: Efter 50 år är det en del sättningar i huset och taket har blivit lite "vågigt". Inget som har någon praktisk betydelse och inga större "vågor" men med nya takpannor är det tydligare än innan och hade jag gjort omläggningen i dag så hade jag sett till att räta upp taket med någon form av kilar under bärläkten så att
kad: Bygger egna eftersom jag har några fina 2x6 tum 7,40 långa som jag tror kan passar bra till mina takstolar. Är dock lite osäker på hur jag ska konstruera dem. Kanske limma plywood på båda sidor blir den bästa lösningen eftersom det knappast finns plats för någon fackverkskonstruktion när vinkeln är så liten (ca. 4 grader).
Mohha: Det är just det... att det ser konstigt ut... pannan ligger ju inte bra fast man har försökt att lösa problemet med en skruv... Klart att det kan bli lite tokigt även när "proffs" är i farten men lösningarna borde se bättre ut än så....