Hej, jag har några olika korta konkreta frågor gällande ett garage helt enkelt.

1) Lägger man lämpligen takfotsbrädan som i bild a (överkant råspont) eller som i bild b (underkant råspont)? a känns vettigare tycker jag spontant, men för min del sticker råsponten ut lite utanför takstolen på vissa ställen och då är dett svårt att få dit takfotsbrädan jämnt om man lägger enligt a. Spelar det nån roll?

2) Vad är standard i avstånd mellan brädor vid underspikning av taksprång? Dels funktionellt och dels estetiskt. Bör det vara glipor mellan varje bräda eller räcker det vid en av dem (med avseende på ventilation)?

3) Vid takgips är väl cc300 standard för glespanel. Vad gäller (eller "räcker") om man har OSB i taket ("räcker" betyder sitter kvar och slår sig inte så det stör)?

Tack på förhand.

• a.JPG
  • b.JPG
Hej, välkommen till Forumet. angående takfotsbädan vill jag att takpappen går ut över denna, vill även ha en kraftig bräda där, och tryckt. Har själv en 175X45. Bild B gäller

Brädor under takutsprång brukar delas upp med antal brädor, men 10--15 mm tycker jag ser bra ut, och ger en god luftning. Glöm inte insektsnätet

Ja, man strävar efter att hålla 300cc i innertak.

Alla bitar i en kontruktion är lika viktiga, för att få det stabilt

Redigerat:
Hej och tack för svaret. Jag bör kanske tillägga att i fråga 3 menar jag enbart OSB i taket, inget gips alls, om det spelar någon roll (inte OSB under gips, vilket man väl i o f s inte direkt brukar ha i tak).

Ola78
En OSB ju inte lika tung som en gipsskiva så du borde klara dig med c/c 600. Sen kan det i och för sig vara som saturnus skrev, bättre med 300 för att stabilisera konstruktionen bättre, framförallt avstyvning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.