Hej, jag har några olika korta konkreta frågor gällande ett garage helt enkelt.
1) Lägger man lämpligen takfotsbrädan som i bild a (överkant råspont) eller som i bild b (underkant råspont)? a känns vettigare tycker jag spontant, men för min del sticker råsponten ut lite utanför takstolen på vissa ställen och då är dett svårt att få dit takfotsbrädan jämnt om man lägger enligt a. Spelar det nån roll?
2) Vad är standard i avstånd mellan brädor vid underspikning av taksprång? Dels funktionellt och dels estetiskt. Bör det vara glipor mellan varje bräda eller räcker det vid en av dem (med avseende på ventilation)?
3) Vid takgips är väl cc300 standard för glespanel. Vad gäller (eller "räcker") om man har OSB i taket ("räcker" betyder sitter kvar och slår sig inte så det stör)?
Tack på förhand.
1) Lägger man lämpligen takfotsbrädan som i bild a (överkant råspont) eller som i bild b (underkant råspont)? a känns vettigare tycker jag spontant, men för min del sticker råsponten ut lite utanför takstolen på vissa ställen och då är dett svårt att få dit takfotsbrädan jämnt om man lägger enligt a. Spelar det nån roll?
2) Vad är standard i avstånd mellan brädor vid underspikning av taksprång? Dels funktionellt och dels estetiskt. Bör det vara glipor mellan varje bräda eller räcker det vid en av dem (med avseende på ventilation)?
3) Vid takgips är väl cc300 standard för glespanel. Vad gäller (eller "räcker") om man har OSB i taket ("räcker" betyder sitter kvar och slår sig inte så det stör)?
Tack på förhand.
Hej, välkommen till Forumet. angående takfotsbädan vill jag att takpappen går ut över denna, vill även ha en kraftig bräda där, och tryckt. Har själv en 175X45. Bild B gäller
Brädor under takutsprång brukar delas upp med antal brädor, men 10--15 mm tycker jag ser bra ut, och ger en god luftning. Glöm inte insektsnätet
Ja, man strävar efter att hålla 300cc i innertak.
Alla bitar i en kontruktion är lika viktiga, för att få det stabilt
Brädor under takutsprång brukar delas upp med antal brädor, men 10--15 mm tycker jag ser bra ut, och ger en god luftning. Glöm inte insektsnätet
Ja, man strävar efter att hålla 300cc i innertak.
Alla bitar i en kontruktion är lika viktiga, för att få det stabilt
Redigerat:
Klicka här för att svara

